"Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

"Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Christophe » 14/10/16, 18:48

Op de Icare Cup dit jaar hoorde ik deze uitdrukking "Ik ben teleurgesteld in goed", een typisch Zwitserse uitdrukking, maar ik begreep de betekenis ervan niet helemaal ...

Zoals ik weet heeft hij wat Zwitsers op de forums, zou enige opheldering leuk zijn : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par 1360 » 14/10/16, 19:16

Je doet het speelgoed of wat;)

http://www.vaudoiseries.ch/dictionnaire/vaudoiserie-expressions.html

Of nogmaals:

http://www.topio.ch/dico.php

Als anekdote, toen ik in '91 in Parijs ging werken, dacht ik dat ik 'echt' Frans sprak, terwijl ik alleen het Vaudois-dialect kende. Ik was erg verrast door het feit dat niemand me begreep ... Naast het accent van thuis, pffff :)

Mij ​​werd vaak gevraagd of ik Canadees was.

A+
Dernière édition par 1360 de 14 / 10 / 16, 19: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Proberen te moeilijk te krijgen in de mal, het eindigt op zoek als een taart.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Christophe » 14/10/16, 19:18

Toyet?

Keskidilui? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par 1360 » 14/10/16, 19:21

Ik heb mijn vorige bericht bewerkt, de uitleg staat in de tweede link.

A +;)
0 x
Proberen te moeilijk te krijgen in de mal, het eindigt op zoek als een taart.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Christophe » 14/10/16, 19:45

Rohhh, ik begreep toyet en ik weet niet hoe ik het moet nemen;) ^^

Bedankt voor de links, ik ben dol op de:

in de mist van de Rhône zijn = nog niet geboren zijn, zelfs geen klein beetje


Je zult me ​​het concept van gedeeltelijke geboorte moeten uitleggen ... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Obamot » 14/10/16, 19:55

Ik bevestig dat Christophe soms speelt toyet : Mrgreen: (Ik heb cursief gedrukt, omdat het bijna een vreemde taal is) ...

Voor " teleurgesteld in het goede "De eerste graad is inderdaad" tevreden tegen alle verwachtingen, beter dan verwacht »

Maar dat geeft niet de culturele context en de redenen waarom deze uitdrukking verscheen in een context waarin de Vaudois de ervaring hadden die de verschijning van al hun citaten dicteerde (vaak heerlijk).

We moeten teruggaan naar 1536, toen VAUD overschakelde op het protestantisme, binnengevallen door Bern! Vóór zijn onafhankelijkheid, meer dan 250 jaar later, werd het Pays de Vaud (Frans-katholiek) daarom bezet door de Berner (Duitstalig-protestantse) [...] dus de Vaudois die dit "trauma" volgden, zijn altijd in de 'min of meer ... uit voorzichtigheid: dit zijn "onze Auvergnats voor ons", hoewel ... (misschien wel, misschien niet ^^) er waarschijnlijk zijn bescheidenheid ook ... Geallieerd aan een zekere Zwitserse traagheid (maar blijkbaar alleen ...)

Dus de uitdrukking " om goed teleurgesteld te zijn "Is een beetje van dat alles, er zou tevredenheid moeten zijn, maar het is" behield "Om niemand te beledigen die een andere mening zou hebben ... er is ongetwijfeld ook een poëtische dimensie en humor ... :D

Tot zover de context ...

Als we de Vaudois laten spreken, is dat altijd met dezelfde bescheidenheid:

Georges Arès in zijn boek "Spreek Zwitsers, spreek Frans ""verklaart

“Een bewonderenswaardige Franse zin waarin het onbewuste openlijk spreekt. We hoopten op een slecht resultaat, maar het is goed, tegen alle verwachtingen in. Vandaar teleurstelling, die op ingenieuze wijze toegeeft "in goed te teleurstellen". We zeggen daarom "verrassing voorgoed"; het is veel meer dan een kwestie van taalkundige correctie. ”


We moeten er inderdaad deze Zwitserse culturele dimensie aan toevoegen, die de kern vormt van een "compromiscultuur... "

(Ik weet niet of 1360 daar "een beetje oké mee zal zijn", de helft zou al geweldig zijn, ik zou teleurgesteld in het goede... : Cheesy: )
Dernière édition par Obamot de 14 / 10 / 16, 19: 59, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par 1360 » 14/10/16, 19:57

Christophe schreef: Rohhh, ik begreep toyet en ik weet niet hoe ik het moet nemen;) ^^


Als grap natuurlijk. : Mrgreen:


Christophe schreef: Bedankt voor de links, ik ben dol op de:

in de mist van de Rhône zijn = nog niet geboren zijn, zelfs geen klein beetje


Je zult me ​​het concept van gedeeltelijke geboorte moeten uitleggen ... : Mrgreen:


Nee, op dit punt is het onmogelijk om je een verklaring te geven omdat het een Zwitsers geheim is ... : Cheesy:

Zou een fondue eten, ik ...

: Wink:
0 x
Proberen te moeilijk te krijgen in de mal, het eindigt op zoek als een taart.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Obamot » 14/10/16, 20:01

We kunnen het hem uitleggen, maar later ...: " er is geen vuur op het meer *» : Cheesy:


* er is geen vuur op het meer => er is niets urgent ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Christophe » 14/10/16, 20:06

Obamot schreef:« er is geen vuur op het meer *»


Het arriveerde in Frankrijk ... althans in de Elzas ... : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: "Ik ben teleurgesteld in het goede": de Zwitserse uitdrukking om uit te leggen!




par Christophe » 14/10/16, 20:07

1360 schreef:Nee, op dit punt is het onmogelijk om je een verklaring te geven omdat het een Zwitsers geheim is ... : Cheesy:


Mouhahaha :) : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 230-gasten