Sudinfo: vals verwarmingsadvies van een pseudo-expert om GEEN energie te besparen!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Sudinfo: vals verwarmingsadvies van een pseudo-expert om GEEN energie te besparen!




par Christophe » 02/12/22, 18:34

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:phil herlees mijn voorbeeld van de auto... desnoods 3 keer... want het past duidelijk niet!

Ik wil geen controverse creëren, want inhoudelijk ben ik het eens.
Maar het voorbeeld van de auto 180-->120-->180 spreekt me echt niet aan, juist omdat er bijna geen traagheid is, in een paar seconden (in de ene richting) of tientallen seconden (in de andere ), bevinden we ons in een perfect stabiele staat zonder enig verschil in comfort voor de passagiers.
Wat natuurlijk niet klopt in het geval van een huis waarvan de temperatuurinstellingen zijn gewijzigd of waarvan de verwarming gedurende enkele dagen geheel of gedeeltelijk is uitgeschakeld.


Er is zeker een betere analogie te vinden, maar we kunnen reiscomfort via snelheid (ik kom sneller aan) gelijkstellen aan thermisch comfort (ik heb het warmer) en vooral autoverbruik, dat snapt iedereen! (Ik geloof... ik hoop...)

Er zijn maar weinig mensen die stookoliemeters hebben die hun uur- of dagverbruik aangeven, hé! Anders zou deze stadslegende lang niet bestaan...

Daarom heb ik dit voorbeeld van analogie gekozen, maar je kunt er nog tientallen vinden!
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Sudinfo: vals verwarmingsadvies van een pseudo-expert om GEEN energie te besparen!




par phil59 » 02/12/22, 19:40

Sterker nog, voor een WE, als het koud is, is het beter dat ik alles stop. Maar begin iets eerder met opwarmen.

Begin een korte week bijna de dag ervoor met verwarmen.

Ik begreep een paar jaar geleden met een vriend, die klaagde dat zijn appartement aan de noordkust erg koud was, en het erg lang duurde om op te warmen, na een lange afwezigheid.

Enkele jaren geleden huurde ik een appartement naast het zijne, voor nieuwjaar.

En een jaar later kwam ik als eerste ter plaatse, ook met zijn sleutels.

En, 1 of 2 graden uit, en de stroomonderbreker zou niet struikelen, alle "mini-stroomonderbreker" uit.
Hoofdstroomonderbreker defect en belt daarom Enedis. Super koud in het appartement, maar gelukkig had ik de sleutel van de vriend.

Welnu, 2 uur nadat alles is opgewarmd, 12° in het appartement. Elektrische verwarming, geen broodroosters, maar ook niet top.

Enedis arriveerde rond 18 uur (ja, het gebeurt op 30 december) om het sap terug in het gehuurde appartement te stoppen en de stroomonderbreker te vervangen.

Rond 20 uur kwamen de vrienden aan, en 15° in het appartement, en de onze 11° .... Gla-Gla.

Ik begrijp beter, als hij zegt, om de dag voor zijn aankomst de verwarming aan te zetten...

De appartementen zijn op de begane grond, redelijk goed geïsoleerd, aan de ene kant voor en aan de achterkant in de lucht.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Sudinfo: vals verwarmingsadvies van een pseudo-expert om GEEN energie te besparen!




par Exnihiloest » 02/12/22, 19:46

Christophe schreef:...
Je ziet dat je het kunt instemmen met een gevaarlijke "samenzweerder" !! : Lol: : Lol: : Lol:


Natuurlijk, als hij het niet over een samenzwering heeft. Merk echter op dat het zeldzaam is, ik zal je laten raden waarom.
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: Sudinfo: vals verwarmingsadvies van een pseudo-expert om GEEN energie te besparen!




par LOGIC12 » 03/12/22, 03:31

hallo, centrale verwarming en elektrische verwarming regelen wij niet op dezelfde manier.

Het is ook nodig om het verschil te maken tussen een goed thermisch geïsoleerd huis en niet of weinig geïsoleerd. Een goed geïsoleerd huis, vooral van binnen, warmt heel snel op, terwijl een huis met weinig of geen isolatie heel veel tijd nodig heeft om op te warmen. Daarnaast is er het begrip comfort: als de verwarming in een ongeïsoleerd huis uitstaat, hebben we het praktisch een dag koud. Je moet ook kijken naar de looptijd. Als u een week of langer weg bent, is er geen enkele reden om aan te nemen dat het in uw belang is om de vorstbeveiliging te knippen of te laten staan; Als we 2 uur of een halve dag, zelfs een dag afwezig zijn, zet ik persoonlijk de verwarming wat lager, maar ik knip niet. En het is ook gemakkelijker om een ​​klein gebied te beheren dan een groot huis.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Sudinfo: vals verwarmingsadvies van een pseudo-expert om GEEN energie te besparen!




par Christophe » 03/12/22, 10:50

Ja Logic12, het is logisch! We kunnen hieraan toevoegen dat er mensen zijn die voorzichtiger zijn dan anderen...

Maar geïsoleerd of niet, dat verandert niets aan het basisprincipe: meer kamers permanent verwarmen zal meer verbruiken... want daar hebben we het over en niet over thermisch comfort, ook al is het gekoppeld...

Nou, ik denk dat de zaak gesloten is ... toch?
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 401-gasten