Zijn heersers dom?

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/02/09, 11:31

hehe 8)

Ik dacht gewoon 'laten we van elkaar houden' en 'ik heb het daar op het lichaam vastgemaakt'.

Maar het is waar dat deze onbedoelde woordspeling eindelijk succesvol is : Cheesy:

Wil je dat ik je vertel...

Politiek is kattenpis. Het verdeelt mensen, indoctrineert ze en zorgt ervoor dat ze alle gezond verstand verliezen. : Idee:

En het is niet omdat de nazi's cynisch "arbeit marcht frei" over de concentratiekampen schreven, dat we de waarde van werk moeten kleineren en de intentie moeten betwisten. Sarko heeft gebreken, maar hij is een Republikein.

De rest is zinloze discussie.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 03/02/09, 11:39

We kunnen het anders zeggen... zijn er niet genoeg woorden in de Franse taal? Ik geloof dat het op dit punt een van de rijkste is!

Voorbeelden gevonden in 30 seconden:

"Werk is voldoening"
"Werk is voldoening"
"Werk is sociale voldoening" (ah niet slecht degene waar ik zelf blij mee ben)

etc etc ...

Ja, politiek is kattenpis, maar het stuurt ons... in feite besteden politici vanaf een bepaald niveau zoveel tijd aan het zoeken naar "macht" dat ze heel weinig tijd hebben om onszelf te onderwijzen... Met andere woorden: we stemmen op idioten meestal...

Econologie is ook een vorm van politiek (van het leven) weet je...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/02/09, 11:49

Laten we even nadenken over wat onze levensstandaard zou zijn zonder werk.

We konden niet eens over econologie praten. :D
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 03/02/09, 11:58

Het probleem en de vraag zijn er niet: werk zit in de aard van de mens... het is een 'plezier' om de kost te verdienen en degenen van wie we houden te ondersteunen... en dat zou in onze moderne samenlevingen nog minder het geval moeten zijn!

20 jaar lang was werk een kwestie van overleven: "je werkt niet, je gaat dood" maar dat is niet echt meer en dat komt door de fossiele brandstoffen die voor ons werken!

Het huidige probleem van onze samenlevingen ligt eerder in de ontmenselijking van werk, zowel in termen van menselijke omstandigheden als lonen, en meer en meer mannen verwerpen, terecht, dit onmenselijk gemaakte werk!

Heeft een opiniepeiling ooit de vraag durven stellen: "Wat is je gemoedstoestand om 's ochtends naar je werk te gaan?"

Leef om te werken en werk niet om te (over)leven...

Zie je, wij doen aan politiek : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 03/02/09, 12:18

Ik heb momenteel een heel goed document gevonden over de malaise van het werk: https://www.econologie.com/forums/j-ai-tres- ... t4233.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
orbs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 156
Inschrijving: 15/09/05, 20:21




par orbs » 03/02/09, 12:55

werk !!!
vanaf de tijd van de grotten tot onze dagen heeft de mens een kwalitatieve sprong gemaakt die overbodig is om aan te tonen; handmatig, intellectueel en moreel werk hebben de evolutie van de menselijke soort mogelijk gemaakt, veel sneller dan Darwins natuurlijke evolutie voor een levende soort: cultuur heeft de natuur versneld, ten goede en ten kwade.
wat betreft de gevolgen van deze vooruitgang, we komen in het probleem van de beschaving en daarom heeft het beleid op een onderliggende manier
voor mij is politiek een nobele kunst die vaak wordt bediend door gewone mensen (die vooral de onvermijdelijke Jaurès of de onberispelijke Mendes-France oproepen).
de zoektocht naar macht over dingen is normaal.
de zoektocht naar macht over mannen is onaanvaardbaar

Ik ga terug naar mijn tuin
@+
orbs
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/02/09, 13:21

Het probleem is dat de menselijke natuur bezitterig, controlerend en irrationeel is.

Alle maatschappelijke systemen die met de meest nobele ambities zijn opgezet, drijven onherstelbaar weg.

Ik zie dat we een filosofisch debat beginnen... Het is interessant. : Idee:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 03/02/09, 13:46

orbs schreef:de zoektocht naar macht over dingen is normaal.
de zoektocht naar macht over mannen is onaanvaardbaar


Ik begrijp de nuance niet echt... vooral niet in de politiek!
0 x
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 03/02/09, 14:10

Het is interessant deze discussie, vooral over "werk".
Dat is inderdaad ook de kern van het huidige probleem.
Omdat naar mijn bescheiden mening een groot aantal huidige werken volkomen nutteloos is.
Het beste voorbeeld:
- de persoon die elke dag naar "werk" gaat om met de auto te "krabbelen" en die "werkt" om zijn auto te betalen.
Hier is de cyclus van het zinloze patroon.
Daarom is er onrust, het is geen kwestie van geld.
We kunnen nu verder gaan met iets anders als model of deze organisatie verlaten. Geen andere keuze volgens mij.

Chris
0 x
Avatar de l'utilisateur
orbs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 156
Inschrijving: 15/09/05, 20:21




par orbs » 03/02/09, 15:16

laten we het politicologie noemen.
dan kunnen we praten over de middelen en de doelen., de menswetenschappen zijn geen exacte wetenschappen (herinnering), elk individu leeft en handelt volgens impulsen en/of rede en in dit ultrakolonialisme bevordert eerder de dierlijkheid die in ons is: het is de reden van de sterkste.
Politiek als wetenschap reguleert relaties tussen individuen en stelt een samenlevingsmodel vast. de basisgrondwet van een westerse samenleving, of het Heilige Boek als referentie voor andere samenlevingen, gehoorzamen bijvoorbeeld aan verschillende moraal.
Zolang de mensheid niet leeft volgens een universele moraal die door iedereen wordt geaccepteerd, is het duidelijk dat het 'hier en nu' nog lang zal zegevieren.
gelukkig denken sommigen, en nog meer, in termen van generatie en maken vooruitzien een politieke wetenschap van het alternatief.
helaas zullen er oorlogen, hongersnoden, rampen zijn, maar we mogen niet vergeten dat de mens het vuur heeft gedomesticeerd, en hij zal de bekende en onbekende plagen die komen gaan temmen.
Ik geloof niet in de "groene zon" noch in de "brave new world".
Ondanks alles ben ik optimistisch, want deze universele moraal, dit besef van zichzelf en van anderen, we kunnen er het begin van zien:
zowel kwalitatieve als kwantitatieve demografie zijn tekenen van deze universele en noodzakelijkerwijs seculiere moraal.
bedankt voor het lezen van mij.
@+
orbs
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 263-gasten