Snelgroeiende plant voor biogas of biomassa?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/06/07, 12:01

Onze duizendknoop is nu 1,80 tot 1,90m.

Grofweg de maat vóór het knippen...Wat moet ik er deze keer mee doen?

Moet ik het allemaal in een fles in de zon doen? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 25/06/07, 22:12

Exceed schreef:: Mrgreen:

Wees voorzichtig met deze klootzak .... het is echt heel schadelijk en zie onmogelijk om er vanaf te komen ... doe wat onderzoek op het internet en je zult snel begrijpen waar je mee te maken hebt ....
Anders in de cultuur, als je toestemming krijgt, denk ik dat het interessant moet zijn .... het groeit mega snel en het sterft niet of erg moeilijk. Ik denk niet dat de waarde van de plant erg interessant is in termen van massa / volume / energieopbrengst ... Om te zien!

Veel succes.
Helemaal mee eens, het is echt een echte slet, met een paar anderen zoals jussies voor waterwegen, of Phytolaque dat mijn prachtige bos van Fontainebleau binnendringt... : Cry:
Vergeleken hiermee is Alien een roepie spreeuwen... :?
Voor het overige is een van de enige belangen van deze plant juist de zeer hoge productiviteit (tot 16 ton DM/ha/jaar), maar gezien zijn agressiviteit kan ik me niet voorstellen wat er zou gebeuren als we hem op grote schaal zouden gaan telen! :schok:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 25/06/07, 22:19

Christophe schreef:Onze duizendknoop is nu 1,80 tot 1,90m.

Grofweg de maat vóór het knippen...Wat moet ik er deze keer mee doen?

Moet ik het allemaal in een fles in de zon doen? : Cheesy:
Een van de grote problemen met Duizendknoop: het heeft een ondergronds reserveorgel, wat betekent dat je het vele malen achter elkaar kunt knippen voordat het leeg is.
Bovendien kan het in een soort “rustfase” terechtkomen en gedurende een periode van maximaal 10 jaar niet meer verschijnen.
Tenslotte, als je grond uit je tuin exporteert, exporteer je tegelijkertijd de duizendknoop, omdat elk fragment van de wortelstok dat "uitgesneden" is (door bijvoorbeeld een schop) een nieuwe plant zal opleveren... :|

Zie je het probleem?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/06/07, 22:22

Nou ja, om compost of biogas te maken, zitten er toch nogal voordelen aan al deze nadelen?

ps: oeps, ik had je voorlaatste bericht over dit onderwerp niet gezien...16 ton MS in ieder geval :) Waar heb je dit ding vandaan?
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 25/06/07, 23:14

Christophe schreef:[..]ps: oeps, ik had je voorlaatste bericht over dit onderwerp niet gezien...16 Tons of MS toch :) Waar heb je dit ding vandaan?
Op een conferentie over duizendknoop die ik in 2002 bijwoonde.

Enige voordelen? :?
Zolang je haar "aan de lijn" houdt, ja...
Maar jij weet net zo goed als ik dat dat onmogelijk is.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 25/06/07, 23:28

Houthakker schreef:Enige voordelen? :?


Nou ja, om te maken... BIOGAS : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/06/07, 21:34

Wil je andere kenmerken van deze prachtige plant?

Het slaagt erin om andere planten VOLLEDIG te laten verdwijnen waar het groeit (en geloof me, het is een hele prestatie) en wat dieren betreft, hebben entomologische studies een vermindering van 95% van de biodiversiteit (in Colepters) in bosjes duizendknoop aangetoond.

Natuuronderzoekers beschouwen landbouwgebieden al als ‘biologische woestijnen’, hier is het regelrechte interstellaire leegte… :|

Het enige echte voordeel is de hoge fotosynthetische productiviteit, maar dat is eigenlijk het enige...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 104-gasten