Een andere kijk op de economie...

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Mimil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 17/04/06, 18:43
Plaats: Montrouge




par Mimil » 11/09/06, 07:59

Ik ben het helemaal met je eens Christoffel.

onze twee levensfilosofieën liggen heel dicht bij elkaar en daar kan ik het voorlopig alleen maar mee eens zijn
0 x
Als je pijn groot is en je werk zwaar, weet dan dat de grote eik ook een eikel was zoals jij
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47

Re: Een andere kijk op de economie....




par Neant » 11/09/06, 11:54

--Ex-- schreef:Maar ik merk dat we in Frankrijk nog steeds niet al te slecht gediend zijn als ik de levensstandaard in derdewereldlanden zie.


Houd er echter rekening mee dat als de derde wereld de derde wereld is, dit komt omdat de nieuwe wereld de derde wereld heeft geplunderd.
In feite, historisch gezien, hebben we schulden, dat is zeker, maar ten opzichte van alle Afrikaanse landen... die we hebben beroofd.

Onszelf feliciteren met onze levensstandaard is zeker niet de juiste houding, we zouden ons eigenlijk moeten schamen... met een beetje achteraf.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Re: Een andere kijk op de economie....




par Targol » 11/09/06, 15:26

Paldeolien schreef:Onszelf feliciteren met onze levensstandaard is zeker niet de juiste houding, we zouden ons eigenlijk moeten schamen... met een beetje achteraf.


Ja, in het begin is beschaamd zijn niet langer voldoende, we moeten maatregelen nemen waardoor iedereen op zijn niveau niet langer medeplichtig kan zijn aan deze plunderingen.

Beginnen met bijvoorbeeld proberen olie te besparen is niet alleen goed voor de portemonnee, maar als je weet hoeveel conflicten er zijn geweest, hoeveel dictators er voor olie zijn "geïnstalleerd", is dat ook een extra stap na schaamte.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 11/09/06, 15:29

Uitspraak van de dag (copyleft econologie.com indien bron vermeld)

We zijn in een consumptiemaatschappij
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 11/09/06, 15:39

Christophe schreef:We zijn in een consumptiemaatschappij


Is het toetsenborddyslexie of een woordspeling?

Aangezien ik naar de 2e oplossing neig, komt het neologisme "consumptie" van consumptie + troost :?
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 11/09/06, 15:55

Targol schreef:Aangezien ik naar de 2e oplossing neig, komt het neologisme "consumptie" van consumptie + troost :?


Ach ja! Het is omdat ik de talenten van een neoloog moet hebben...(hu?) : Cheesy:

We hadden gedacht om een ​​Zoli-t-shirt te maken met deze slogan, maar a priori een beetje te "moraliserend" ...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 11/09/06, 16:52

Mouaiff.

Persoonlijk, in deze samenleving, is er niet veel dat me troost over het feit dat we moeten consumeren om de indruk te hebben te leven...

Hier nog een slogan:
18e eeuw, Hiomo Lumièrus: "Ik denk dus ik ben"
20e eeuw, Homo Consumeris: "Ik consumeer dus ik ben"
21e eeuw, Homo Poubellus: "Ik verspil dus ik ben".
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6931
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 13/10/07, 11:39

:onheil: Na de grote afwijzende denkers die bekendheid nodig hebben, Allègre, Kouchner, Rocard, Lang, is hier de meest intelligente: J. Attali, die zijn rapport indiende om de groei in Frankrijk te stimuleren.
Onze voorzitter van de opening zal (nadat hij zijn doctrine van breuk / Cécilia heeft ervaren) verheugd zijn.
Wat een goede suggesties...
Afschaffing van het voorzorgsbeginsel... (Europees principe)
Afschaffing van alle wetten die de handel omkaderden, die het personeel een beetje beschermden en de anarchistische uitbreiding van de grote vlakken blokkeerden.

Groei, groei ten koste van alles! Maar met welke rotproducten???

:? Is het verenigbaar met ecologie en toekomstige beslissingen die uit de Grenelle de l'Environnement komen :?

http://tempsreel.nouvelobs.com/actualit ... ution.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 13/10/07, 11:42

Targol schreef:"Ik consumeer dus ik ben"


We wilden er een paar maanden geleden een "militant" T-shirt mee maken precies dezelfde slogan maar het gebeurde niet...

Eindelijk, het is niet te laat om het idee nieuw leven in te blazen...

Ik had ook gedacht aan "ik sorteer dus ik ben" minder provocerend...

ps: Edit niet gezien de datum van 2006! Dan was je ons voor! Grote geesten zoals ze zeggen...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten