Sintel en onverbrande pellet probleem op easypell ketel (Okofen)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
martod
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 27/01/23, 11:40
x 2

Sintel en onverbrande pellet probleem op easypell ketel (Okofen)




par martod » 27/01/23, 11:45

Hallo,
Ik heb dus al een jaar een easypell-ketel, ik ben er tot nu toe best tevreden mee, tweede winter die tot nu toe redelijk goed is verlopen (afgezien van de stijging van de prijs van pellets!!!)

Maar ongeveer tien dagen geleden, toen ik de asbak ging legen, zag ik veel zwarte pellets maar niet verbruikt in de asbak, en veel klinker.
Ik maak het bord en de asbak één keer schoon, ik vul de tank en begin opnieuw.
En daar verdubbelt mijn verbruik van pellets.
Ineens zeg ik tegen mezelf dat het door de vervuiling moet komen dus doe ik een grote schoonmaakbeurt (hele halve dag compleet) dan vul ik weer en begin ik opnieuw.
3 dagen later staat hij weer leeg met een verbruik nog steeds verdubbeld en weer veel niet verbruikte pellets en veel klinker.

Ik heb echter niets aan de instellingen veranderd, dus ik begrijp het dubbele verbruik of de verbrandings-pbs niet...

Alle gebruikte pellets sinds het begin van de winter komen van dezelfde pallet, droog opgeslagen. Ik waste de plaat opnieuw om er zeker van te zijn dat de gaten niet verstopt waren. Ik opende het kanaal om zoveel mogelijk roet te verwijderen (heel weinig roet in wat ik kon bereiken), en spoelde ook de ventilator achterin weg...

Als iemand een idee heeft, aanwijzingen, een wonderoplossing, ik ben een nemer!

Bij voorbaat dank voor al uw ideeën en adviezen.
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Sintel- en pelletprobleem niet verbrand op easypell-ketel (Okofen)




par Christophe » 27/01/23, 13:48

Wat zijn de variaties in het weer in uw gebied tussen deze metingen en bevindingen?

Als de verbrandingslucht vochtiger is, kan de verbranding dan minder goed verlopen?

Het is ook mogelijk dat er zelfs op dezelfde pallet niet exact dezelfde kwaliteit pellets ligt... (ander zaagsel, problemen bij fabricage of verpakking of opslag voor verkoop?)

Ik neem aan dat u op dit punt niets hebt gemerkt?
0 x
nachtschade
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 28/01/15, 19:10
x 6

Re: Sintel- en pelletprobleem niet verbrand op easypell-ketel (Okofen)




par nachtschade » 27/01/23, 15:35

met een pelletketel (Pools merk) Ik had een trekprobleem, maar toch 12 meter pijp, ik heb dit bovenaan de buis geplaatst:
https://fr.aliexpress.com/item/1005003298745311.htm
het is beter
maar het heeft toevallig machefert, zoals Christophe zegt, helaas kunnen we de prijs in de pellets stoppen, ze stoppen er in wat ze willen
en nu speculeren ze erover
0 x
martod
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 27/01/23, 11:40
x 2

Re: Sintel- en pelletprobleem niet verbrand op easypell-ketel (Okofen)




par martod » 27/01/23, 15:42

Merci pour vos réponses.

Dus voor het weer hadden we sneeuw, maar normaal gesproken heeft dat geen effect, en ik heb gecontroleerd of niets het dak bij de uitgang blokkeert en dat de luchtinlaat voor verbranding zich in de stookruimte bevindt, die nog steeds goed geïsoleerd is.
Voor de pellets niets gemerkt, maar ik heb een paar zakjes van een ander merk gekocht om de test te doen zodra mijn tank leeg is (wat niet lang zal duren...)

Voor bellad werkt de link niet en normaal gesproken werkte alles goed, tot nu toe zonder problemen met afdrukken, dus het was niet nodig om de installatie te wijzigen, wat oorspronkelijk correct was gedaan.
Maar het is leuk om ideeën aan te dragen!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Sintel- en pelletprobleem niet verbrand op easypell-ketel (Okofen)




par Christophe » 27/01/23, 16:03

martod schreef:Merci pour vos réponses.

Dus voor het weer, we hadden sneeuw, maar normaal gesproken maakt dat niet uit,


Eh...ja, ja, ik verzeker je, de weertemperatuur heeft een (aanzienlijke) impact op het energieverbruik voor verwarming...en 5°C minder kan je verbruik verdubbelen...(hangt van veel dingen af... )

martod schreef:Voor de pellets niets gemerkt, maar ik heb een paar zakjes van een ander merk gekocht om de test te doen zodra mijn tank leeg is (wat niet lang zal duren...)

Voor bellad werkt de link niet en normaal gesproken werkte alles goed, tot nu toe zonder problemen met afdrukken, dus het was niet nodig om de installatie te wijzigen, wat oorspronkelijk correct was gedaan.
Maar het is leuk om ideeën aan te dragen!


Ja, het eerste dat u moet doen, is de creamery veranderen ... misschien zelfs 2 of 3 andere merken testen als u kunt ...

Voor de trek geldt logischerwijs dat een ketel die volgens het reglement is geïnstalleerd en wordt onderhouden (dat doe je natuurlijk) geen trekprobleem mag hebben, zeker niet na 1 jaar of nooit... zeker niet bij geforceerde luchttoestellen...

Bovendien is mijn pelletkachel uitgerust met een druksensor aan de uitlaat: deze gaat in veiligheid als er ooit een verstopping op de uitlaat zit (= verstopte leiding)...dus een Okofen-ketel moet ook deze functie hebben...

Ten slotte zou een tochtprobleem het verbruik verlagen, niet verhogen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Sintel- en pelletprobleem niet verbrand op easypell-ketel (Okofen)




par Flytox » 27/01/23, 19:39

Geen probleem precies van deze stijl, maar twee keer vond ik een mus die in de uitlaatpijp was gevallen (buiten de stookperiode).
Ze hadden geluk dat ik ze hoorde en ze via het luikje onderaan de pijp kon bevrijden.
Dit soort "obstakel" moet een mooie inzinking kunnen maken.
Ik moet het dak op om een ​​rooster te plaatsen....om recidieven te beperken... : Wink:
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 339-gasten