Prestaties en kracht van een houtkachel, definities?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Prestaties en kracht van een houtkachel, definities?




par Christophe » 29/01/10, 11:22

Ik vraag me al een tijdje af hoe het vermogen en de efficiëntie (de 2 variërende "samen") van een houtkachel maar ook van een houtblokkenketel worden gedefinieerd...

onder de houtkachel dossier waar ik mee bezig ben (en die ik graag zo compleet mogelijk wil hebben), wil ik dit punt graag verduidelijken!

Omdat net zoveel gas of olie gemakkelijk is (=brandstofstroom), net zo veel als houtverwarming, is het moeilijk om stroom te geven... behalve misschien bij verwarming met pellets of houtsnippers, waar we ook een "brandstofstroom" hebben die een idee van de kracht...

Maar in het geval van houtblokken of briketten? Is er een standaard? Een wet ? Of geeft elke fabrikant de macht zoals hij dat nodig acht? Zo ja, volgens welke definitie?

Dit zijn de bevoegdheden die kunnen worden gebruikt in het geval van een houtverbrandingstoestel:

- maximaal vermogen (piek)
- gemiddeld vermogen over X h
- gemiddeld vermogen van een volledige cyclus = PCI van het geladen hout / duur van de verbranding
- het momentane vermogen bereikt Y h na het opstarten
- ....Etc etc...

Hetzelfde geldt voor de prestatie: deze hangt in wezen af ​​van het momentane vermogen, dus hoe wordt dit gedefinieerd in de commerciële documenten? Het is duidelijk een "maximale" opbrengst, oké, maar onder welke omstandigheden...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/01/10, 11:37

Een eerste antwoordelement (het is de eerste keer dat ik het zie) op de Deville-site geven ze: nominaal vermogen en maximaal vermogen voor elk apparaat.

Voorbeelden: http://www.deville.fr/prdt.php?c=21&s=99&p=25

Beeld

Caractéristiques
• Nominaal vermogen: 9 kW
• Maximaal vermogen: 22,5 kW


Het valt nog te bezien hoe dit nominale vermogen wordt gedefinieerd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 29/01/10, 12:10

AFNOR verkoopt (zeer duur; honderd euro) de betreffende standaarden. Het antwoord zit er waarschijnlijk in!

Om je in ieder geval een idee te geven (gratis) ga ik zoeken onder de Duitsers/Oostenrijkers. Over het algemeen zijn hun testprotocollen gratis online te vinden.

Ik maak van deze gelegenheid gebruik om u eraan te herinneren dat als het Flamme Verte-label doorslaggevend is voor het belastingkrediet, het slechts een MINIMA-norm is. En geen "onderscheid", zoals het enigszins wordt gepresenteerd en geïmpliceerd door de fabrikanten.

Elders is deze norm lachwekkend omdat hij zo weinig veeleisend is.

(om fiscale redenen is het natuurlijk noodzakelijk om de informatie te verspreiden; maar om te benadrukken dat het helemaal niet glorieus is als optreden!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/01/10, 12:13

Did67 schreef:Om je in ieder geval een idee te geven (gratis) ga ik zoeken onder de Duitsers/Oostenrijkers. Over het algemeen zijn hun testprotocollen gratis online te vinden.


Dankjewel! Van mijn kant vond ik dit: https://www.econologie.com/normes-et-reg ... -4225.html

Dat vat het wettelijke kader voor houtverwarming goed samen. Ik denk dat dit alles zegt, maar... er zijn geen details... met cijfers!

Did67 schreef:Ik maak van deze gelegenheid gebruik om u eraan te herinneren dat als het Flamme Verte-label doorslaggevend is voor het belastingkrediet, het slechts een MINIMA-norm is. En geen "onderscheid", zoals het enigszins wordt gepresenteerd en geïmpliceerd door de fabrikanten.


Ik heb er zojuist over gesproken in een specifiek onderwerp: https://www.econologie.com/forums/label-flam ... t9210.html

Did67 schreef:Elders is deze norm lachwekkend omdat hij zo weinig veeleisend is.


Geen begrip...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Efficiëntie en kracht van een houtkachel, definities?




par Did67 » 29/01/10, 12:27

Christophe schreef:
behalve misschien bij pellet- of houtsnipperverwarming waar we ook een "brandstofstroom" hebben die een idee kan geven van het vermogen...
...


Bevestigend.

En ook houtketels met “gecontroleerde verbranding” (microprocessor).

Ik bladerde zojuist door de BLT-rapporten voor houtketels van dit type.

Dus ja, je "vult" de ketel en de elektronica "stuurt" de verbranding, door de primaire en secundaire luchtinlaten en de rookafvoer aan te passen.

Dus in dit geval zijn de bevoegdheden vrij duidelijk. De verwerker heeft de leiding en regelt.

Merk op dat bij de twee PV's die ik zojuist heb gezien (een ETA en een Guntamatic), het gemeten vermogen heel dicht bij het door de fabrikant aangekondigde nominale vermogen ligt (dus de besturing is geen grapje!). De opbrengsten met beukenhout (geanalyseerd vóór de test; gehalte aan C, H, O, N en vochtigheid; vandaar de theoretische PCI van de droge brandstof en vervolgens omgezet in echte PCI van de brandstof) liggen tussen 90 en 92%. Het vullen kwam overeen met een testduur van ongeveer tien uur (bij de berekening van het rendement wordt rekening gehouden met de warmte die zich op het einde in het water in de ketel bevindt).

De tests zijn ook op half vermogen en op het laagste vermogen uitgevoerd.

Dus in deze "gecontroleerde" apparaten is alles duidelijk: de krachten, de opbrengsten... Of het nu pellets, chips of houtblokken zijn...

Voor de anderen weet ik niet hoe de hoeveelheid, de kwaliteit van het hout dat we plaatsen en de "trekking" worden bepaald ????
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 01/02/10, 12:10

Gevonden (bedankt Philippe) ook op de Deville-website: http://www.deville.fr/page2.php

Nominaal vermogen

Deville zet zich in voor de aangekondigde prestaties en bevoegdheden.

Het laboratorium van het bedrijf DEVILLE was het eerste in Frankrijk dat de NF BOIS-vergunning verkreeg. Dankzij deze toestemming van AFNOR kan DEVILLE het NF BOIS-merk op zijn producten aanbrengen en verbindt hij zich ertoe de prestaties die hij voor zijn apparaten aankondigt te respecteren. (Prestaties die regelmatig worden gecontroleerd door door AFNOR aangemelde instanties).

Deville kondigt het echte vermogen aan: het nominale vermogen

De enige vermogensaanduiding die voldoet aan de norm NF D 35 376 (norm voor alle hout-/kolenhaarden) is het nominale vermogen. Dit nominale vermogen is het WARE vermogen dat de gebruiker onder normale gebruiksomstandigheden verkrijgt en dit nominale vermogen is het ENIGE dat het mogelijk maakt om aan de behoeften van de gebruikers te voldoen. Bepaalde advertenties die verwijzen naar maximale of onmiddellijke bevoegdheden kunnen de koper van een haard of inzetstuk misleiden, aangezien deze bevoegdheden slechts van zeer kortstondige aard zijn.

We merken de machtsverschillen op tussen de ‘nominale’ en de ‘maximale’ macht, die desnoods grote ontevredenheid kunnen veroorzaken bij de gebruiker die in feite rekende op een ‘illusoire’ macht.

Beeld

Door deze typische werkingscurve van een haard of een inbouwhaard is het gemakkelijk op te merken dat het maximale verkregen vermogen 250% van de aangekondigde nominale waarde kan bereiken, d.w.z. voor een apparaat met een nominaal vermogen van 10 kW, een maximaal vermogen van 25 kW ( in zeer korte tijd verkregen).

Deze curve bewijst ook dat het vermogen dat teruggegeven wordt aan de woning, en dus aan de gebruiker, een gemiddelde is, berekend volgens de norm over een periode van ongeveer 3 uur.

Standaard NF D 35-376

DEVILLE haarden en inzethaarden voldoen allemaal, zonder uitzondering, aan de norm NF D 35-376.

Het aanschaffen van een DEVILLE-apparaat is de zekerheid dat u de beste garanties krijgt op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en comfort die alleen een grote fabrikant als DEVILLE u kan bieden.

Op elk apparaat is een naamplaatje aangebracht waarop het vermogen en de specificaties staan ​​vermeld.


Ik ben zeer tevreden met deze uitleg. Het valt nog te bezien wat de andere fabrikanten aankondigen... en hoe prestaties worden gedefinieerd!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 20/03/10, 02:03

Allereerst irriteren de DTU en AFNOR mij, want als je niet de volledige prijs betaalt, heb je nooit de volledige tekst, tot het punt dat je je, gezien de prijs, afvraagt ​​of de professionals ze hebben gelezen, bepaalde installaties hebben gezien waar ze respecteer het fundamentele fysieke gezond verstand niet!!! (zelfs met juridisch deskundige),
De DTU over optreden blijft voor mij geheim!!!
We merken de absurditeit op, "zet grote ventilatieopeningen, 300 cm2" tot het punt dat het bij zeer koude en harde wind absurd is om te verwarmen, alles gaat naar buiten om geen COXNUMX-risico te lopen.
Resultaat 300 doden per jaar in Frankrijk door CO, volgens TV, zelfs in een kerk!! De armsten sluiten deze absurde ventilatieopeningen met goedkope apparaten, met fundamentele fouten, en stikken!!
En het gaat maar door, zeggen de lobbyisten en de verzekeringen: het is hun schuld dat ze de regels niet hebben gerespecteerd, ze hebben de ventilatieopeningen van de onderdelen gesloten!!!
Verwarming, goede, zelfs volledig gesloten ventilatieopeningen mogen niet het risico lopen de inzittenden te verstikken, anders zou het ongewoon en verboden moeten zijn!!
We moeten de CO meten onder de slechtst mogelijke omstandigheden, gesloten ventilatieopeningen en wind die de trek van de schoorsteen verhindert!!!
Dit is niet het geval !!!!
Omdat de DTU's van het gebouw geheim zijn, kunnen we bovendien niet controleren of de professional ze kent en respecteert!!!
Ook; het rendement is naar mijn mening ondergeschikt aan de levensduur van de gebruikers.

Bij een kachel of een warmtewisselaar neemt het rendement af met de verwarmingsstroom en met de temperatuur van de verbrande gassen die in de schoorsteen achterblijven, afvalwarmte.
Dus als we aannemen dat alles wordt verbrand, geeft de temperatuur van de gassen aan de uitlaat van de wisselaar de efficiëntie weer door deze te relateren aan de temperatuur van de hete gassen vóór de wisselaar en aan de binnenkomende luchtstroom.
Bij lage verbrandingssnelheid is het rendement altijd veel beter als de verbrande gassen niet heet naar buiten komen!!
Een inzethaard of kachel, vaak met een slechte warmtewisselaar, presteert zeer slecht bij een sterke verbranding met veel houtblokken. Het wordt zeker goed met een langzame verbranding en weinig hout !!
Ik zie geen enkele fabrikant deze cruciale informatie geven!!!
Installateurs passen vaak regels toe die ze verkeerd begrijpen en beseffen daarom niet wanneer ze toepassingsfouten maken.
We stellen onszelf fundamentele vragen zonder ooit duidelijke, samenhangende antwoorden te krijgen.
De werkingen bij 9KW en 22,5KW hebben niets te maken met temperatuurproblemen, dit laatste is snurken, afhankelijk van de luchtstroom van de circulatiepomp met zeer slechte prestaties, zie de nogal rudimentaire wisselaar!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 395-gasten