Radiant verwarming en vmc turbofan

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
ganmat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 07/05/08, 09:45

Radiant verwarming en vmc turbofan




par ganmat » 08/05/08, 00:13

Ik heb een vrij groen en redelijk zuinig huisproject, ik weet dat ik niet perfect zal zijn, maar ik doe veel moeite om de twee te combineren.
Ik zeilde een beetje, ik begreep sommige dingen en voor mijn bouwproject moet ik andere begrijpen!
De archi bood me een massakachel en een vmc met dubbele stroom aan, ik zou liever zonne-energie door de vloer hebben.....en....eventueel...een vmc df. Maar ik begreep dat de straling van de vloer of pdm werkte zonder de lucht te verwarmen maar de materie, inclusief de mens; maar hoe, welke warmte kan de vmc df dan vervoeren, als de lucht geen warmte heeft?
Evenzo heb ik constructies gezien met vloerverwarming en een mezzanine om de vloer te verwarmen, maar hoe kan deze stralingswarmte de kamers van de vloer verwarmen, aangezien de warmte stopt op het plafond of op de muren die bovendien vaak akoestisch geïsoleerd dus ook in ieder geval een beetje thermisch?
Ik heb gehoord dat een Canadese put zijn interesse verliest in het geval van vloerverwarming. Heb je hier een gefundeerde mening over?
Dit zijn mijn vragen.
Voor meer details, ik zal waarschijnlijk een huis hebben met een verbruik (verwarming) van 30 tot 35kw/m2/jaar, 30cm plantisolatie in het dak en 22cm in de muren (cellulosewatten en houtwol). Een compact huis (Pr Nord Sud 10m X La Est Ouest 9m X Ha land sky 10m, met de garage), open naar het zuiden, op drie niveaus inclusief de zolder. Een dak met twee hellingen naar het zuiden om thermische zonne-energie (60°) en fotovoltaïsche zonne-energie (30°) te installeren. Het noorden wordt ook beschermd door een garage en een zolder boven de garage, zonder enige opening.
Bedankt dat ik mijn groen / econo-weddenschap mag houden!
0 x
Vraagteken
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/05/08, 00:37

In een zeer goed geïsoleerd huis is de lucht op de temperatuur van de rest van het huis, het wordt niet warmer. Het bevat dus een bepaald aantal calorieën, waarvan een deel (tot 90% zeggen de fabrikanten) zal worden teruggewonnen door de DF.

Voor de massakachel raad ik je aan om voorzichtig te zijn, deze is niet voor alle situaties geschikt en de zeer goede pdM zijn verschrikkelijk duur.

Bovendien kun je in een huis op één niveau BBC heel goed volledige zonne-energie maken en daar win je op alle tafels omdat je verbranding niet langer gebruikt als verwarmingsmethode en daarom verlos je jezelf van alle problemen, ongeacht de gebruikte brandstof (en ja, zelfs hout is niet zo "groen" als het lijkt!)

Heeft u voor uw verwarming al gedacht aan stralende wanden? Het is een zeer effectief systeem (meer dan een vloer) dat het ook mogelijk maakt om de traagheid in het geïsoleerde volume terug te brengen.
Voor het beheer van de vloerverwarming geen probleem als de woning eenmaal "in balans" is. Voor overgangsfases zetten wij de deuren open!
De Canadese bron is altijd interessant als deze "regelbaar" is (handmatig of automatisch) en vooral als de ventilatie van het huis sterk is (wat niet altijd nodig is, hoewel gereguleerd... :frons: )

Voor je woning, in een "gunstige" klimaatzone (H2 of meer), kan je zelfs mikken op minder dan 30 kWh/m2/jaar als je ook de vloer van de eerste bewoonbare laag isoleert.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

huis verwarming




par tigrou_838 » 08/05/08, 10:54

Hallo Ganmat,

kijk eens op de site, zie mijn handtekening, het is complementair met econologie, vooral op het gebied van verwarming en zonne-energie, ik denk dat je veel antwoorden op je vragen zult vinden.

tigrou : Mrgreen:
0 x
ganmat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 07/05/08, 09:45

Verdieping / vmc




par ganmat » 08/05/08, 12:00

Bedankt voor deze aanwijzingen.
Teigetje, ik heb je link nog niet bestudeerd, dat zie ik later, de keuze tussen het type sensoren in een tweede stap.
Houthakker, ik ben in de vlakte van de Elzas, dus het is behoorlijk koud. Maar als u denkt dat de zonnevloer voldoende zou zijn, is dat dan met een vmc df of zonder?
Met, stel ik me voor, om de warmte vast te houden tijdens periodes zonder zon... Ik weet niet of ik het zal vertrouwen? Ik denk dat ik dan een kleine houtkachel ga plaatsen om de gaten op te vullen... en mezelf gerust te stellen!
Ik vroeg me zelfs af of passieve zonne-energie voldoende zou zijn met een vmc??? En een klein fornuis natuurlijk! Wat denk je?
Wat noem je "huis in balans"?
Verwarmde muren?
Ik heb erover nagedacht, maar ik weet niet of het gemakkelijk te installeren is, welk muuroppervlak in vergelijking met vloeroppervlak of volume?
Kent u sites of links over verwarmde muren?
Merci beaucoup!
eten
0 x
Vraagteken
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: Verdieping / vmc




par houthakker » 15/05/08, 00:26

ganmat schreef:[...] Bucheron, ik ben in de vlakte van de Elzas, dus het is nogal koud. Maar als u denkt dat de zonnevloer voldoende zou zijn, is dat dan met een vmc df of zonder?
Het zal vooral afhangen van de grootte (en techniek) van uw zonnecollectoren... Met de VMC DF kunt u warmteverliezen door ventilatie beperken... Hebt u voor ventilatie gezorgd? Bij ademende wanden is dit niet perse nodig...


ganmat schreef:[...] Met, stel ik me voor, om de warmte vast te houden tijdens periodes zonder zon... Ik weet niet of ik het zal vertrouwen? Ik denk dat ik dan een kleine houtkachel ga plaatsen om de gaten op te vullen... en mezelf gerust te stellen!
Heeft u enig idee van de maximale duur van periodes zonder zon? Is er mist in de winter?
Je kan eigenlijk een kleine houtkachel voorzien om moeilijke tijden door te komen... Voor het SWW zal een weerstand in een opvoertank nodig zijn "voor het geval dat" maar die werkt normaal gesproken maar een paar dagen/jaar als de solarist zijn werk doet werk goed.


ganmat schreef:[...]Ik vroeg me zelfs af of passieve zonne-energie genoeg zou zijn met een vmc??? En een klein fornuis natuurlijk! Wat denk je?
Nee, dat zal niet genoeg zijn met uw isolatie. Echte passieve zonne-energie vereist meer isolatie, traagheidsmassa's die worden verwarmd door erkers op het zuiden, zeer fijn werk aan de verdeling van kamers en openingen, enz...

ganmat schreef:[...] Hoe noem je "huis in balans"?
Je hele huis is op dezelfde temperatuur, er zijn geen koude plekken aan de onderkant en warmteaccumulatie aan de bovenkant.


ganmat schreef:[...]Verwarmde muren?
Ik heb erover nagedacht, maar ik weet niet of het gemakkelijk te installeren is, welk muuroppervlak in vergelijking met vloeroppervlak of volume?
Kent u sites of links over verwarmde muren?
Merci beaucoup!
eten
Het oppervlak, ik geloof dat het ongeveer 1/3 van het te verwarmen oppervlak is. De eenvoudigste manier is om een ​​spoel in een muur te installeren die als traagheidsmassa zal fungeren tussen kamers op een laag niveau.

Nee, ik ken geen site sorry. U kunt op internet zoeken met "Monville-systeem".
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 90-gasten