Red de planeet - houd van je buren!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13

Red de planeet - houd van je buren!




par nonoLeRobot » 27/05/08, 11:35

Nou, ik had geen tijd om het artikel dat ik wilde over Kyot'home te schrijven vóór het feest van de buren.

Maar het idee is om te laten zien dat je met het model van het huis in de voorsteden jezelf op het (pseudo) platteland bevindt met een grote muur om geen last te hebben van je verdomde buren en om je eigen zwembad te hebben om onafhankelijk te zijn van je tuin ( pseudo)biologisch (meestal behandelen we het) en bovenal heeft iedereen zijn eigen maaier die op het mengsel draait, dit is ecologisch niet haalbaar (ik denk dat Rulian het zal bevestigen).

Het slokt namelijk hectares landbouwgrond of bos op, het vergt individuele verwarming met veel verliezen (de appartementen verwarmen elkaar), het vergt kilometers asfaltwegen en vooral de auto die daarbij hoort want dat doet het niet. Het is niet dicht genoeg om lokale winkels of openbaar vervoer te hebben, enz.

Op de lange termijn is de meest ecologische oplossing dus om in dichtbevolkte stedelijke centra te wonen (niet noodzakelijkerwijs groot, het kunnen dorpen zijn, maar dichtbevolkt om de essentiële zaken te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te doen).
Niet noodzakelijkerwijs in grote HLM-bars, maar dankzij de bespaarde ruimte kan het ook in gebouwen op menselijke schaal zijn met grote parken in de buurt.

Dat gezegd hebbende, het probleem is dat de droom van een huis in de voorsteden voortkomt uit het feit dat je vredig kunt zijn, weg van al deze ‘stadsbewoners’. Dus hier is het idee: we moeten deze visie, deze droom van het 'platteland' omkeren, en een van de eerste dingen die we moeten doen is van je buren houden (tenminste om ze te steunen).

Vandaar de slogan "red de planeet, heb je buren lief" en profiteer van de Burendag (27 mei) om iets te improviseren als er niets wordt gedaan (ik weet dat het een beetje laat is) of vooral mee te doen als er iets wordt georganiseerd.

Ik heb de mijne "georganiseerd" (zoals komen en iets eten en drinken, ook iets meenemen om te delen) in de lobby van het gebouw, tenminste één persoon vond het een goed idee en zou me helpen. De rest zien we vanavond...


Nou, het is uiteindelijk langer dan een artikel, maar ik zal later iets meer argumentatiefs doen met cijfers en vooral rekening houdend met de opmerkingen die je plaatst :) .
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 27/05/08, 11:51

Zoals ik je eerlijk vertelde, ben ik het daar niet helemaal mee eens... 50 km of meer van je werk wonen is zeker onzin (wat binnenkort duur zal worden...) maar dat is niet alleen het geval...

Uw argument zou waar zijn als reizen het grootste deel van onze impact op het milieu zou uitmaken. Maar verwarming en voedsel hebben meer impact dan transport...

Hoe voeden we deze megasteden? Met voedsel dat van steeds verder weg wordt geïmporteerd? Hoe verwarmen we ze? Met kolengestookte mega-energiecentrales zoals de stoomnetwerken in New York? Dus wat je hier wint, verlies je daar...

Bovendien verkleint de concentratie de mogelijkheid om diffuse hernieuwbare energieën te gebruiken die grote oppervlakten vereisen, zoals zonne-energie bijvoorbeeld... Ik denk dat de ontwikkeling van telewerken is een meer betaalbare oplossing...snel.

Neem jouw geval: als onderzoeker ben ik er bijna zeker van dat je meerdere dagen per week thuis zou kunnen werken...dus je verwarmt 2 panden en maakt gebruik van vervoer (zelfs openbaar vervoer, het is beter om niet te reizen)...Ik ben bedrogen ?

Ten slotte zijn bevolkingsconcentraties in het verleden niet echt voorbeelden van levensvervulling en... ik heb het niet alleen over HLM: voor velen is het hebben van een huis de voltooiing van een leven vol werk... .

ps: een fijne kater : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 27/05/08, 12:13

Ah nee voor mij precies, ik maak in ieder geval geen gebruik van vervoer, noch om te werken (700 m van mijn werk) noch om te gaan winkelen (winkels/markten in de buurt), ik heb weinig ruimte in een goed geïsoleerd gebouw. ​​Ik had alleen de verwarming aan voor 2 dagen.

Voor telewerken is dit niet echt van toepassing (een groot deel van de beslissingen en nieuwe projecten worden genomen onder het genot van een drankje of koffie) en in ieder geval niet maatschappelijk wenselijk.

Wat het aanbod betreft, is het de moeite waard om vrachtwagens naar de winkels en naar de markten te brengen. Sowieso gaan de meeste mensen in het paviljoen naar de supermarkt op het industrieterrein dat hectares oppervlakte beslaat, alleen al voor de parkeerplaats. Het aanbod is niet lokaler dan elders, behalve wanneer we uitzonderlijk een boerderij in de omgeving kennen, maar deze werkt af en toe voor een kip of 2-3 kippen.

voor veel mensen is het hebben van een huis de voltooiing van een leven lang werken....
Dat klopt helemaal en juist dit beeld moet voor de ecologie sowieso veranderd worden, vandaar het onderwerp van deze mail.


Ten slotte zijn er in het verleden van bevolkingsconcentratie niet echt voorbeelden van bloeiend leven te zien
Er is ook het probleem dat het vaak degenen zijn die niet bevoordeeld zijn, die in ‘achtergestelde’ buurten blijven, zoals ze zeggen, met weinig sociale en culturele activiteit, wat niet het geval is voor degenen die de middelen hebben om in het stadscentrum te zijn. .. Ik zal later eindigen
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 27/05/08, 15:08

Typisch wat volgens mij vermeden moet worden en dat overal op enorme oppervlakken groeit: Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 27/05/08, 15:29

Nou, daar ben ik het mee eens, maar het werd niet duidelijk vermeld (zelfs als ik wist wat je bedoelde, aangezien we er onlangs over hadden gesproken).

In je eerste post denken we te lezen: "Alles geconcentreerd in de stad en verlaten het platteland..." tenminste, dat dacht ik te lezen...?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 27/05/08, 23:46

Nou, dit burenfeest was echt leuk. Er waren 7 appartementen van de ~20 + 1 die stoelen leenden, maar niet van alle leeftijden konden komen.

En dus word ik zaterdag uitgenodigd voor een feestje. Het gebouw bestaat sinds 1999, dit is het eerste jaar dat het klaar is, ze waardeerden het allemaal en hopen het nog een keer te doen (degenen die er waren zijn het daar uiteraard al mee eens).

Daarnaast leren we veel praktische tips (goede lokale restaurants of andere goede tips) technische of financiële problemen die verband houden met het appartement.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Remundo en 148 gasten