Biomassa: groene stroom

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
gandalf le wit
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 24/07/04, 13:22

Biomassa: groene stroom




par gandalf le wit » 24/07/04, 13:38

Hallo, ik ben in prepa BCPST en ik moet een project doen voor duurzame ontwikkeling.
Ik had graag geweten of iemand wist hoe te beginnen met het maken van de zogenaamde groene stroom, dat wil zeggen die bijvoorbeeld werd veroorzaakt door de vernietiging van suikerriet, dat wil zeggen BAGASSE.
Ik zou ook graag willen weten: kunnen we zeggen dat de biomassa-energiebron echt zogenaamde schone energie is?
Ik leg uit wanneer je suikerriet kweekt, ik neem dit voorbeeld omdat het in Australië gemakkelijker is ^ voor mijn onderzoek gebruikt de boer chemische meststoffen die na verspreiding in de zee en bederven in Queensland de geweldig barrièrerif, bovendien gebruiken ze voor de oogsten vrachtwagens die benzine gebruiken en broeikasgassen produceren.
Dus oke voor de sfeer is dit een nul-somspel, maar is het echt een nul-somspel voor het milieu?

Bedankt voor uw toekomstige reactie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 24/07/04, 22:04

Je hebt volkomen gelijk om jezelf deze vragen te stellen!
In "econology" moeten we elke oplossing wereldwijd zien.

In dit geval in uw geval, omdat het een reeds gebruikt afvalproduct is dat niet werd gewaardeerd en het een biologische oorsprong is, ja we kunnen spreken van schone elektriciteit.

Je weet dat zonder deze energieterugwinning, meststoffen ook door boeren zouden worden gebruikt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 27/07/04, 20:39

Ik kende de bagasse niet, maar blijkbaar wordt deze al gebruikt om elektriciteit te produceren in Guadeloupe (Bagasse-kolencentrale):

De Bagasse-kolencentrale van Le Moule in Guadeloupe heeft een
vermogen van 64 MW. Het produceert 400 GWh per jaar, waarvan een kwart
komt uit de enkele bagasse, meer dan 30% van de
consumptie van Guadeloupe.


volgens deze pdf (bron EDF)

en dan vinden we ook dat hier :

Wat is het principe van "bagasse-kolen" -centrales?
Antwoord: Suikerfabrikanten, rietsuikerproducenten, moeten suikerrietresten ("bagasse") op de meest economische manier en zonder negatieve gevolgen voor het milieu verwijderen. Ze hebben ook aanzienlijke stoomvereisten om hun faciliteiten te bedienen. Om deze stoom te produceren, verbrandden ze bagasse, een houtachtig residu van het breken van suikerriet waarvan de calorische waarde per ton gelijk is aan 260 kg kool of 180 kg stookolie of 210 m3 aardgas of 550 kg hout. Bagasse wordt alleen geproduceerd tijdens de paar maanden van de suikercampagne. De engineering van Charbonnages de France heeft bi-fuel en bi-energy fabrieken ontwikkeld die bagasse verbranden en, tussen twee suikercampagnes, steenkool. Ze produceren stoom voor suikerfabrikanten en elektriciteit die de netwerken voedt en het mogelijk maakt om in het bijzonder aan de vraag van de overzeese departementen te voldoen. SIDEC heeft verschillende bagasse-kolencentrales gebouwd in de buurt van suikerunits die bagasse leveren en stoom en een deel van de geproduceerde elektriciteit gebruiken: Bois-Rouge en Le Gol op het eiland Réunion, Le Moule in Guadeloupe en Bellevue in Mauritius.



zie deze interessante link over India: http: //www.solutionsauxchangementsclimatiq.../assoc/wade.htm

Dus ik denk dat je informatie op internet zult vinden
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof
LMSV
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 04/06/04, 11:08




par LMSV » 28/07/04, 16:20

gandalf le white schreef:Hallo, ik ben in prepa BCPST en ik moet een project doen voor duurzame ontwikkeling.
Ik had graag geweten of iemand wist hoe te beginnen met het maken van de zogenaamde groene stroom, dat wil zeggen die bijvoorbeeld werd veroorzaakt door de vernietiging van suikerriet, dat wil zeggen BAGASSE.
Ik zou ook graag willen weten: kunnen we zeggen dat de biomassa-energiebron echt zogenaamde schone energie is?
Ik leg uit wanneer je suikerriet kweekt, ik neem dit voorbeeld omdat het in Australië gemakkelijker is ^ voor mijn onderzoek gebruikt de boer chemische meststoffen die na verspreiding in de zee en bederven in Queensland de geweldig barrièrerif, bovendien gebruiken ze voor de oogsten vrachtwagens die benzine gebruiken en broeikasgassen produceren.
Dus oke voor de sfeer is dit een nul-somspel, maar is het echt een nul-somspel voor het milieu?

Bedankt voor uw toekomstige reactie.

Hier is een site die u mogelijk kan helpen bij uw onderzoek, vooral als u in Australië bent

LMSV

http://www.intecon.com.au/pdf/Eucalypt%20b...ass%20fuels.PDF
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 335-gasten