Optimalisatie van een open haard insert

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/10/07, 07:27

Let op: ik heb niets tegen kachels, echter vind ik het gevaarlijk voor kinderen en de directe omgeving (vanwege de warmte die vrijkomt)
*********************************************
De zoon van een van mijn collega's legde zijn twee handen op het glas van een "cassette" kachel; zijn handen bleven vastgelijmd, zijn moeder moest ze uit het glas scheuren...
Het resultaat is ernstig... een operatie, revalidatie en levenslange invaliditeit.
Ja, het glas van een kachel is gevaarlijk. :!:
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 21/10/07, 09:20

Hallo,

Wees niet bang voor dit soort verwarming, gesloten haard, kachel etc...
Ik ook, toen ik jonger was, viel ik met beide handen op een oliekachel. De enige remedie was destijds koud water.
Dit weerhoudt mij er vandaag niet van om mezelf met hout te verwarmen.
Om mijn kinderen te beschermen plaats ik eenvoudigweg een houten hek voor het raam.
Looping, uw idee is logisch, behalve misschien dat u het risico loopt geen trekkingen meer te hebben; in uw principe zult u zeker het beroemde probleem tegenkomen van holte.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 21/10/07, 09:35

Een lus:
Gefeliciteerd met het idee en de tekening, maar zoals fc89 terecht zei, je moet vooral oppassen dat je de hete dampen niet afkoelt, anders kun je verwachten dat je rookkanaal bister is, maar ook een stroom zuur die zeer corrosief is (ik at een buis van 2 mm dik op in 3/4 jaar) en zeer eigenwijs qua geur.
Om het probleem te verhelpen, heb ik daarom mijn bakstenen schoorsteen bekleed met roestvrij staal. Uit ervaring heb ik kunnen waarnemen dat als de slang de binnenwand van de leiding (die koud is, zelfs maar een klein beetje) raakt, er een condensatiepunt ontstaat en er een zuurstroom ontstaat. Dit is uiteraard afhankelijk van de t° van uw verbrande gassen, de buitentemperatuur en de buitenvochtigheid. Bij droog en koud weer en bij een hoge verbrandingsgastemperatuur loop je niet veel risico. Maar zodra je de trekking verkleint, loop je een risico. En dit zelfs met een brandstofketel op lage temperatuur.

Dus op uw diagram zie ik uw condensaatcollector die niet 100% operationeel is. Want als er sprake is van afkoeling van de verbrande gassen in het bovenste deel van de leiding, kan het zuur heel goed langs de mantel naar uw haard stromen. Het beste zou naar mijn mening zijn om de hot tubing te isoleren en alleen de koele lucht te verwarmen wanneer deze in contact komt met de hete stenen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/10/07, 10:50

Het is niet om je te ontmoedigen, maar ik geloof dat de LOI verbiedt elke optimalisatie op schoorsteenniveau...of in ieder geval zijn de normen zeer streng....

Dit met name vanwege het condensprobleem en daardoor snellere verstopping van de schoorsteen...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/10/07, 14:06

Hallo,
Als ik bij de kachel die ik heb een houten barrière voor het glas zet, vat hij vlam.....
Dit is de nieuwe generatie poel, 4 binnenzijden van de haard zijn in vermiculiet, om de binnentemperatuur te verhogen en een max.
De warmte wordt uiteindelijk in de vorm van infrarood naar het voorglas gestuurd.
Als ik 5 minuten na het aanzetten, als ik 2 meter van de kachel verwijderd ben, in een huis van 15°C, heb ik een gevoel van hitte zonder enige maatstaf, zelfs als ik Adam's outfit aanheb... dat wil zeggen...
Ik heb een keer wasgoed gedroogd op 1.5 meter van het kachelraam... het brandde.....
Het is Deens spul (Varde)
Onderschat huishoudelijke ongelukken en de evolutie van de technologie niet.


Wees niet bang voor dit soort verwarming, gesloten haard, kachel etc...
Ik ook, toen ik jonger was, viel ik met beide handen op een oliekachel. De enige remedie was destijds koud water.
Dit weerhoudt mij er vandaag niet van om mezelf met hout te verwarmen.
Om mijn kinderen te beschermen plaats ik eenvoudigweg een houten hek voor het raam.
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 21/10/07, 15:52

Hallo,

voor alle soorten gevaar veiligheidsregels zijn van toepassing.
Lejustemilieu, waar kom je vandaan, wat probeer je mij te zeggen of te vertellen?
Irriteerden mijn woorden je?
Waarom heb je mijn tekst gekopieerd in plaats van geciteerd?
A+
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/10/07, 16:29

fc89 schreef:Hallo,

voor alle soorten gevaar veiligheidsregels zijn van toepassing.
Lejustemilieu, waar kom je vandaan, wat probeer je mij te zeggen of te vertellen?
Irriteerden mijn woorden je?
Waarom heb je mijn tekst gekopieerd in plaats van geciteerd?
A+

Ik had het mis, mijn vriend, het is maar een citaatverhaal.
Voor de rest beseffen wij met ervaring dat beveiliging zeer ernstige problemen voorkomt.
Mei 68 bedrijven de liefde, geen oorlog, dat is mijn principe.
Weet dus dat het mijn doel is om ongelukken te voorkomen en dat ik vooral uw negatieve kracht niet wil prikkelen.
bisou
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 21/10/07, 19:00

Bonsoir,

Looping, is het echt nodig om een ​​dergelijk systeem voor verbrandingslucht te overwegen?
Normaal gesproken heeft een gesloten haard (die goede trek heeft), goed aangestoken of op de juiste temperatuur geen extra lucht meer nodig, het rookluik en de tochtdeur zijn gesloten.
De enige plaats waar de lucht passeert is de bovenkant van het glas.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 22/10/07, 07:01

Dag

Zoals ik in mijn eerdere berichten heb uitgelegd, is doelstelling nr. 1 om de haard van buitenlucht te voorzien, en niet van de lucht in de kamer waar de schoorsteen zich bevindt.
Of de tocht nu goed of slecht is, de in de kamer gecreëerde holte veroorzaakt een roep om lucht van buiten het huis en koelt deze daardoor af.
Afhankelijk van de locatie van de schoorsteen valt dit min of meer op, omdat de frisse lucht die van buiten komt eerder onder de deuren en ramen door gaat en de grond scheert.
Bij grote warmtebronnen, zoals kachels, is de convectie zodanig dat we er niets van merken, en toch bestaat het fenomeen wel degelijk.
Achteraf is het een verhaal van een perfectionistische econoloog
Is het beter om de haard te voorzien van verwarmde binnenlucht of niet?
In een tijd waarin calorieën goud waard zijn, denk ik dat we onszelf de vraag kunnen stellen

Voor de concentrische behuizing rondom de rookafvoer is het een verbetering, zeker onzekerder

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 22/10/07, 18:19

Bonjour à tous

lus schreef:Dag

Zoals ik in mijn eerdere berichten heb uitgelegd, is doelstelling nr. 1 om de haard van buitenlucht te voorzien, en niet van de lucht in de kamer waar de schoorsteen zich bevindt.
Of de tocht nu goed of slecht is, de in de kamer gecreëerde holte veroorzaakt een roep om lucht van buiten het huis en koelt deze daardoor af.
A+


Bij dit principe van het aanzuigen van buitenlucht bestaan ​​er boiler-/gaskachelinstallaties waarbij alles over de gehele breedte in een soort kast is opgesloten. De verplichte lage zuigkracht bevindt zich onderaan de "kast" en zuigt naar buiten, de boiler op de gebruikelijke hoogte en de uitlaat komt bovenaan de kast uit om aan te sluiten op de ad doc-leiding van het gebouw.

De gehele kast is "strak" ten opzichte van de woonkamer en de toegangsdeur lijkt een beetje op die van een koelkast. (Het lijkt een beetje op camperfaciliteiten)

We voelen geen onaangename "vancoulis" in de benen (van degenen die het onbewuste dwingen om ze zorgvuldig af te sluiten met een kartonnen doos om niet te bevriezen in de winter...) :schok:
Bovendien dempt hij het geluid van de boiler volledig en als de kast warm wordt, wordt er gedeeltelijk verwarmde lucht gebruikt. 8)
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 357 gasten