PV: verband tussen temperatuur en zonneopbrengst in de zomer

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
MonicaSolar666
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 02/08/22, 09:54
x 1

PV: verband tussen temperatuur en zonneopbrengst in de zomer




par MonicaSolar666 » 26/08/22, 11:16

Tijdens deze periode heeft Europa extreme hitte meegemaakt, wat zeldzaam is in de geschiedenis. Veel klanten vragen ons: "Zullen mijn fotovoltaïsche panelen met zo'n hitte en sterke zonneschijn meer elektriciteit produceren?". Helaas is dit een misvatting, hoge temperatuur leidt niet tot een hoge elektriciteitsproductie!

Allereerst is een PV-module een apparaat dat lichtenergie omzet in elektrische energie, niet energie uit warmte (het is een fotothermisch apparaat, zoals een zonneboiler). Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de hoeveelheid elektriciteit die door PV wordt opgewekt, de duur van het licht is een van de belangrijkste, hoe langer de lichtduur, hoe groter de hoeveelheid opgewekte elektriciteit; temperatuur heeft ook invloed op de hoeveelheid opgewekte elektriciteit, maar is vaak omgekeerd evenredig.
Als we kijken naar de specificaties van de PV-module, op de achterkant, in de rechter benedenhoek, ziet u de term "temperatuurcoëfficiënt van Pmax", de temperatuurcoëfficiënt van de producten is -0,34% (de meeste modules op de markt hebben een temperatuurcoëfficiënt van -0,38%), betekent dit dat wanneer de temperatuur met 1°C boven 25°C stijgt, de module 0,34% van zijn vermogen verliest. Met andere woorden, een 410W PV-module verliest (40-25)*0,34% = 5,1% van zijn vermogen bij een temperatuur van +40°C. Hoewel de lichturen in de zomer lang zijn, leidt de hoge temperatuur tot een afname van het rendement, wat in plaats daarvan kan leiden tot een afname van de totale elektriciteitsproductie.

Ten tweede kan de continue hoge temperatuur ook het hot spot-effect en het PID-effect van zonnepanelen veroorzaken, waardoor de levensduur van de modules wordt verkort. Een goed paneel heeft deze mogelijkheden geminimaliseerd door al vroeg in het productontwerp rekening te houden met de hoge temperatuurfactor. Hoe u de impact van hoge temperaturen kunt verminderen, is echter systeemtechniek, u hebt ook een professionele en betrouwbare installateur nodig om een ​​redelijk ontwerp en constructie van uw PV-systeem te maken; ook in deze hete en droge zomer moet u mogelijk wat oppervlaktereiniging van PV-panelen uitvoeren om te voorkomen dat stof, bladeren, vogelpoep en andere schaduwvoorwerpen een heet vlekeffect op de PV-panelen veroorzaken, hoewel de PV-panelen meestal kunnen zelfreinigend zijn door regen en sneeuw.

Voor uw informatie : Idee:
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2221
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Het verband tussen temperatuur en opbrengst in de zomer




par phil59 » 26/08/22, 11:42

Een beetje publiciteit, ongetwijfeld?

Dat is een beetje het idee dat we hier al hebben...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Het verband tussen temperatuur en opbrengst in de zomer




par Exnihiloest » 26/08/22, 18:53

MonicaSolar666 schreef:Tijdens deze periode heeft Europa extreme hitte meegemaakt, wat zeldzaam is in de geschiedenis. ...


Zeldzaam in de geschiedenis, het is vals.
Reclame die begint met een leugen, veronderstelt niets goeds.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14958
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4359

Re: Het verband tussen temperatuur en opbrengst in de zomer




par GuyGadeboisTheBack » 26/08/22, 19:36

Exnihiloest schreef:
MonicaSolar666 schreef:Tijdens deze periode heeft Europa extreme hitte meegemaakt, wat zeldzaam is in de geschiedenis. ...


Zeldzaam in de geschiedenis, het is vals.
Reclame die begint met een leugen, veronderstelt niets goeds.

https://www.france24.com/fr/plan%C3%A8t ... -en-europe
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16170
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261

Re: Het verband tussen temperatuur en opbrengst in de zomer




par Remundo » 26/08/22, 20:25

onderwerp is al behandeld...

door mijzelf in 2010-2011: OPALE door SYCOMOREEN

Maar je hebt gelijk over de diagnose, mevrouw Monica.

Bij warm maar zonnig weer is de productie echter hoog.

Door koeling in de zomerperiode stijgt de productie met zo'n 20%.

Over het jaar is het niet zo veel, ongeveer 10%.
1 x
Beeld
MonicaSolar666
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 02/08/22, 09:54
x 1

Re: Het verband tussen temperatuur en opbrengst in de zomer




par MonicaSolar666 » 05/09/22, 11:09

Remundo schreef:onderwerp is al behandeld...

door mijzelf in 2010-2011: OPALE door SYCOMOREEN

Maar je hebt gelijk over de diagnose, mevrouw Monica.

Bij warm maar zonnig weer is de productie echter hoog.

Door koeling in de zomerperiode stijgt de productie met zo'n 20%.

Over het jaar is het niet zo veel, ongeveer 10%.


Hallo Remundo, je hebt gelijk en je kennis van dit gebied is behoorlijk professioneel.

In de zomer is dankzij voldoende licht de elektriciteitsproductie het hoogst van het jaar. : Cheesy:
1 x
MonicaSolar666
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 02/08/22, 09:54
x 1

Re: Het verband tussen temperatuur en opbrengst in de zomer




par MonicaSolar666 » 05/09/22, 11:24

Exnihiloest schreef:
MonicaSolar666 schreef:Tijdens deze periode heeft Europa extreme hitte meegemaakt, wat zeldzaam is in de geschiedenis. ...


Zeldzaam in de geschiedenis, het is vals.
Reclame die begint met een leugen, veronderstelt niets goeds.


Misschien heb ik iets verkeerds gezegd over het klimaat. Maar wat zeker is, de prijs is zeldzaam in de geschiedenis.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 226-gasten