Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Koe
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/11/22, 20:43
x 1

Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par Koe » 04/11/22, 21:26

Hallo,
Mijn ETA 15 Pu-pelletketel heeft al een tijdje een afwijking die me erg intrigeert.
De druk die op het aanraakscherm wordt weergegeven, wijkt af van de druk die wordt aangegeven op de manometer van de ketel.
Bovendien, als de druk die op de meter wordt aangegeven stabiel blijft, maakt de op het scherm weergegeven druk de jojo. En het komt voor dat deze laatste onder de lagere waarde van de fabrieksinstelling daalt en dat er dan een waarschuwingsbericht op het scherm verschijnt dat onvoldoende druk aangeeft en vervolgens boven deze ondergrens stijgt aan het einde van een moment dat de ketel opwarmt, de waarde van de mano onveranderlijk.
Mijn verwarmingsmonteur begrijpt niet wat er gebeurt en kan deze vreemde discrepantie niet verklaren, dus ik wend me tot de experts hierover forum om enkele aanknopingspunten te verkrijgen om te proberen tot een oplossing van het probleem te komen.
Met mijn hartelijke dank.
Met vriendelijke groet.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Touchscreen en keteldrukmeter




par Forhorse » 04/11/22, 22:24

Welnu, al wanneer je twijfelt over 2 indicatoren die hetzelfde zouden moeten meten maar die een andere waarde geven, moet je een derde inbrengen, waarvan je zeker bent van de goede werking ervan.
Zonder dat kunnen we niet weten of het de manometer is die geblokkeerd is, of dat het de elektronische druksensor is die het verprutst...
1 x
Koe
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/11/22, 20:43
x 1

Re: Touchscreen en keteldrukmeter




par Koe » 05/11/22, 16:27

Hallo,
Dank u voor uw antwoord.
Naar aanleiding van uw suggestie heb ik gekeken naar de mano die op de klarinet is geïnstalleerd en de aangegeven waarde komt overeen met die van de mano van de ketel.
Zou dat daarom neigen naar een probleem met de druksensor?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par phil59 » 05/11/22, 18:46

Het is waarschijnlijk de ketelsensor, en waarschijnlijk ook de meest irritante, omdat het uiteindelijk de ketel zal stoppen, en zelfs als het seizoen nog mild is, is het niet per se het juiste moment.

Doe er dus niet te lang over.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par Forhorse » 05/11/22, 18:57

het kan de sensor zijn, of wat stroomopwaarts of stroomafwaarts is... in ieder geval is het hoogstwaarschijnlijk op deze meetketen.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par phil59 » 05/11/22, 19:02

De eenvoudigste is de sensor.

Bij de auto van mijn ouders stijgt de tp in 100 minuten tot meer dan 2° en verder geen symptomen.

De sensor verbreekt de verbinding.

De eenvoudigste is vaak de eenvoudigste, en het is misschien wel een van de goedkoopste en gemakkelijkst te maken stukken.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par Forhorse » 05/11/22, 19:22

De sensor is de eenvoudigste en waarschijnlijk de goedkoopste ja, maar het kan ook vóór de sensor zijn...
Gezien de toepassing is het niet uitgesloten dat de persleiding verstopt raakt door corrosie, kalksteen of gestold slib.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par phil59 » 05/11/22, 19:31

Forhorse schreef:De sensor is de eenvoudigste en waarschijnlijk de goedkoopste ja, maar het kan ook vóór de sensor zijn...
Gezien de toepassing is het niet uitgesloten dat de persleiding verstopt raakt door corrosie, kalksteen of gestold slib.


Het is waar, en alleen een schoonmaakbeurt zou kunnen helpen....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Koe
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/11/22, 20:43
x 1

Re: Touchscreen en ETA 15 Pu keteldrukmeter




par Koe » 05/11/22, 22:12

Bedankt voor deze aanwijzingen. Nu is er meer dan...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 379 gasten