Collapsology ... kezako?

filosofische debatten en bedrijven.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Collapsology ... kezako?




par izentrop » 27/11/19, 12:47

0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Collapsology ... kezako?




par GuyGadebois » 27/11/19, 12:51

izentrop schreef:De beste oplossing : http://www.legorafi.fr/2019/11/26/ecolo ... e-humaine/ : Twisted:

Er is een grote kans dat mensen hun eigen verdwijning zullen bespoedigen zonder enige uitroeiing te ondergaan.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 27/11/19, 12:53

izentrop schreef:De beste oplossing : http://www.legorafi.fr/2019/11/26/ecolo ... e-humaine/ : Twisted:

Ah Ah Ah, zoals Brassens zei: "Laten we sterven voor ideeën, oké, maar een langzame dood"
Ik verlaat mijn plaats. : Lol:
Ze hebben nog steeds zoveel humor op legorafi.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 01/12/19, 10:43

Uit deze reeks, Yves Cochet, over de ontkenning van de ineenstorting:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 02/12/19, 16:40

na de uitwisseling van de janco-draad die instort. : Wink:
sen-no-sen schreef:Er is geen tekort aan voorbeelden van overschrijdingen, de conventionele piek in olie bereikt in de 2007-periode (volgens het IEA) om olietankers te trainen om onconventionele hulpbronnen te exploiteren: bronsteenolie, oliezanden, diepe olie, exploitatie in poolgebied, maar ook strak gas agrobrandstoffen, en morgen kunnen methaanhydraten zijn enz ...
Op nucleair gebied moeten we, ook al is onderzoek nog steeds timide, een snelle heropleving van de belangstelling voor veredeling en natuurlijk een belangrijke ontwikkeling van duurzame energie ... + het bezuinigingsbeleid dat daarbij hoort! :P

Over het algemeen de piek alle olie, verwacht in het decennium, zal energetisch gezien geen zeer significante impact hebben, omdat minder olie zal worden gecorrigeerd door meer gas, steenkool, RES of nucleair.

Ik had iets spectaculairders verwacht, we bevinden ons in de logische continuïteit die, naar mijn mening*, min of meer gepland is in de MIT-scenario's (*herinnering aan de conferentie van Dennis Meadows).
In het slechtste geval, of op zijn best, als hiermee geen rekening wordt gehouden, verschuift dit het begin van de ineenstorting een beetje, terwijl de helling voor de toekomst wordt versterkt (bijv.: exotische koolstofhoudende fossielen -> + broeikasgassen dus + RC )
Alleen echte verstoringen zouden het einde van de film veranderen en worden niet in aanmerking genomen, aangezien deze onbekend zijn.
Tot nu toe is er geen geweest.

sen-no-sen schreef:Aan de andere kant zal de economische vertraging die door deze piek wordt veroorzaakt, zijn vruchten afwerpen vanwege de "Ponzification" van de economie sinds 2008

Om maar te muggenziften, de "Ponzification" Ik zou het willen terugvoeren tot de Venetiaanse juweliers die de fractionele reserve ontdekten (meer dan uitvonden) en vervolgens de Bretton Woods-overeenkomsten, waar de munt door... niets wordt ondersteund. : Lol:
Dus waarom vooral 2008, oké, de crisis, de conventionele oliepiek, maar welk fundamenteel verschil met vroeger op het gebied van ponzificatie?
We zien eindelijk het einde ervan, als ik het zo mag zeggen...

sen-no-sen schreef:Dit is waar het lastig wordt.
Bij wijze van voorbeeld kunnen we voorspellen dat de toeristische sector (luchtvaart, hotels, cruises) niet direct in paniek raakt vanwege een toename van de energierekening, maar door een drastische daling van de koopkracht van huishoudens.
.

Ik ben 101% bij je.
1% extra voor Ponzificatie! : Lol:

sen-no-sen schreef:Het is om deze reden dat het mij een beetje (ik kan het natuurlijk fout hebben) overdreven is om te spreken van een crash die miljarden mensen met zich meebrengt.
Bovendien toont de grafiek die u hebt gekoppeld geen crash van de wereldbevolking, maar een afname gedurende enkele decennia, wat iets heel anders is.


Jaarlijks sterven ongeveer 57 miljoen mensen en worden ruim 140 miljoen baby’s geboren, wat de sterke demografische groei van de wereldbevolking verklaart (+83 miljoen mensen per jaar), die momenteel de 7,6 miljard mensen overschrijdt.

https://www.notre-planete.info/actualit ... lite-monde

Grafische schatting van het bevolkingsreductiepercentage na 2030
Beeld

Er zullen veel meer sterfgevallen zijn dan momenteel, tenzij we ons wereldwijd beperken tot 5 miljoen geboorten per jaar. : Roll:
Ervan uitgaande dat het geboortecijfer hetzelfde is als vandaag, 140 miljoen per jaar; om uit te komen op -52 miljoen per jaar, betekent dit 192 miljoen sterfgevallen per jaar.
Dat zou het sterftecijfer 3.37 maal hoger maken dan nu. (192/57)
De sterfgevallen zouden niet alleen het gevolg zijn van ouderdom, tenzij er 3.37 keer meer oude mensen waren dan vandaag, maar hier pauzeer ik even... : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Collapsology ... kezako?




par sicetaitsimple » 02/12/19, 17:52

eclectron schreef:Er zullen veel meer sterfgevallen zijn dan momenteel, tenzij we ons wereldwijd beperken tot 5 miljoen geboorten per jaar. : Roll:
Ervan uitgaande dat het geboortecijfer hetzelfde is als vandaag, 140 miljoen per jaar; om uit te komen op -52 miljoen per jaar, betekent dit 192 miljoen sterfgevallen per jaar.
Dat zou het sterftecijfer 3.37 maal hoger maken dan nu. (192/57)
De sterfgevallen zouden niet alleen het gevolg zijn van ouderdom, tenzij er 3.37 keer meer oude mensen waren dan vandaag, maar hier pauzeer ik even... : Wink:


Het is gemakkelijker om het aantal sterfgevallen in te schatten dan het aantal geboorten in de komende 10, 20 of 50 jaar, omdat degenen die in dit interval zullen sterven per definitie (min of meer) al geboren zijn!

Ter illustratie:

Wereldjaarlijkse dood.png
Wereldjaarlijkse dood.png (18.57 KB) 2235 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Collapsology ... kezako?




par sen-no-sen » 02/12/19, 19:45

eclectron schreef:Om maar te muggenziften, de "Ponzification" Ik zou het willen terugvoeren tot de Venetiaanse juweliers die de fractionele reserve ontdekten (meer dan uitvonden) en vervolgens de Bretton Woods-overeenkomsten, waar de munt door... niets wordt ondersteund. : Lol:
Dus waarom vooral 2008, oké, de crisis, de conventionele oliepiek, maar welk fundamenteel verschil met vroeger op het gebied van ponzificatie?
We zien eindelijk het einde ervan, als ik het zo mag zeggen...


2008 komt overeen met het intreden van de crisisfase na de erbarmelijke jaren dertig*, aangezien het systeem deze periode alleen heeft overleefd door de voortdurende injectie van fictieve liquiditeit en het nu de financiële sector is die de reële sector ‘levend’ houdt. spreken van ‘economische zombificatie’.


*1978-2008.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Collapsology ... kezako?




par Ahmed » 02/12/19, 20:33

‘Economische zombificatie’ of zelfs ‘omgekeerd kapitalisme’, de laatste uitdrukking lijkt mij betekenisvoller; als ik het mij goed herinner komt dit door Norbert trenkle (Ik had er al over gesproken, maar het is pedagogisch om te herhalen...).

EclectronIk begrijp wat je bedoelt, maar het feit dat geld zijn tegenhanger vindt in metaalwaarde verandert niets aan het feit dat dit uiteindelijk gebaseerd is op een pure conventie* (voor de Inca's was goud slechts 'een decoratief attribuut').
Wat de scheiding tussen fiduciaire waarde en fysieke tegenhanger betreft, is er strikt genomen geen Ponzy-piramide, maar aan de ene kant een anticipatie op de waardering die normaal gesproken uiteindelijk wordt opgelost (dus geen oplichterij) en aan de andere kant een praktische noodzaak die komt voort uit de toename van de massa van het geaccumuleerde kapitaal, zodat deze elke fysieke correspondentie ver te boven gaat. De Ponzy-piramide ontstaat, naar mijn mening, wanneer de door het kapitaal geëiste winst niet langer voornamelijk voortkomt uit zijn eigen actie, maar uit een toename door middel van krediet of ‘kwantitatieve versoepeling’**.

* Natuurlijk kunnen we discussiëren over de werkwaarde die goud bevat en die het zijn effectieve waarde geeft, maar dit kan niet verhullen dat dit werk dat erin geïnvesteerd wordt op grond van een conventie is...
** In tegenstelling tot de vorige situatie waarin de rol van het krediet alleen toekomstige winsten anticipeerde en mogelijk maakte door kapitaal te 'simuleren' dat vervolgens door zijn werkelijke actie zelf werd gecreëerd.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 03/12/19, 12:10

sicetaitsimple schreef:Het is gemakkelijker om het aantal sterfgevallen in te schatten dan het aantal geboorten in de komende 10, 20 of 50 jaar, omdat degenen die in dit interval zullen sterven per definitie (min of meer) al geboren zijn!

Deze grafiek is interessant. Dit is de informatie die ik zocht, bedankt.

Ruwe gegevens over geboorte- en sterfteprognoses zijn hier te vinden:
Geboorten: https://population.un.org/wpp/Download/Files/3_Indicators%20(Special%20Aggregates)/EXCEL_FILES/1_EconomicTrading/Fertility/WPP2019_SA1_FERT_F01_BIRTHS_BOTH_SEXES.XLSX

Dood :
https://population.un.org/wpp/Download/Files/3_Indicators%20(Special%20Aggregates)/EXCEL_FILES/1_EconomicTrading/Mortality/WPP2019_SA1_MORT_F03_1_DEATHS_BOTH_SEXES.XLSX

Om de groei van de wereldbevolking tot 2100 te voorspellen, zien de Verenigde Naties blijkbaar geen fysieke grens aan deze groei. Zeer zeker verlengen ze de huidige trends, gebaseerd op het gedrag van de demografische groep uit het verleden, dat de neiging heeft te kalmeren met de stijging van de levensstandaard.


- Ervan uitgaande dat MIT gelijk heeft als het gaat om het tempo van de daling van de wereldbevolking na 2030 van 52 miljoen per jaar. Ik zou ze geneigd zijn te vertrouwen, omdat hun model de interacties tussen de belangrijkste parameters van het aardsysteem integreert. Ze houden rekening met natuurlijke grenzen voor al hun projecties.

- En ervan uitgaande dat de Verenigde Naties gelijk hebben in hun geboortevoorspellingen, wat zeker optimistisch is als MIT de waarheid spreekt.

- We kunnen de verhouding tussen MIT-sterfgevallen en VN-sterfgevallen berekenen:
MIT-sterfgevallen = VN-geboorten + MIT-daling
VN-sterfgevallen = hun cijfers

Beeld

De door het MIT beoogde daling van de demografie kan niet worden bevredigd met de door de VN beoogde natuurlijke sterfgevallen, aangezien er altijd geboorten zullen plaatsvinden.
Er zouden meer doden vallen dan verwacht door de VN, tussen de 3 en 1.5, afhankelijk van het jaar.

Laten we wachten tot 2030 en daarna om zekerheid te hebben. : Roll:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 03/12/19, 13:46

‘Er zouden meer doden vallen dan verwacht door de VN, tussen de 3 en 1.5 keer meer*, afhankelijk van de jaren."

* hierboven vergeten.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 250-gasten