In Frankrijk neemt de hoop op het leven in 2015 af !!!

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

In Frankrijk neemt de hoop op het leven in 2015 af !!!




par Did67 » 19/01/16, 12:44

http://www.lemonde.fr/societe/article/2 ... _3224.html


In Frankrijk is in 2015 voor het eerst in zeer lange tijd de levensverwachting bij de geboorte gedaald!

[Duitsland had de beweging al twee of drie jaar geleden ingehuldigd...]

Een paar jaar geleden noemde ik deze mogelijke omkering, logisch voor mij (beetje bij beetje komen de generaties "junkfood sinds de geboorte" aan; beetje bij beetje worden de effecten van vervuiling gevoeld; beetje bij beetje kunnen de effecten van stress in een steeds gekkere wereld, naar mijn mening, hier alleen maar toe leiden!)...

We kunnen hieraan toevoegen: overmatig gebruik van drugs, allerlei soorten verslavingen (tabak, alcohol, andere steeds vaker voorkomende middelen en vandaag "verkrijgbaar" in het kleinste plattelandsdorp waar het de facto was gereserveerd voor een bepaalde omgeving daar weer 30 jaar oud...

Het tegenovergestelde zou verrassend zijn.

Mijn overtuiging (die geen bewijs is en waarover kan worden gediscussieerd) is dat er tot dan toe een generatie als de mijne "opkwam", die nog een jaar of twintig koemelk dronk, groenten uit de moestuin at, vrij ademde schone lucht (op het platteland)... We aten nog, in de pauze, zelfgemaakte sandwiches, gemaakt met brood...

Deze generatie zal voor het eerst worden vervangen door een generatie die voor 100% is opgegroeid met Nutella, kant-en-klaarmaaltijden, enz... In een stressvolle wereld vrees ik het ergste voor hen! We zien in onze entourages al steeds meer jonge infarcten of beroertes!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 19/01/16, 13:10

Een trieste zaak, maar die al vele malen op deze was voorspeld forums...

Oorzaken die hier of daar worden genoemd: junkfood, vervuiling, stress, verlies van vertrouwen...

Kortom, we zouden dit kunnen samenvatten als vervuiling, zowel intern (psychologie) als extern (echte vervuiling)...

Dit bevestigt dat de samenleving in verval is!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/01/16, 14:16

Ik zie daar ook het einde van een mythe: die van "vooruitgang"!!!

Waar is de vooruitgang, vandaag, in een samenleving die te snel is om bij te houden, in een samenleving die "schiet" op alles wat we willen (medicijnen, geld, consumptie, drugs, alcohol, snelheid...) ???

Het ecosysteem "loopt leeg" en lijdt... Mensen volgen dezelfde weg...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 19/01/16, 15:07

Ja ... inclusief sociale vooruitgang!

Het is 10 jaar geleden dat ik heel goed weet dat ik minder goed zou leven dan mijn ouders... Ik help niet te veel...)

Des te beter als deze samenleving eindelijk in verval is, zal er een nieuwe herboren worden (maar dat brengt pijnlijke momenten met zich mee...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 19/01/16, 15:44

Ik denk niet dat we alarm moeten slaan voor zo'n kleine variatie.

Maar volgens mij is de eerste oorzaak de verarming van de bevolking.

Er zijn meer gedetailleerde analyses nodig, bijvoorbeeld door sociologische schijven.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 19/01/16, 16:10

Bin als het allemaal hetzelfde is ... hoe zwak het ook is, het is een significante sociale achteruitgang! En niets zegt dat deze regressie niet zal versnellen en doorgaan!

Dan moeten we de levensverwachting (bij de geboorte dus voor de baby's van 2015) en het gemiddelde sterftecijfer niet verwarren... Je levensverwachting was dus die gegeven voor het jaar van je geboorte.

Veel mensen maken de fout te denken dat de levensverwachting in 2015 betrekking heeft op alle levenden in 2015...

De gemiddelde leeftijd bij overlijden ligt rond de 50-55 jaar in onze Europese landen...veel lager dan de levensverwachting.

En het is logisch: een arm kind dat op 5-jarige leeftijd sterft door een klap of ziekte, het duurt een eeuw om hem te "compenseren" om gemiddeld 50 tot 55 jaar te worden... hetzelfde geldt voor alle jonge mensen die zelfmoord plegen op weg naar minder dan 20 jaar of tieners die zelfmoord hebben gepleegd...

Natuurlijk praten politici en statistici liever over levensverwachting...het geeft meer...uh...hoop...en hoop geeft leven! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/01/16, 16:31

elephant schreef:Maar volgens mij is de eerste oorzaak de verarming van de bevolking.


Ik noemde Duitsland eerder. En inderdaad, in Duitsland, waar we niet genoeg weten, is de kloof tussen rijk en arm (degenen die "ein euro job" hebben - jobs betaald 1 euro per uur!) veel groter geworden dan bij ons, daalt de hoop voor de alleen arm...

Nu weet ik niet of dit de eerste oorzaak is! In mijn entourage ken ik leidinggevenden die rond hun 55e als vliegen neervallen! Zelfs als er geld is, gaat het ten koste van stress op het werk, "junkfood" (gekookte maaltijden) die kwantiteit en slechte kwaliteit combineren, overgewicht, enz...

Nee, ik denk dat het ingewikkelder is.

Ik heb het natuurlijk niet over de hoop van de daklozen op straat!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 19/01/16, 16:35

Ja, heel logisch en samenhangend: sociale ongelijkheden zijn dodelijk!

Trouwens gisteren (of voor gisteren) een nieuw artikel over de sterfgevallen door werkloosheid: https://www.econologie.com/forums/le-chomage ... tml#297633
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/01/16, 16:39

elephant schreef:Ik denk niet dat we alarm moeten slaan voor zo'n kleine variatie.
.


Het is toch een kromme die omgekeerd is! En het is niet dat van de werkloosheid!!!!

NB: ik reed eerder en luisterde naar France Info. De info is erg slecht uitgelegd: we verwarren de toename van het aantal sterfgevallen (in feite gekoppeld aan de intrede van babyboomers in de dodelijke leeftijden), we verwarren het opnieuw in evenwicht brengen tussen dood en geboorte en levensverwachting... Ah, statistieken en info [statistieken zijn een moeilijke wiskundige wetenschap!]

De levensverwachting bij de geboorte is het aantal jaren dat een pasgeboren baby zou leven, maar vandaag zou leven, gegeven de demografische parameters van vandaag. Het is, kortom, "theoretisch"! Eindelijk statistieken!

Het rimpeleffect van babyboomers heeft er niets mee te maken. Er kan een toename zijn van het aantal sterfgevallen en een toename van de levensverwachting, als de toename van het aantal sterfgevallen lager is dan de toename van de betrokken bevolking... Met andere woorden, de levensverwachting zou toenemen als babyboomers langer zouden leven dan hun voorouders!

Het is dus "iets" dat verslechtert terwijl we sinds 1969 niet zijn gestopt met "krabben"!

De afname is niet zo belachelijk: 4 maanden voor vrouwen en 3 maanden voor mannen!

Toch goed nieuws: beetje bij beetje ruimt dit de pensioenfondsen op, zonder extra premies over een paar jaar.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 19/01/16, 16:50

Journalistieke incompetentie of wens om verkeerd te informeren over een ernstig maatschappelijk probleem?

Ik ben het met je eens, deze tegenslag is serieus!

ps: hierboven uitgelegd dat een andere statistiek ook bewust "opzij wordt gezet", de gemiddelde leeftijd bij overlijden...
0 x

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten