Dubbele regenboog: hoe werkt het?

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Dubbele regenboog: hoe werkt het?




par Christophe » 04/07/07, 15:09

We zagen gisteren na een nogal heftige storm en dankzij de open plek die volgde, een "dubbele" regenboog net in het veld ernaast. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik er een zag, dus ik denk dat het niet erg gebruikelijk is.

Dit is wat ik snel op Google heb gevonden:

Dubbele regenboog

Soms is een tweede, bredere regenboog te zien boven de primaire boog. Het is te wijten aan een tweede weerspiegeling van de zonnestralen in de regendruppels. De hoek is ongeveer 52 °.

Omdat het licht twee keer wordt gereflecteerd, zijn de kleuren omgekeerd vergeleken met een primaire regenboog, en het is ook lichter en daarom minder zichtbaar. In theorie konden we ook een oneindig aantal regenbogen zien, als gevolg van meerdere reflecties in de druppel water. In het laboratorium konden we 19 tellen!


Ik zal je de foto's doorgeven als iemand geïnteresseerd is?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 04/07/07, 18:36

Iets dat er zo uitziet?
Ik heb gisteravond de foto gemaakt: Truck voor de kwaliteit, mijn camera
is 5 jaar oud en het is een m ...
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 04/07/07, 18:46

Ja precies, behalve veel kleiner :)

Heeft het je toen ook geraakt? Waar kom je vandaan in België? Herinnert me meer ...

ps: ik heb het formaat van je afbeelding enigszins aangepast ...
0 x

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten