Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
laverdari
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/07/22, 14:17
x 6

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par laverdari » 31/07/22, 20:49

Obamot schreef:Om het volledig te begrijpen, zou het goed zijn om te weten:
- implantatie? (foto's, plannen?)
- hoogte? (200m oke)
- de plaats (Tarn ok, het is al goed in het zuiden...)
— het volume van het huis, aantal verdiepingen/s (140 m² oké maar hoe verdeeld?)
— de omgeving, leunt het huis tegen een rotswand (ik begreep het begrip “geothermische muren” niet helemaal)?
— het type bodem en ondergrond?
— als er trouwens een kelder in dit huis is?
- waar zijn de muren van gemaakt? De dragende constructies en het dak?
— of er bewoonbare zolders zijn? Worden ze uitgebuit?
— de mogelijkheid om een ​​Canadese put aan te leggen?
— het type thermische isolatie dat u heeft? Dak? Muren? ITE of ITI...?

Het mist elementen om een ​​idee te krijgen.
Er is misschien beter dan een warmtepomp, de prijs van elektriciteit zal waarschijnlijk pieken bereiken...


Ik herinner me de laatste zin! We weten niet wat de prijs van elektriciteit morgen zal zijn.
Het huis is een begane grond van 140 m², met vloerverwarming, overal tegels op een volledige kelder. In de kelder een kantoor van 25 m² met twee radiatoren (omdat het water in het circuit niet erg warm is). De rest van de kelder wordt niet verwarmd, maar is half begraven.
Het huis dateert uit 1985. Bakstenen muren van 20, geïsoleerd met steenwol van 10 cm plus bakstenen scheidingswand van 5 plus gips.
Zolder met boerderijen, 20 cm steenwol geblazen in 1985 plus 20 cm cellulosewatten omgeblazen in 2005.
1,5 cm brikettenplafond plus gips. De omtrek van het plafond is met kurk geïsoleerd van de muur.
Tafels van openslaande deuren en ramen met vezelpleister om koudebruggen te vermijden.
Betonnen vloerplaten, scheidingswanden van de grond geïsoleerd met asfalttape. Daarna 10 cm polystyreen en 8 cm betonplaat met geïntegreerde vloerverwarmingsbuizen. Plus 3 cm dekvloer en tegelwerk.
Openslaande deuren en houten ramen, oorspronkelijk kleine tegels, in 2007 vervangen door dubbele beglazing.
De grond is kleiachtig, een put van 9 meter diep is een paar jaar geleden gegraven, het is gewoon klei op de 9 meter met een kleine dikte van zand op minder dan 6 meter.
Met de thermische zonnepanelen werkt de ketel een beetje in november/december, op dagen dat het slecht weer is en 's nachts. Meer in januari februari en vanaf maart praktisch meer. Warm water inbegrepen. Maar we zijn 2.
Voor de Canadese bron is het te ingewikkeld en te duur.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)z




par Obamot » 31/07/22, 22:22

Ik zie het probleem beter en heb de moeite om senioren te antwoorden. Zoals ik begrijp moet elke investering tellen.

Ik ben niet in alle gevallen tegen warmtepompen — het is soms DE oplossing, maar ze hebben problemen met betrouwbaarheid, geluidsoverlast en, ondanks alles, elektriciteitsverbruik... vinden zeer verleidelijke aanbiedingen, maar we raken gedesillusioneerd wanneer we bij de minste fout beseffen dat de verkoper is verdwenen zonder een adres achter te laten. En je weet nooit hoe lang de PAC meegaat... En het is beschamend als je een bepaalde leeftijd bereikt, want je kunt investeringen die nog steeds duur zijn, de een na de ander niet ketenen en eindigen zonder verwarming door standaard apparatuur en een energiebron waarvan de prijs stijgt...

Deze huizen van 1985, ik ken ze, deze thermische isolaties van die tijd “niet echt volledig geïsoleerd”, dat moet u zich gerealiseerd hebben sinds u correcties had aangebracht... Heb de koudebruggen gelokaliseerd en geprobeerd ze te verhelpen...

Het goede nieuws is dat uw situatie verre van hopeloos is...
Als u ervoor zou kiezen om uw huis te "passiveren", zou u daar dan geen spijt van hoeven te krijgen?
Voor zover ik heb begrepen, is een deel van het werk in deze richting al voltooid (dubbele ramen en randen van raampanelen...) Het grote voordeel van deze track is dat: “je geeft niet uit aan de calorieën die je niet meer hoeft te produceren...”

De kostprijs en de uitvoering van een “EXTERIEUR” thermische isolatie (IHO) is ideaal wanneer u een grond...
Ik weet niet wat uw fysieke vorm is, maar het is een bedrijf dat stap voor stap zonder grote moeite zelf kan worden gedaan... Of geweldige technische vaardigheden. Ik denk aan een investering in materialen tussen 5 en 000 €
Ik denk dat je "thermische muur" met zijn kosten, je niet zou vrijstellen van het verspillen / verspreiden van de geproduceerde energie naar buiten...! Zo veel om te isoleren?

Je kunt zelfs goedkope steigers vinden (die je kunt doorverkopen zodra het werk klaar is)
vanaf € 129,— om in alle veiligheid vooruit te gaan (CE-norm vereist)

BB3C7274-6581-4D7A-8D39-234A380F55B4.jpeg
BB3C7274-6581-4D7A-8D39-234A380F55B4.jpeg (432.45 Kio) Consulté 1484 fois


vanaf € 229,— met wielen, om hem gemakkelijk en veilig te verplaatsen naarmate het werk vordert...
https://www.castorama.fr/echafaudage-ce ... 3_CAFR.prd

8EB9C97A-C3CB-4303-A810-E03ABEC966A2.jpeg
8EB9C97A-C3CB-4303-A810-E03ABEC966A2.jpeg (450.79 Kio) Consulté 1484 fois


Waarom is het erg interessant? Omdat :
Je hebt altijd een stookolieketel die je kunt gebruiken en die werkt => geen investering.
Aan het tarief van uw huidige verwarmingskosten, zouden de isolatiekosten in 2 of 3 jaar worden afgeschreven... als u de elektriciteitskosten meetelt...

Ondertussen geef je niets uit wat je niet meer terug ziet (warmtepomp + elektriciteit)
Zo kunt u de datum van een eventuele investering zo lang mogelijk uitstellen en uw stookkosten nog drastisch verlagen (alle warmte ontsnapt via de muren in uw woning, zoals we begrijpen... .)

Door deze kleine klusjes te doen, krijg je fysieke activiteit die je in vorm houdt! :D
Je zult ook de enorme voldoening hebben dat je het elke dag hebt bereikt...

En uiteindelijk oordeel je zelf, maar misschien heb je alleen een goedkope warmtepomp / omvormer / airconditioning nodig, zoals die ik net van iemand heb gekregen voor € 300,- in de aanbieding (4 jaar garantie). Wat je je kon veroorloven, aangezien het maar op een vijfde of een kwart van de capaciteit (en het elektriciteitsverbruik) zou werken in vergelijking met het geval je de muren niet isoleerde...

Tot die tijd... zult u kunnen zien in welk type verwarming het eventueel gepast is om in te investeren door de evolutie van de prijzen te zien, wat een bijkomend voordeel is (u heeft al een haard, u kunt denken aan een kleine massakachel op tijd T, die een heel huis verwarmt zoals het uwe, goed geïsoleerd met IHO, met slechts één houtblok per dag...!Zelfs een "moestuin" waarin u kunt koken terwijl u het huis verwarmt, zou het genoeg zijn.... )

Ik zie dan ook liever een combinatie van ideeën of “mogelijkheden” in uw geval, die zou beginnen met het perfectioneren/afwerken van de thermische isolatie, en die DAARNA zou bepalen welke oplossing (indien nodig) zou worden toegepast. Want ik herhaal dat we de energie die we niet verbruiken niet verbruiken. En zo niet, dan moet je betalen!

Misschien een kleine droom om in jouw geval bijna zelfvoorzienend te worden...

RTDC.

PS: normaal gesproken konden de verwarmingsmonteurs op oude ketels elke brander op elke ketel installeren, zolang de tank niet gebarsten was. En inderdaad, "eenvoudige branders" moeten moeilijk te vinden zijn. De fout zou daarom zijn om een ​​nieuwe ketel met alle snufjes te nemen om volledig "gevangen" te worden... Pas op voor iedereen die je dat vertelt, hij zou de neiging kunnen hebben om op je ketel te schieten om je een andere aan te bieden. : Twisted:
0 x
yvon38
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 26/09/22, 17:57

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par yvon38 » 26/09/22, 18:16

Dag
Welke oppervlakte zonnepanelen heb je /surf.habitable,? over het algemeen zetten mensen 10% van de leefruimte in.In plaats van een warmtepomp te kopen voor 10 euro, voeg je voor deze prijs Solisart thermische panelen met buffertanks toe en je vermindert je stookolie nog meer. Zo hoef je alleen maar extra brandstof te gebruiken. goedkope elektriciteit en om de brandstof over te hevelen. Als je volgens Solisart 000% van de leefruimte in panelen stopt met een buffertank van 20 l, verbruik je niets extra's meer. dat kan een oplossing zijn. Anders ben je blij met dit systeem? lang doen je hebt het?
Met vriendelijke groet, Yves.
0 x
laverdari
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/07/22, 14:17
x 6

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par laverdari » 26/09/22, 18:38

yvon38 schreef:Dag
Welke oppervlakte zonnepanelen heb je /surf.habitable,? over het algemeen zetten mensen 10% van de leefruimte in.In plaats van een warmtepomp te kopen voor 10 euro, voeg je voor deze prijs Solisart thermische panelen met buffertanks toe en je vermindert je stookolie nog meer. Zo hoef je alleen maar extra brandstof te gebruiken. goedkope elektriciteit en om de brandstof over te hevelen. Als je volgens Solisart 000% van de leefruimte in panelen stopt met een buffertank van 20 l, verbruik je niets extra's meer. dat kan een oplossing zijn. Anders ben je blij met dit systeem? lang doen je hebt het?
Met vriendelijke groet, Yves.


Ik heb 12 m2 thermische panelen voor 140 m2 woonoppervlak. Ik heb het idee van de aardwarmtepomp laten varen. Als het de enige verwarming in een nieuw huis was, zou het niet slecht zijn. Maar uiteindelijk ben ik het grotendeels eens met wat je me vertelt.
Het Solisart-systeem is zeer goed omdat de in de panelen teruggewonnen warmte direct in de verwarmde vloer wordt geïnjecteerd. Er zijn geen verliezen en de vloer heeft veel traagheid. Deze heb ik in 2012 geïnstalleerd, toen er nog hulpmiddelen waren. Nu is het voorbij, maar het werkt prima. Daarnaast heb ik geen zonneboiler meer die ik heb losgekoppeld.
De Solisart-regeling is eenvoudig te bedienen op de pc en is zeer betrouwbaar. Ze kwamen op afstand tussen om de software te updaten en gratis enkele aanpassingen door te voeren.
Dank u voor uw antwoord.
Met vriendelijke groeten. Michaël.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 337-gasten