Vraag om verduidelijking van de woordenschat

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6931
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 30/10/05, 19:47

Verzoek om verduidelijking van de woordenschat, alstublieft

Ik ben me er terdege van bewust dat onze vrienden uit Quebec nog meer moeite moeten hebben om het te begrijpen, vanwege ontwikkelingen, gebruiken en discrepanties in de Franse taal aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. (één galerij = één rommelrek)

Wanneer men met veel plezier leest, de uitleg, commentaren en favorieten vanAndre we genieten, we genieten, we waarderen. Maar wanneer we naar een specifiek punt zoeken, herlezen we, doen we een stap terug, om de exacte betekenis van de delicatesse van zijn uitdrukkingen te evalueren of te raden.
Als het om een ​​technische uitleg gaat, is het zonde om een ​​hele paragraaf te schrijven of te lezen, en dat je je aan het einde van het lezen altijd afvraagt ​​of je iets goed hebt begrepen, of juist het tegenovergestelde. …
Daarbij komt nog de interpretatie en het persoonlijk begrip van de lezer, zodat de uitleg die de lezer krijgt uiteindelijk volledig kan afwijken van het oorspronkelijke idee van het hoofd van de ontwerper.
In technisch taalgebruik moeten we zoveel mogelijk woorden gebruiken die niet vatbaar zijn voor interpretatie of verwarring, en die indruisen tegen de genereuze en universele educatieve benadering van de sprekers.
Hierdoor zouden nieuwe leden misschien niet dezelfde fundamentele vragen hoeven te stellen, want ook al hebben ze de moeite genomen om de archieven te lezen, in hun hoofd is alles door elkaar gegooid, op zijn kop gezet, niet duidelijk.
Twee voorbeelden:
--1-- "Boven" of "Onder"; generiek voorbeeld: " de carburateur zit boven het inlaatspruitstuk ".
- Men houdt rekening met de stroomrichting van de vloeistoffen in een leiding?
- Of beschouwen we de fysieke positie ervan als verheven ten opzichte van het andere onderdeel?
In deze uitdrukking zijn beide antwoorden waar, maar welke van de twee bedoelde de auteur?
Lijkt voor de hand te liggen, zelfs voor de minder bedreven persoon, maar een monteur vertelde me dat hij uit auto's stapte met de carburateur eronder. Dus…

--2-- "Vooruit" of "achteruit"; voorbeeld dat vaak voorkomt: de venturi zit voor de carburateur "Daarna zijn we nog steeds niet op de hoogte...
In dit geval bedoelen we de stroomrichting van vloeistoffen.
- Moeten we "voor" begrijpen?
- Moeten we "na" begrijpen?
Als een groep mensen zich in één richting beweegt en wij "voor" de groep gaan, passeren we deze over het algemeen en bevinden we ons "na"... Nee? Begrijp je het probleem?

*** Om een ​​positie te lokaliseren, zou het ideaal zijn om specifieke woorden te gebruiken die niet tot verwarring leiden.

++ Als we een fysieke positie van een situatie in de ruimte willen beschrijven, in relatie tot een referent: gebruiken we de woorden: voor, na, voor, achter, boven, onder, in relatie tot een ander object dat gespecificeerd is, of in relatie tot de waarnemer.

++ Als we een verplaatsing van vloeistof (vloeistof of gas) in een pijp beschouwen; als analogie nemen we het beeld van een waterloop, in onze logica stellen we ons voor als een positieve betekenis, de betekenis van de voortgang in de tijd van de genoemde vloeistof;
wij gebruiken de woorden: stroomafwaarts, stroomafwaarts, stroomopwaarts, stroomopwaarts, het referentobject.
" De venturi zit stroomafwaarts van de carburateur... " is een uitdrukking die niet langer verwarrend is.

En leen me geen andere woorden of bedoelingen die ik niet heb uitgelegd.
Jammer, als Mijnheer de Moliere (alias fanfreluche) draait zich om in zijn graf! In deze discussies van forum, ongeacht de spelling!
En als we "swallow" of "hammon" schrijven, kan het de lezer niet schelen, omdat hij eerst de primaire betekenis van het technische idee zal hebben begrepen...

Laten we, voor het comfort van de meerderheid, niet noodzakelijkerwijs buitensporig worden, ook al zijn de gepresenteerde ideeën correct.
Dat is de stelregel van onze dichter drink water (uit de bron, een beetje raar):
" Se ki ce konsoi bi1 Cnonse clermen, é lé mo pr le dir ariv ézémen "
een nuttige link: http://s.billard.free.fr/referencement/ind...once-clairement

Gegyx
0 x
Wens =>
Staat om normaal te spreken
zonder voortdurend aangevallen door een aantal mensen, die niets te respecteren, en dit straffeloosheid.
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 30/10/05, 20:36

Er zijn ook verschillen in woordenschat:

Onze Belgische vrienden gaan het hebben over frigolithe (letterlijk koelkaststeen) voor geëxpandeerd polystyreen,

onze vrienden uit Quebec gaan praten over celluloid (als ik het me goed herinner) voor transparanten voor overheadprojectoren,...

Hoe dan ook, het verrijkt onze toespraken en er is altijd wel iemand die de link legt.

Laten we nadenken als we weten dat er verschillende woorden zijn die worden gebruikt om ze tussen haakjes te plaatsen. Ex:

Mijn auto is 68 cv (pk)...
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 30/10/05, 22:28

Dag
Elke keer als ik schrijf op de forum , Ik ben me ervan bewust dat de meerderheid van de lezers Frans spreekt vanuit Frankrijk, dus ik doe mijn best om de juiste technische termen te vinden. Ik kan mijn afkomst niet ontkennen. Ik ben geboren in Metz, maar het grootste deel van mijn leven speelt zich af in Quebec, dus als ik het uitleg een motor hier, er zouden veel woorden zijn, die noch Engels noch Frans zijn, vaak een combinatie van die twee, zo moeilijk voor jullie.
Vergis je niet dat de Quebecers die naar de forum gaat verloren in deze technische taal, Kop=cilinderkop, klep=kraan klep=enkel, krukas=krukas, pan=huis, kleppendeksel=kleppendeksel, tuimelaar=man, starter=choke, bougie=bougie, etc.
we zouden er een boek over kunnen schrijven, maar wat belangrijk is, is om de boodschap te begrijpen, en als ik het mondeling uitleg, is het prima, maar om het te schrijven
het is ingewikkelder. Herlees het, vaak wis ik te veel en kan ik de betekenis van de uitleg niet meer volgen, en nogmaals als de computer niet crasht bij een lange tekst, kom ik binnen .... tabarnouche Quebec uitdrukking
(een galerij = terras, of een veranda rondom het huis, de plek waar je schommelt op een schommelstoel)
bovendien is de oorsprong van de schommelstoel de eerste kolonisten, voormalige Bretonse zeevaarders, het doet hen denken aan de golven op een boot, het zijn de oude mensen die me deze uitleg gaven.
Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 30/10/05, 22:32

Misschien moeten we een thread (onderwerp) maken met berichten (berichten) die de vertaling geven van de termen die worden gebruikt in elk van de betrokken Franstalige landen. Je bent al begonnen en we zouden beetje bij beetje termen kunnen toevoegen.

Dus degenen die een term niet kennen, kunnen ernaar verwijzen...
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6931
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 30/10/05, 23:25

Bedankt voor uw antwoorden, maar ik denk dat we elkaar wederom niet begrijpen.
Ik klaag niet over de verschillende regionale qualifiers om in de discussie te gaan forum of om objecten aan te duiden; over het algemeen wordt het altijd in een goed humeur geregeld.
Ik claim ook geen lexicon van regionale synoniemen of Esperanto.
In mijn eerste sms stond erop dat a eenvoudige zin, misbruikt, op een strategische plek, en het was de hele inhoud van de tekst die vervormd was...
Ik raad ook aan om elke dubbelzinnigheid weg te nemen, om systematisch " aval "Of" bergopwaarts wanneer u het ene onderdeel ten opzichte van het andere wilt lokaliseren, in een pijp waar een vloeistof doorheen stroomt.
Ik zou ook graag willen weten wat de ware betekenis is van de twee standaardzinnen die ik in mijn inleiding citeerde:

" de carburateur is boven uit de aanzuigleiding ".

" de venturi is vooruit carburateur ".

Gegyx
0 x
Wens =>

Staat om normaal te spreken

zonder voortdurend aangevallen door een aantal mensen, die niets te respecteren, en dit straffeloosheid.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 194-gasten