Energie torens

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
ptrem
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 05/11/07, 22:55
Plaats: var

Energie torens




par ptrem » 08/11/07, 11:08

Dag
Er worden al jaren torens voor heteluchtconvectie gebouwd en turbines, aangedreven door de snelheid van de stijgende lucht, leveren een vermogen van 50 MW tot 500 MW.
gratis energie, geen afval, de Manzanares-toren (190 m hoog) in Spanje heeft 50 jaar lang 7 MW (uit het geheugen) geleverd.
Andere projecten zijn aan de gang in Israël, Australië, enz...
Het principe is eenvoudig: warme lucht uit de grond (5 km² kas) opvangen en vervolgens de toren in zuigen.
Zie de hierboven genoemde site.
Naar mijn mening is het obstakel dat moet worden overwonnen het opslaan van waterstof om het als brandstof te gebruiken; het lijkt erop dat dit obstakel eerder financieel dan technisch van aard is.

http://resosol.org/SolPass/Futur/toursolaires.html

vriendschappelijk
0 x
we weten hoe we plasma moeten produceren; het probleem is om het vak te maken om het te bevatten.
de deskundige ingenieurs om deze box te maken hebben 100% kansen om te worden ingehuurd bij Cadarache.
Volgens een vooraanstaande CEA-leider is de energie van de toekomst waterstof geproduceerd met elektriciteit, maar het probleem moet nog steeds worden opgevangen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 08/11/07, 11:21

Deze torens zijn qua output zeer beperkt (zowel technologisch als financieel: een toren van 1 km hoog is onzin...), de zogenaamde “vortex”-modellen zijn veel interessanter:

https://www.econologie.com/tour-solaire- ... -3493.html
https://www.econologie.com/tour-solaire- ... -3497.html
https://www.econologie.com/tours-solaire ... -3494.html
https://www.econologie.com/forums/tours-aero ... t3801.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 08/11/07, 13:36

:? Er komt een vraag in me op...

Alle afbeeldingen van de vortextoren zijn in doorsnede. Ze gaan uit van het principe dat de zonne-energie die de ‘corolla’, de basis van de toren, aandrijft, gelijkmatig verdeeld is. Dit is echter niet het geval, slechts een kleine sector, die zich vlak voor de zon bevindt, ontvangt een maximum aan energie en deze opgevangen energie neemt snel af naarmate we ons van de as van de zon verwijderen, waardoor deze zeer zwak is. het deel van de "kroon" gelegen in de schaduwkegel van de toren.

De voorgestelde architectuur genereert daarom onvermijdelijk zeer heterogene luchtsnelheden en temperaturen in de gasaders die in de toren uitkomen.

Mijn vraag is de volgende;
- Kan dit de werking van de toren schaden door de prestaties ervan te verslechteren?
- Hebben de ontwerpers erover nagedacht om dit te overwinnen?
- De scheidingswanden hebben een spiraalvorm die een bepaalde sector van de "kroon" "veegt", wat is de opening van deze sector (30°?, 90°?, 180°?).

Omdat ik al veel over dit onderwerp heb gelezen, kan ik me niet herinneren dat dit hier of elders is besproken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 08/11/07, 19:00

Hallo Citro
Citro schreef::?: Er komt een vraag in me op...

Alle afbeeldingen van de vortextoren zijn in doorsnede. Ze gaan uit van het principe dat de zonne-energie die de ‘corolla’, de basis van de toren, aandrijft, gelijkmatig verdeeld is. Dit is echter niet het geval, slechts een kleine sector, die zich vlak voor de zon bevindt, ontvangt een maximum aan energie en deze opgevangen energie neemt snel af naarmate we ons van de as van de zon verwijderen, waardoor deze zeer zwak is. het deel van de "kroon" gelegen in de schaduwkegel van de toren.


Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je zegt, voor mij is de zon geen puntlicht (hij is nogal gigantisch) en is (7 lichtminuten?) van ons verwijderd en daarom zijn de lichtstralen die van de aarde komen bijna parallel. Dus alle punten van de bloemkroon die niet direct in de schaduw van de toren liggen, ontvangen dezelfde energie.

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 10/11/07, 23:56

Hallo Flytox
Flytox schreef:Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je zegt, voor mij is de zon geen puntlicht (hij is nogal gigantisch) en is (7 lichtminuten?) van ons verwijderd en daarom zijn de lichtstralen die van de aarde komen bijna parallel. Dus alle punten van de bloemkroon die niet direct in de schaduw van de toren liggen, ontvangen dezelfde energie.


Dit is een ernstige fout: de hoek die de zonnestralen vormen met het oppervlak van de sensoren is essentieel.
Als deze hoek 90° is, zal de sensor de meeste energie absorberen.
Hoe verder deze hoek verwijderd is van 90°, hoe meer zonne-energie zal worden gereflecteerd.
het is vooral om deze reden dat de meest efficiënte zonnecollectoren die zijn die het pad van de zon volgen... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 11/11/07, 11:24

Hallo Citro

We hebben het zeker niet over hetzelfde systeem, wat ik begrepen heb is dat de ‘sensor’ van zonne-energie een heel groot oppervlak heeft grond rondom de toren en in de vorm van een platte bloemkroon, niet gemechaniseerd georiënteerd, al dan niet bedekt met een drijfbassin (voor de accumulatie van calorieën) en dus ongeacht de locatie van de "sensor" van waar je kijkt, maakt het de dezelfde hoek met de zon. (er stond een foto of een expliciet diagram in Sciences et Vie.. bevat ze nog steeds!?)

Je hebt hier ook in § 3 bediening:
https://www.econologie.com/forums/tours-aero ... t3801.html

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 11/11/07, 14:38

:pijl: Ja, we hebben het over hetzelfde systeem.

Alle diagrammen zijn in doorsnede, probeer deze omgekeerde bloemkroon in 3D te visualiseren en je zult het beter begrijpen. Ten slotte kanaliseren spiraalvormige scheidingswanden onder de bloemkroon luchtstromen om de stroming in de gasader te versnellen en de effecten van Coriolis-krachten te versterken.

Naar mijn mening geldt dat hoe verder we ons van de optische as verwijderen, hoe meer de prestaties van de sensor afnemen en de werking van de toren worden belemmerd.
Het lijkt er daarom op dat de ‘corolla’-architectuur vanuit dit oogpunt niet optimaal is.
Ik zou graag de mening willen hebben van deskundigen zoals de heer COUSTOU...
0 x
Alain Coustou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 29/01/05, 16:55
x 2




par Alain Coustou » 14/11/07, 01:31

Vergeet niet dat windturbinetorens geen klassieke zonnetorens zijn.
Ze combineren alle mogelijke natuurlijke krachten en effecten (plus, waar mogelijk, caloriearm herstel) in een unieke structuur die voor dit doel is geoptimaliseerd.
Bovendien zorgen perifere luiken die openstaan ​​voor elke wind (zelfs lichte) zowel voor een lichte overdruk aan de basis als voor de garantie dat de verwarmde lucht niet door de kassen gaat en onnodig verloren gaat in de omgeving.
De symmetrie van de vortex wordt verder gegarandeerd door de verticale centrale as.
Bezoek de site voor meer informatie:
http://groups.msn.com/ToursAerogeneratrices2/
Er is een gedetailleerde beschrijving en talrijke diagrammen en foto's van modellen.
Momenteel zijn er onderhandelingen gaande over de ontwikkeling van een experimenteel prototype, maar er is nog geen besluit genomen over de bouw.
Aan de andere kant wordt er een belangrijk artikel over hen aangekondigd in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift, dat begin 2008 zal verschijnen. Ik zal een bericht en de Franse vertaling achterlaten op de hierboven genoemde site als dit klaar is.

Alain Coustou
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 20/02/08, 16:52

Hoi! inspraak! Ik vond zojuist dit bericht over windturbinetorens

Met de beoogde stijgsnelheden van ongeveer 60 m/s in een toren van ongeveer 1000 meter,

stel je de reis voor: jezelf op de basis plaatsen met een parachute op je rug en een pebroc in je hand om over meer dan 1000 meter te worden uitgeworpen

Het is super milieuvriendelijk en erg leuk :D :D :D


Aan de andere kant wordt er een belangrijk artikel over hen aangekondigd in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift, dat begin 2008 zal verschijnen. Ik zal een bericht en de Franse vertaling achterlaten op de hierboven genoemde site als dit klaar is.

Waar is dit artikel?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten