De vereniging: het idee, de mannen, de artikelen en middelen

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

par lejustemilieu » 05/02/09, 21:32

Het is goed ! Ik ben er ook klaar voor.
O, wat spreekt Christophe vandaag goed : Cheesy:
Ja, we hebben geld nodig, tarwe en zuring.
Hé ho, nog zeven jaar voordat je met pensioen gaat uit de oliesector.
Is er een contract om te tekenen? :D
Moeten we Rochefort drinken? jupiler is ook goed? :D
Maak een grapje in de hoek, het is tijd om in beweging te komen, mee te doen of voor altijd je mond te houden.
Super!
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

par olifant » 06/02/09, 08:47

Welnu, ik heb zojuist de tijd genomen om uw eerste interventie volledig te lezen en ik herhaal mijn steun voor het idee.

Ik denk dat we vooral moeten vermijden dat we obstakels inventariseren, anders gebeurt er niets.
Ik denk dat een kerngroep snel bij elkaar moet komen om te brainstormen om de 5 basisvragen te beantwoorden:

WAT
HIER
WANNEER
WAAROM
COMMENTAAR

vanuit een perspectief van positief denken (gebruik van de JA...EN-techniek die dingen vooruit helpt, in tegenstelling tot JA...MAAR dat blokkeert)

en kies een eerste project en los nog steeds de basisvraag op:

“Hoe kunnen mensen die honderden kilometers van elkaar verwijderd zijn, in vredesnaam een ​​gezamenlijk project tot stand brengen?”

Wat betreft het oprichten van een vereniging onder de wet van 1901 in België, waar het een vzw wordt genoemd, is dat niet erg, ik denk dat ik aandelenstatuten moet wijzigen, kosten van publicatie in het Staatsblad: ongeveer 175 euro en ik begin de wetgeving goed kennen.
Ik stuur je mijn e-mailadres in pm
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42

par Capt_Maloche » 06/02/09, 09:34

België is Europa, en ik ben Europees, nee, Euraziatisch, uh... eerder een mens Beeld

Dat ben ik, dat kun je je voorstellen! Ik stel voor om te beginnen met Beeld et Beeld, is er niet binnenkort een bijeenkomst gepland aan de grens bij Lille?

Voor de vereniging zou ik graag een samenvatting zien van de ziel van de structuur in bijvoorbeeld 10 punten
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8

par renaud67 » 06/02/09, 10:28

Hallo,
Het zou nodig zijn om een ​​enquête (op naam, waarbij op zijn minst hun bijnaam wordt achtergelaten met ook de mogelijkheid nee, ik ben niet geïnteresseerd) online te zetten met een mailing... om te zien wie wat antwoordt (want daar zijn degenen die hebben gereageerd altijd de hetzelfde, maar we vermoedden dat een beetje nee)
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

par Christophe » 06/02/09, 10:33

Ja Maloche, maar ik geloof niet dat er al een Europese associatiestatus bestaat? Als dat zo is, is dit uiteraard degene die moet worden gekozen.

Fijn dat het idee al een aantal mensen motiveert. Lees de lange inleidende tekst aandachtig door (ik weet dat deze een beetje lang is, maar er is indien nodig een beter leesbare .pdf-versie).

elephant schreef:WAT
HIER
WANNEER
WAAROM
COMMENTAAR


Om te antwoorden op:

een wat

Ik denk dat er al een goede basis is voor activiteiten in de inleidende tekst, maar zolang de definitieve statuten niet zijn "gedeponeerd", kunnen we elke gewenste activiteit en doel toevoegen.

b) WIE

Dit is een van de belangrijkste vragen over dit onderwerp: een harde kern van gemotiveerde leden (een tiental) vinden om het avontuur mee aan te gaan oprichting van de vereniging!

wanneer is het

Zo snel mogelijk, zonder haast of stress

d) WAAROM

Klopt dit punt nog???

e) HOE

Dit punt is ook van fundamenteel belang; ik denk dat het impliceert: HOE organiseren we onszelf?

Hier zijn een paar suggesties:

- Frankrijk of België? het oprichten van een Belgische vzw, ondanks mijn ligging in België en de aanwezigheid van Belgen, is volgens mij niet verstandig voor een simpele kwestie van ledenpotentieel: 5 miljoen Franstalige Belgen tegen 65 miljoen Fransen... We hebben dus 12 keer meer kans om te werven bij een vereniging. Frans dan bij een Belgische vzw.

- Fysiek pand: Er is geen behoefte aan een pand om te beginnen, wij organiseren onszelf. Voor AVA's kunnen we ze zelfs virtueel doen als er geen keuze is, anders kunnen we naar gemeenschappelijke of polyvalente ruimtes gaan. In het begin kunnen we dit bij de een of de ander doen, die plaats biedt aan ongeveer tien personen.

- Adres van de zetel van de vereniging: het zal afhangen van de mensen uit de harde kern. A priori is het adres van het hoofdkantoor van de vereniging (of misschien) dat van de president, geloof ik. Een adres in Frankrijk is wenselijk, eventueel in Parijs of de regio Parijs (aangezien het in Parijs is dat alles in Frankrijk gebeurt...zogenaamd?).

- Organisatie na de grondwet: het geolocatieprobleem wordt nog steeds grotendeels opgelost door de forums en andere internethulpmiddelen, er is geen fysieke aanwezigheid nodig om zich te organiseren. Wat betreft “praktische projecten” denk ik dat de organisatie in kleine lokale en min of meer autonome werkgroepen interessant kan zijn.

Kortom: wie wil er “werken” aan de oprichting van de vereniging?


Capt_Maloche schreef:Dat ben ik, dat kun je je voorstellen! Ik stel voor om te beginnen met Beeld et Beeld, is er niet binnenkort een bijeenkomst gepland aan de grens bij Lille?


Het staat gepland voor eind mei, het zou goed zijn als we op dit punt goede vorderingen maken en dat deze datum overeenkomt met de "voltooiing" van de schepping!

Capt_Maloche schreef:Voor de vereniging zou ik graag een samenvatting zien van de ziel van de structuur in bijvoorbeeld 10 punten


Ja, dat is wat u moet doen om de statuten te schrijven. We zijn al begonnen met het beantwoorden van enkele van deze 10 punten!
Dernière édition par Christophe de 06 / 02 / 09, 10: 47, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8

par renaud67 » 06/02/09, 10:34

heb een idee...
wat goed zou kunnen zijn is om aan de "elektor" (of een ander e-magazine) te werken, zelfs als ik me ervan bewust ben dat het niet zo eenvoudig is om een ​​elektronisch circuit als een branderbal te maken, dus ik kom daar zodra een realisatie gevalideerd is , receptuur ... kortom getest en in staat om in productie te gaan, het is bedoeld om geïnteresseerde mensen door te verwijzen naar "goedgekeurde" fabrikanten.
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.

(Alessandro Marandotti)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

par Remundo » 06/02/09, 11:32

Ja ...

Voor de statussen... het is niet zo simpel als een kleine vereniging.

Omdat het lijkt alsof je projecten wilt steunen. Zolang het maar goedaardige steun is (sympathie, communicatie), komt alles goed.

Maar als het om het verstrekken van financiën gaat... wordt de kwestie heel delicaat.
1. Wie [een raad, een vergadering, een stemming] zal de ondersteunde projecten kiezen, tegen welk bedrag [welk percentage van de fondsen van de vereniging, welke reserves?]?
2. Wat verwacht/vraagt ​​de vereniging daarvoor terug?

Dat zeg ik helemaal niet voor mijn persoonlijke geval, ik heb het al gezegd, ik verwacht geen financiering uit de econologie.

Maar ik zeg dit zodat iedereen zich bewust wordt van bepaalde vragen om valkuilen met schadelijke gevolgen voor de Vereniging te vermijden, ondanks de beste bedoelingen ter wereld toen deze werd opgericht. : Idee:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

par Christophe » 06/02/09, 11:44

De steun voor het project zal in de eerste fasen "beperkt" zijn en bovenal zal het meer technische en materiële steun zijn dan financiële... daarna, als het plaatsvindt, is alles mogelijk, met name een herschikking van de statuten in AG, maar jij kan net zo goed plannen maken voor de creatie!

Omdat het geen zin heeft om dubbel werk te doen: wat betreft de echte lancering van een project zijn er strikt genomen andere organisaties voor (anvar, oseo, cigales network...): we kunnen niet tegen deze zware lasten vechten en bovenal is er geen punt!

We zouden stroomopwaarts ingrijpen: proto, demonstrator, berekeningen om de haalbaarheid van een assemblage aan te tonen.

In ieder geval zal dit allemaal progressief zijn...

Praktijkvoorbeeld: de Maloche-brander zou niet langer veel studie of middelen nodig hebben om verspreid te worden.

We kunnen ons voorstellen dat de eigen middelen van de vereniging het mogelijk zouden maken om deze snel te verdelen en zelfs op de markt te brengen (met uiteraard belangen voor Maloche) volgens de wensen van Maloche: hij is degene die beslist wat hij wil.

Het is niet omdat we een vereniging zijn dat we bang moeten zijn om geld binnen te halen! Zonder geld doen wij niets.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

par Remundo » 06/02/09, 11:56

Ja, absoluut.

Maar regels voor het gebruik/de verdeling van de toegekende middelen, zelfs voor ontwikkelingen/proto's, moeten van meet af aan worden vastgelegd.

Ik ben het ermee eens dat deze regels in de loop van de tijd kunnen worden verfijnd.

Maar ik denk dat er vanaf het begin een basis en richting in de statuten moet zitten, anders dreigt het problemen te veroorzaken.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3

par Lietseu » 06/02/09, 12:17

Christophe zei:
Laten we eens kijken naar de grote milieuverenigingen van vandaag: ze zijn vanuit het niets begonnen en brengen vandaag de dag duizenden mensen samen en hebben budgetten van enkele miljoenen euro's!

Ja, maar hier zijn we dan: welke concrete dingen doen ze om ons echt te beschermen en oplossingen voor problemen te bieden?

Dit is waar we naar moeten streven, niet minder! Zij hebben het goed gedaan, dus waarom wij niet?


Ik denk niet minder! en wat meer is, wij kunnen het beter doen.

Christophe zei:
Een snelle theoretische berekening: er zijn 200 maandelijkse bezoekers aan de forums (400 op de hele site).

Met een lidmaatschapsgraad van 0.1% (1 bezoeker op 1000 sluit zich aan bij de vereniging) en een jaarlijkse contributie van € 10 tot € 20, is dat al een jaarlijks werkingsbudget tussen de € 24 en € 48! Het is duidelijk dat 000% lidmaatschap belangrijk is, maar het laat een grote marge over, want zelfs als slechts 0.1 op de 1 lid zou worden, zouden we nog steeds op € 10 zitten!


Ik zag de zaken anders, ik doe een oproep aan alle econologen, lid of niet van de forum het betalen van “een toegangsvergoeding”, een PAF van €10 per jaar – of per maand zoals hierboven voorgesteld – om erkend te worden als econoloog (klein stickertje, motivatie om de €10 (of meer) te betalen), voor de meest gemotiveerde recalcitrant en bewijs van steun voor het project!)
En waarom zouden we geen kleine mannetjes of milieuvriendelijke mascottes van natuurlijk hout of andere gadgets laten maken (door mensen met een handicap? Dus we helpen de economisch meest kwetsbaren, ze doen het al) die ook door vrijwillige leden van deur tot deur kunnen worden verkocht of binnen de familie en directe omgeving om fondsen te werven??? net als het Rode Kruis of GreenPeace.

Het enige dat overblijft is het vinden van een ‘mascotte’

En waarom eigenlijk niet (later) een voorstel doen bij de huisarts?

Ik zie duidelijk het GP-label op de zeilen van bepaalde windturbines… : Mrgreen:
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 201-gasten