Levenscyclusanalyse van een auto en CO2

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
binder
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 17/12/07, 18:17

Levenscyclusanalyse van een auto en CO2




par binder » 19/12/07, 11:08

Dag
Ik hoop dat dit bericht over het juiste onderwerp gaat. Ik heb er geen enkele gevonden.
Wat betreft de steeds terugkerende vraag: hoeveel moet je van je auto houden als je hem wilt inruilen om minder CO2 uit te stoten? Wat is de retourtijd?
Ik heb wat snelle berekeningen gemaakt, rekening houdend met een onzekerheid van 30%.
Overwegende:
-Overgang van een auto die 170gCO2/km uitstoot naar 135gCO2/km, bijvoorbeeld een 306 Tdiesel naar een 307 HDI. Dit vertegenwoordigt 35 g/km.
- Koolstofvoetafdruk van een bedrijf als PSA met 2 miljoen voertuigen/jaar
met een pollepel.
-geen rekening houden met de uitstoot van broeikasgassen door airconditioning

Ik kom op het resultaat van 180 km +- 000%. Maar het staat heel open voor kritiek!

Heeft u gegevens, referenties, publicaties in deze richting?
Bedankt voor je berichten!!!
P. Bindmiddel
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 19/12/07, 11:17

Het lijkt mij dat we het van geval tot geval moeten bekijken!

De constructie van het ene voertuig is niet de constructie van een ander voertuig, enz.
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/12/07, 11:31

Dit soort vragen heb ik mezelf vaak gesteld (niet bepaald de jouwe). Als u het heeft over de COXNUMX-voetafdruk van PSA, waar heeft u die dan gevonden?

En heeft u bij uw berekening rekening gehouden met grijze energie en bij uitbreiding grijze CO2?

Wat mij betreft heb ik altijd gelezen dat een nieuwe auto zo’n 30 km CO000 ‘kost’, zonder ooit absolute zekerheid te hebben (geen officiële cijfers).

Daarom interesseer ik mij enorm voor uw CO2-cijfers over PSA.

Bovendien zouden we de redenering kunnen uitbreiden naar (minstens) 2 andere bronnen:
- elektriciteit: hoeveel kWh/nieuwe auto?
- water: hoeveel L/nieuwe auto?

Voor water denk ik dat het ongeveer het dubbele is van het gewicht van de auto. Maar wederom geen zekerheden en dan moeten deze cijfers over een paar jaar flink zijn gedaald!

Om dit goed te doen zouden we ook rekening moeten houden met de winning, het transport en de productie van grondstoffen, evenals met de reizen van fabrieksmedewerkers...etc etc... (ja ik weet het, ik kibbel maar... ) ....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 19/12/07, 20:01

bonjour Christophe
Christophe schreef:...
Om dit goed te doen zouden we ook rekening moeten houden met de winning, het transport en de productie van grondstoffen, evenals met de reizen van fabrieksmedewerkers...etc etc... (ja ik weet het, ik kibbel maar... ) ....


Steeds meer "Franse" fabrikanten doen niets anders dan reserveonderdelen assembleren die afkomstig zijn van onderaannemers en uit het buitenland. Dus om uw onderzoek uit te voeren, zal het werk "Kolosal" zijn. Bovendien zullen deze cijfers ze misschien niet vrijgeven. Het is graag een verkoper om te zeggen dat voor een Franse auto bijna alles in het buitenland wordt gemaakt... : Mrgreen:

We kunnen misschien een idee krijgen van de grote stukken, ze hebben de motoren ooit allemaal gemonteerd/klaar ontvangen (van Valeo?).
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 113-gasten