Biogas en methanisatie van mest in Jühnde

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas




par emlaurent » 13/02/06, 10:15

jpduval53 schreef:Van mijn kant gaan we een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar een biogasinstallatie om 1000 ton afval te verwerken.

Als u informatie heeft over gasbuizen met gecombineerde cyclus (57% elektrisch en 43% thermisch)
of gasgeneratoren uitgerust met waterdoping,
Ik heb advies nodig.

Mijn warmtebehoefte is bijna nul, ik heb al twee zonneboilers en een gloednieuwe plantaardige olieketel.


Wauw! 1000 ton?! Is het 1000 ton/jaar?
Ik kan me voorstellen dat je als boer zo'n afvalproductie hebt? tenzij je energie produceert uit afvalterugwinning.
0 x
jpduval53
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 12/01/05, 22:14




par jpduval53 » 13/02/06, 13:49

Hallo allemaal

Ja, ik ben boer.

Als onderdeel van het op niveau brengen van boerderijen (verplicht) heb ik gekozen voor de weinig gebruikte optie van methanisering.

In de meeste gevallen maken boeren onoverdekte mest- of mestputten. Er vindt dus geen methaanterugwinning plaats.

Met Aria Scop gaan we experimenteren met een methode die zeker meer investeringen zal vergen dan een klassieke upgrade, maar minder dan een methanisering van het Duitse type.

In mijn geval produceren de dieren 500 ton mest per jaar en ik zal de grasvelden in de stad Laval geheel of gedeeltelijk recupereren (tussen 300 en 1000 ton/jaar).

Maar ik moet je verlaten

JP
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 12/05/06, 18:49

vincent27 schreef:Wie heeft er een idee van de massa aan centrales die moeten worden gemethaniseerd om een ​​eenheid van 3 kW te laten draaien (wat volgens mij overeenkomt met het “volledig elektrische” binnenlandse verbruik).


Dit heb ik hier gevonden ( http://www.solagro.org/site/im_user/124 ... climv2.pdf ):

Opmerking voor het berekenen van het GWP (= kooldioxide-equivalent) van biogas

Voor 100 m3 of 72 kg CH4 (d.w.z. de productie van ongeveer één ton gemeentelijk afval):

• Directe emissie in de atmosfeer: 72 kg CH4 x 21 (GWP-equivalentie) = 1512 kg eq. CO2.
• Fakkelverbranding: CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O dus 72 kg CH4 x 44/16 = 198 kg eq. CO2 – een reductie van 1314 kg eq. CO2.
• Taxatie: 100 m3 CH4 1 MWh. 1 MWh olie stoot 86 kg C of 315 kg eq. uit. CO2 (aardgas: 205; steenkool: 473). Het vervangen van olie door biogas bespaart dus 315 kg eq. CO2 per 100 m3 methaan (3,15 kg CO2 eq. / m3 CH4), oftewel 21% van het GWP.

In werkelijkheid zou de vergistende biomassa, ongeacht het lot ervan, zijn afgebroken tot CO2. Als we het ‘afvalopslagsysteem’ vergelijken met de koolstofcyclus, zou dit noodzakelijk zijn
de dodelijke uitstoot van kooldioxide te verminderen.
Directe emissies in de atmosfeer genereren daarom een ​​toename van de broeikasgassen van 1512 – 198 = 1314 kg eq. CO2 per 100 m3 of 72 kg methaan, d.w.z. een coëfficiënt van 18,25 kg eq. CO2 per kg CH4. We zullen spreken van ‘bruto’ GWP als we de coëfficiënt van 21 gebruiken, en van ‘netto’ GWP als we denken in relatie tot een andere ‘referentie’-situatie, met de coëfficiënt van 18,25.

Het affakkelen van de verbranding verhoogt de uitstoot van broeikasgassen niet.

Voor valorisatie zou het passend zijn om de gehele fossielebrandstoffensector (winning, transport, etc.) in ogenschouw te nemen, wat het substitutie-effect van
ongeveer 10%.

Terugwinning door vervanging van stookolie vertegenwoordigt 21% van het “bruto” GWP, of 24% van het “netto” GWP, d.w.z. door 100 m3 methaan te vervangen door stookolie (bij dezelfde energie-inhoud) is het effect hetzelfde als het terugdringen van de directe methaanemissies door
24 m3.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 12/05/06, 20:22

Ik heb zojuist een document toegevoegd met twee voorbeelden van biomethanisering in Frankrijk:

https://www.econologie.com/biogaz-agricu ... -2872.html
Dernière édition par Christophe de 11 / 01 / 11, 15: 25, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kyos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 31/03/07, 15:53
Plaats: Rhone




par Kyos » 12/11/07, 17:41

Dag

Hier zijn twee links die de constructie van vergisters beschrijven.

De eerste presenteert de constructie van een zeer eenvoudige, flexibele vergister hier
en een video voor hetzelfde type vergister hier

De tweede beschrijft de meer uitgebreide constructie van een solide vergister. Het presenteert ook technische gegevens om het benodigde volume van een vergister te berekenen hier

Ik vraag me af wat dit soort prestaties in Frankrijk zou kunnen opleveren, en wat het regelgevingskader zou zijn. We mogen ervan dromen het tweede voorbeeld te kunnen benaderen, gegeven het aangekondigde budget (circa 340 dollar in 2004). Wat betreft het eerste voorbeeld, € 10... Maar dit voorbeeld is, in tegenstelling tot het andere, niet eens mogelijk.

Heeft u een idee wat er moet gebeuren om de permanente vergister in onze regio aan te passen, zowel qua regelgeving als, wellicht suggestiever, qua acceptatie ervan in onze leefomgeving?

Merci.
0 x
Batistuta
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/06/08, 09:18

Re: mathanisering




par Batistuta » 12/06/08, 11:01

norman schreef:hallo allemaal

In januari zag ik een documentaire over China (over arte)
Ze gebruiken individuele methaanterugwinningsseptic tanks voor huishoudelijk en persoonlijk gebruik.
Er zijn enkele miljoenen van hen op het Chinese platteland
Dit zijn halfronde, gelaagde putten, ongetwijfeld tamelijk rudimentair maar voldoende om in te koken.
Ik heb nog niet gevonden waar ik dit nauwkeuriger kan vinden, dus als iemand een opening heeft over China om wat details te verzamelen
patrick


Ik werk hieraan samen met de NGO Initiative Développement :D
Ze hebben er in China ongeveer 500 geïmplementeerd onder arme boeren, en zullen dit in de min of meer nabije toekomst ook in Afrika proberen te doen!

Ik zal proberen je te laten weten welke informatie ik kan krijgen! (als je interesse hebt natuurlijk!)
0 x
Als u kennis/vragen/suggesties heeft over biogas in ontwikkelingslanden, aarzel dan niet!
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 12/06/08, 12:50

Ja !
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 12/06/08, 13:34

0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 12/06/08, 16:40


Hallo,
Hier is een andere site die uitlegt hoe je een demonstratievergister kunt maken:
http://www.riaed.net/IMG/pdf/Digesteur_ ... n_EDEN.pdf
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 306-gasten