Globetrotter Garnalen

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
bolton069
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 02/11/06, 13:15
Plaats: België
x 1

Globetrotter Garnalen




par bolton069 » 05/01/07, 10:41

Hallo,

Dit kleine bericht om vreselijke informatie met jullie te delen. : Cheesy:
Ik ging de vakantie doorbrengen met het gezin, aan zee (Bretagne), en tijdens het winkelen keek ik uit pure nieuwsgierigheid naar de oorsprong van roze garnalen; zit je goed? Ik ga.

Supermarkt in Bretagne: Garnalen gekweekt in Ecuador, :onheil: verwerkt in China :onheil: :onheil: , en verpakt in Frankrijk.

Ik wist niet dat er backpackergidsen voor garnalen bestonden. : Cheesy:

Nou ja, ik deed natuurlijk een stap terug, trots op mezelf en mijn burgerzin, en een paar dagen later kocht ik dezelfde soort garnalen bij een plaatselijke visboer (ik houd het lokale bedrijf levend, trots als ik was.).

Aan het einde van mijn verblijf ging ik terug naar de genoemde visboer en merkte de oorsprong van de garnalen op: gekweekt in Ecuador. :onheil: Onweersbui ! O wanhoop! ... O vijandige ouderdom, heb ik maar zo lang voor deze schande geleefd?

Kortom, constante waakzaamheid is geboden om ‘slim’ te consumeren. En blijkbaar was het hier geen garnalenseizoen, dat zal me leren!!
0 x
grakamoule
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 03/01/07, 15:25
Plaats: Parijs




par grakamoule » 05/01/07, 11:12

De grote klassieker:
garnalen gevangen in Denemarken, gepeld in Marokko, geconsumeerd in Denemarken!
Het is een beetje eng!

Het is tijd dat de transportkosten stijgen! (en ook de salarissen van werknemers in Marokko!)

90% van de garnalen die je consumeert komt uit warme landen... en de garnalenvisserij heeft een verspillingspercentage van 80% (80% van wat wordt gedood wordt dood in zee teruggegooid), dit zijn voornamelijk de jongen die de kosten dragen van deze visserij.

Kweken lijkt mij in dit geval een goede oplossing, ook al komen ze van ver is het (misschien) het minst erg
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 07/02/07, 11:28

Hoe komen uw garnalen, per boot in koelboxen??

Of met het vliegtuig?? In koelboxen? :D
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 07/02/07, 14:38

grakamoule schreef:Kweken lijkt mij in dit geval een goede oplossing, ook al komen ze van ver is het (misschien) het minst erg


Nou ja, in principe heb je gelijk. Behalve dat in de praktijk de meeste garnalenkwekerijen zich in Zuidoost-Azië bevinden, waar de inheemse bevolking (die in harmonie leefde met de visserij en het verzamelen van de natuur) is afgeslacht (of verdrongen in sloppenwijken) en de mangrove heeft vernietigd om deze boerderijen te kunnen vestigen.

Naast de menselijke kant is de vernietiging van de mangrove een catastrofe, omdat deze niet alleen een unieke biodiversiteit herbergt, maar de aanwezigheid ervan ook de impact van stormen en andere tsunami's beperkt door een rol te spelen als natuurlijke golfbreker.

Een site om hier meer over te weten te komen. (zie links bovenaan de pagina)
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 326 gasten