Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne

filosofische debatten en bedrijven.
pedrodelavega
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3798
Inschrijving: 09/03/13, 21:02
x 1321

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par pedrodelavega » 24/08/22, 23:38

Obamot schreef:
rpsantina schreef:Als u mij toestaat, zou de Sovjet/nazistische toenadering in verband kunnen worden gebracht met het begin van Japanse activiteiten.
We hebben het over de oorlog van 39/45 in westerse visie maar de eerste acties begonnen in Azië rond 1932/1933 met de invasie van China (of het Koreaanse schiereiland, ik weet het niet meer) door Japan
De opkomst van Duitsland aan de ene kant en Japan aan de andere kant was geen ideale positie voor het Sovjetblok.
Totdat Hitler het pact verbrak in 1941 als ik me goed herinner.
Het is niet “Sovjet/nazisme toenadering” (zou meer missen dan dat!)

https://fr.wikipedia.org/wiki/Pacte_ger ... prov=sfla1
"Zou meer missen dan dat"
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par Obamot » 24/08/22, 23:56

Ah... Voor jou een “Een pact van niet-agressie" het is een "verzoening”...? :schok: In feite was het een poging om een ​​dreiging af te weren, die eindigde in verraad.

Het volgt de overeenkomsten van München van 1938 tussen Hitler en westerse landen, die hebben geleid tot de ontmanteling van Tsjecho-Slowakije en het mislukken van de Sovjet-westerse onderhandelingen voor een mogelijke alliantie tegen nazi-Duitsland
Merk op dat uw interventie een verlichting geeft die het mogelijk maakt om bepaalde twijfels weg te nemen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par GuyGadeboisTheBack » 25/08/22, 12:29

Als je een discussie niet wilt lezen, niet wilt begrijpen en systematisch verrot...
Naast een verbintenis tot neutraliteit in het geval van een conflict tussen een van de twee partijen en de westerse mogendheden, het Duits-Sovjet-pact omvatte een geheim protocol, dat de invloedssferen tussen de twee landen afbakende, en waarvan de uitvoering zal leiden tot de invasie, bezetting en annexatie van bepaalde staten of gebieden (Polen, Finland, Baltische staten, Bessarabië). Het pact, ondertekend tijdens het Sovjetoffensief tegen de Japanners in Mongolië, verslechterde de relatie tussen Duitsland en Japan aanzienlijk en maakte een einde aan de Japanse anti-Sovjetplannen.
(wiki)
Daar ga je... : Mrgreen:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par dede2002 » 29/08/22, 20:51

sicetaitsimple schreef:Het is jammer, want ondanks enkele uitwijkmanoeuvres die moeilijk te vermijden zijn, leek deze draad van Ahmed toch interessant te zijn. Ik merkte bijvoorbeeld de terugkeer van Sen-no-Sen op, ook al waren we het er niet mee eens.

.


Ik ben het meestal eens met sicetaitsimple, een "niet-journalistieke" benadering impliceert een andere invalshoek.

Een oorlog met goeden aan de ene kant en slechteriken aan de andere kant bestaat niet. Er zijn slechteriken aan beide kanten : Mrgreen: .

Wat interessant zou zijn, is niet te weten wie er begonnen is, maar te begrijpen waarom het doorgaat!

Al vijftig jaar wordt gezegd dat olie niet duur genoeg is.
Maar nu het toeneemt, denk ik niet dat de consumptie zal afnemen, het is vooral de geldstroom die zal toenemen.

We spraken van een "multipolaire" wereld hierboven, maar er is nog steeds alleen een negatieve pool en een positieve pool, die een beetje verschuift.

Het verschil in potentieel wordt alleen maar groter, ons systeem is "welvarend" dankzij een enorme onbalans (1 dollar per dag voor veel mensen in Afrika bijvoorbeeld), pas op voor degenen die "tegen de stroom in" willen gaan.

Herinnert u zich de journalistieke benaderingen toen Frankrijk Libië aanviel? :!:
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par Ahmed » 29/08/22, 21:32

dede2002je zegt:
Het verschil in potentieel wordt alleen maar groter, ons systeem is "welvarend" dankzij een enorme onbalans (1 dollar per dag voor veel mensen in Afrika bijvoorbeeld), pas op voor degenen die "tegen de stroom in" willen gaan.

Het verschil in potentieel is noodzakelijk voor het goed functioneren van het huidige systeem en staat categorisch haaks op het idee van een welvaart die zich geleidelijk universeel zou verspreiden. Het feit dat dit verschil groter wordt, is het gevolg van het feit dat de vorige uitbreiding in andere regio's van de wereld momenteel niet meer mogelijk is, aangezien de truc is gedaan en het noodzakelijk is om andere grondslagen te vinden voor het creëren van waarde.
Dit is niet de enige optie, omdat het onvoldoende zou blijken te zijn gezien de hoeveelheid kapitaal die winstgevend moet worden gemaakt: er wordt nu een centripetale beweging uitgeoefend in ruil voor de gewone categorieën van de bevolking van de landen van het centrum die eerder hadden geprofiteerd van het externe extractivisme. Dit is nog steeds onvoldoende en het is daarom noodzakelijk om een ​​beroep te doen op een gesimuleerde anticipatie op toekomstige inkomsten om het budget "aan te vullen". Het vertegenwoordigt een wonderbaarlijke acrobatiek waarmee wordt aangenomen dat de huidige onmogelijkheid om voldoende winst te behalen diametraal kan worden omgekeerd en in de onbepaalde toekomst rijkelijk haalbaar wordt. Het is alsof je het concept van extractivisme uitbreidt naar toekomstige populaties!
het is noodzakelijk om de afgrondelijke implicaties van het proces te begrijpen: het zijn niet langer de zogenaamde "echte" economische activiteiten die een accumulatie* van abstracte waarde mogelijk maken in een hoeveelheid die overeenkomt met de hoeveelheid kapitaal, maar het tegenovergestelde gebeurt . De financiële sector subsidieert door preventieve anticipatie zonder enige basis de 'echte' economie in een vorm van omgekeerd kapitalisme.

* Zowel omdat de basis van menselijke producenten te veel is gekrompen door automatisering, als omdat het aandeel dat wordt besteed aan niet-waardeproducerende activiteiten enorm is gegroeid door de grotere rol van systemische controleurs in een geglobaliseerde en zeer complexe economie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par dede2002 » 30/08/22, 14:59

Hallo Ahmed,

het gaat terug naar wat ik in het begin zei, de financiële sector is een winnaar, met alle kredieten die zullen worden gecreëerd.
Al deze wapens geleverd, het is "op krediet", zoals de toekomstige wederopbouw van Oekraïne, ten koste van de belastingbetaler...

Maar elektrisch zal het nodig zijn om de batterij op te laden, voorlopig is het het extractivisme dat ervoor zorgt.
Als er geen elektronen meer aan de negatieve pool zijn, kan de batterij in de andere richting worden opgeladen. het lijkt onmogelijk...
Minder dan: "het idee van een welvaart die zich geleidelijk universeel zou uitbreiden"
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par Ahmed » 30/08/22, 17:53

Natuurlijk ben ik het volledig eens met uw analyse en een oorlog vertegenwoordigt het paroxisme van het verspillen van energie om alle redenen die u onderstreept. Normaal gesproken is de productiesector rationeel georganiseerd, althans volgens de criteria waarmee ze moet worden geconfronteerd, maar dit is niet het geval met "consumentenwerk", dat het andere gezicht is van deze binominale; in een oorlogssituatie nemen niet alleen de stromen toe, maar wordt ook de sector die ze absorbeert volledig voorspelbaar omdat deze onderworpen is aan staatsplanning.

Als ik "potentieel verschil" zeg, verwijs ik niet specifiek naar een elektrische bron, maar naar energie in het algemeen, in welke vorm dan ook. De huidige paradox is dat we massaal terugkomen op wat Marx de "absolute toegevoegde waarde" genoemd, die het mogelijk maakte om de in een dag geproduceerde waarde te verhogen door deze te verlengen of het tempo op te voeren (in tegenstelling tot de "relatieve toegevoegde waarde" die gebaseerd was op een verbetering van het werkinstrument of een betere organisatie) .
Het verschil in potentieel (en dus in rijkdom) is essentieel in dit systeem om degenen die zich er zorgvuldig van zouden onthouden* (waardoor systemische arrestatie wordt veroorzaakt!) te dwingen te werken als ze de middelen hadden om te leven, zoals met humor opgemerkt Coluche"Ze zeggen dat mensen werk willen.. Het is niet waar, geld zou genoeg voor ze zijn! ".
Er is geen alternatief voor de accumulatie van kapitaal, dat het voortaan een beroep moet doen op pure fictie om zijn vergrotende functionaliteit te vervullen, kan alleen de gevolgen van de tegenstrijdigheid uitstellen waar het tegenaan loopt.

* de beperking is des te sterker als de beoogde taken nooit spontaan zouden worden volbracht.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par Ahmed » 19/12/22, 23:12

Ik breng hier het antwoord over vanObamot die volgde op een bericht dat ik op de Oekraïense oorlogsthread had gestuurd:
Ahmed schreef:
Als we het niet over antropotechniek hebben, is dat misschien omdat dat niet het onderwerp is? : Oops:

Ja, ik struikelde een beetje over het tapijt, maar uiteindelijk niet zozeer omdat je zegt dat de oorlog zijn "paroxysmale" verergering is? Trouwens, hoeveel 'echte' journalisten zouden er een intelligent verhaal over kunnen schrijven?

Ahmed schreef:
2) Ik denk dat we de dingen een beetje helder kunnen gaan zien als we op twee opeenvolgende niveaus redeneren. Eerst over die van de geostrategie. Het is een vrij beperkte tool, die slechts bepaalde vragen kan beantwoorden en waarvan het gebruik momenteel zeker wordt misbruikt, maar die geschikt is voor een ruwe eerste benadering. Er is een verschuiving in het machtscentrum, van Europa (in brede zin) naar de Pacific-zone. Er is echter een regel dat kleine conflicten in de periferie plaatsvinden: dit werd goed geïllustreerd door de lange reeks gewapende conflicten van de Koude Oorlog. Naar de perifere zone gaan betekent dat we dit soort ongemakken moeten ondergaan (sic).
In principe zou dit een klein conflict moeten zijn, maar als we je tussen de regels door goed begrijpen, is het niet...

Ahmed schreef:
3) Dit verklaart echter niet de kern van het probleem, ook al heeft het het onschatbare voordeel dat het eindeloze commentaar mogelijk maakt op alle prachtige facetten van het buitenlands beleid van elk van de belanghebbenden...
Is dit niet een groot gat om de bezinning op dit probleem af te snijden - van het verschuiven van het geopolitieke zwaartepunt naar het oosten - of een elegante manier om ons het te laten begrijpen zonder in een complexiteit te hoeven duiken waaruit het zou zijn moeilijk ongedeerd te ontsnappen. Hoe dan ook, dat probeer ik te begrijpen door “zelf niet te denken” (het lijkt erop dat sinds Kant: “we konden niet meer”?) : Cheesy: Daar zou ik willen zeggen dat ik integendeel een verklaring zou willen horen over deze "antropotechnische drift van het westen naar het oosten", aangezien het, zo geformuleerd, paradoxaal genoeg meer een kwestie van magnetische aantrekkingskracht dan van oorlogszuchtige confrontatie is (wat zou bewijzen hoe nep het is), maar niemand heeft uw gelijke in het vertellen van wat nep is, waarom en hoe het past.

Ahmed schreef:
4) Het andere plan is ingewikkelder (ik had je gewaarschuwd, kom niet klagen!). Aan de ene kant bereikt elk systeem altijd het einde van zijn mogelijkheden, zoals Bertrand Méheust graag schreef, maar er komt onvermijdelijk een moment waarop de omstandigheden die het operationeel maakten verdwijnen, hetzij spontaan, hetzij in het geval dat ons interesseert. hij heeft deze verandering zelf teweeggebracht door het enkele feit van zijn ontwikkeling.
In termen van tot het uiterste gaan, wilden de Russen van de EU meer toenadering dan conflict, ze hadden eerder tientallen jaren intensief in deze richting gewerkt, met regelmatige stokken in de wielen... Geostrategische vraag, het was daarom best slim ( maar afschuwelijk en onhoudbaar) om de voltooiing van het mogelijke af te dwingen in de richting van oorlog (die een toenadering alleen zal uitstellen tot later, wanneer de hypocrisie van bipolaire stigmatisering ons van de oorlog zal hebben verwijderd...) tussen buren zijn we niet veroordeeld om te krijgen mee volgens Méheust?

Ahmed schreef:
5) Het besprenkelen van vervangende liquiditeit had het lange tijd (en steeds meer) mogelijk gemaakt om de werking van een deel van het "normale" productiemechanisme van abstracte waarde die in beslag wordt genomen te simuleren, maar de dreiging van "alle pieken" " beperkt de gebruikelijke strategie van hals over kop haasten en maakt het achterhaald. De economie is niet te herleiden tot een simpele rivaliteit tussen concurrenten, dat zou een te beperkte visie zijn: het is in feite een oorlog tegen de levenden (in de breedste zin, dus ook tegen de mens). Toegegeven moet worden dat de soms zeer dubbelzinnige voordelen van technologie alleen merkbaar zijn doordat de negatieve kanten ervan zorgvuldig worden geëxternaliseerd (wat ook conflict bevordert).
Als men ermee instemt, door een ongewone gymnastiek van de geest, te bedenken dat elke besteding van energie een potentieel geweld verbergt, dan zal men begrijpen dat oorlog slechts een paroxysmale vorm van de economie is en dat het volledig zijn plaats vindt wanneer de gebruikelijke economie vindt zelf in een impasse: dit is het geval met tektoniek, die vaak zijn kracht kan vrijmaken door vrij continue, kleinschalige verschuivingen, maar in de aanwezigheid van obstakels accumuleert het spanningen die plotseling en zeer brutaal worden losgelaten.
Het is dit laatste punt dat ik tien jaar lang in het proces van materialisatie zag... Misschien een beetje naïef denkend dat het uiteindelijk wel goed zou komen, maar dat was zonder rekening te houden met de "oneindigheid" van de betrokken partijen. En meer in het bijzonder vanuit het Westen, want volgens het westerse propagandistische verhaal (“we zijn op de goede weg als democratie, veel verder gevorderd dan dictaturen, en veel meer verantwoordelijk voor de uitkomst van dingen”) ... en dus als we om deze toespraak te geloven, waren het de westerlingen die het moesten zien aankomen, garanties moesten geven aan Rusland, het tijd moesten geven om tot een hogere volwassenheid te komen in zijn zoektocht naar zijn eigen rijpende democratische staat. Het tegenovergestelde gebeurde...

Ahmed schreef:
6) Het huidige tropisme jegens “sterke” en zeer rechtse regimes (in een open vorm of op een meer hypocriete manier) die plotseling worden gebagatelliseerd en gelegitimeerd, is slechts de omzetting naar de politiek van deze nieuwe stand van zaken. Ik had deze gemakkelijk te voorziene evolutie al lang geleden beschreven. Een andere manifestatie hiervan is het enthousiasme dat wordt gewekt door de programma's van de verschillende naties voor herbewapening, ik zal hier niet op aandringen.
De omzetting, die waarover wordt gedebatteerd en die tot dusver verdeeldheid zaait, zelfs in deze forum, is de paradoxale omkering van rollen tussen rechts en links! De eerste heeft geïmproviseerd, gedwongen om borg te staan ​​voor bepaalde waarden van de laatste, die de laatste verraadde nadat ze was verleid door een soort van “sociaal liberalisme” dat enigszins naar het Germaanse model was gemodelleerd, maar de deur open liet voor economische en financieel liberalisme, en tot totale speculatie (na de wolven in de schaapskooi te hebben gelaten!)

Dit zorgde voor opschudding in een forum "eerder aan de linkerkant" die zichzelf ervan beschuldigde (ten onrechte) naar het andere uiterste te zijn gegaan. Wat mij, gezien het bovenstaande, totaal ongegrond lijkt... En het lijkt erop dat iedereen een beetje hongerig achterblijft, sommigen zijn gek geworden... (onrustige periode die eraan kwam, precies zoals ik in het allereerste begin bij Remundo had aangekondigd van het jaar)!


************************************************** ************************************************** ************************************************** *******************************
Ik geef de eerste alinea door om de tweede te beantwoorden.
2) Ik kan geen commentaar geven op de ernst van deze gebeurtenissen, het enige dat ik kan zeggen is dat we voorzichtig moeten vermijden om tussen de regels door te lezen en tevreden moeten zijn met wat er positief wordt gezegd. Normaal gesproken zou het dus perifeer moeten blijven, maar onvoorziene omstandigheden kunnen een aanvankelijk traject veranderen...
3) De waargenomen afwijking is het gevolg van de gedifferentieerde toestand van de verschillende economieën. Hoewel het ongepast zou zijn om stricto sensu een "oud" kapitalisme te onderscheiden van een "jong" kapitalisme, moet worden opgemerkt dat de methoden van zijn werking verschillen volgens dit temporele criterium en dat de oude geïndustrialiseerde naties een aantal handicaps opstapelen die zijn prestaties beperken, niet dat de meest recente ervan zijn vrijgesteld, maar de laatsten hebben nog steeds een grotere manoeuvreerruimte, al was het maar in termen van fysieke middelen en vooral het vermogen om de bevolking te controleren. Dit, ik herhaal het, betekent niet dat de crisissituatie in wezen niet globaal is, maar dat bepaalde modaliteiten tegelijkertijd merkbaar verschillende situaties teweegbrengen (en dus kunnen leiden tot foutieve analyses).
4) Op dit punt gaat het een beetje haastig door de goede trouw van te veronderstellen poutine, want deze laatste doet in kwade trouw geenszins onder voor haar Amerikaanse concurrenten. Laten we eerder zeggen dat de twee partijen alle uitvluchten gebruiken om hun pionnen vooruit te helpen. Wat betreft het aanroepen B. Meheust, toch zou het nodig zijn om het verstandig te doen en niet onnodig te extrapoleren: het is gemakkelijker om ruzie te maken met je buren dan met verre vreemden...
Maar hier vallen we terug in de journalistieke sleur...
5) Het is een grove misvatting van wat ik schreef om het terug te brengen tot het enige nummer van "West versus Rusland". Dit conflict komt veel regeringen goed uit, ondanks de ongemakken die het met zich meebrengt (het verbergt, door het te accentueren, de eerdere crisissituatie en biedt een zekere uitweg in herbewapening). In het algemeen is het absoluut noodzakelijk om een ​​vijand te hebben, omdat het gemakkelijker is om een ​​volk tegen iets of iemand te verenigen dan voor een gemeenschappelijke positieve zaak. De USSR vervulde lange tijd deze essentiële rol voor het Westen en vooral voor de VS (het omgekeerde is natuurlijk waar); vanuit dit oogpunt neemt het nieuwe Rusland deze toeschrijving over ...
6) Deze laatste alinea is belangrijk. Als we ons verzetten tegen rechts en links, kunnen we niet hopen iets te begrijpen, aangezien juist dit valse antagonisme de hoeksteen is van politieke systemen en hun mystificerende karakter (geen samenzwering daarbinnen!). Rechts en links zijn de twee kanten van het systeem en de verschillende posities kunnen het feit zijn van de ene of de andere partij, afhankelijk van de tijd (zoals ik een tijdje geleden al zei), zolang ze hun oppositie bestendigen. Deze afwisseling van overtuigingen is zowel een teken van de (niet noodzakelijkerwijs bewuste) wens om het oordeel van de kiezers te verdraaien, als biedt de oplettende waarnemer bevestiging van de irrelevante aard van deze ogenschijnlijke dualiteit.
Zoals voorgesteld F.Fukuyama in zijn einde van de geschiedenis vertegenwoordigt de representatieve democratie het ultieme in een welvarende economie en aangezien hij zich voorstelde dat de roeping van de economie was om uiteindelijk universele welvaart te verspreiden, twijfelde hij niet aan de veralgemening van deze manier van regeren. Wat volgde, bewees natuurlijk dat deze propaganda verkeerd werkte. In moeilijke tijden zijn alle economieën gedwongen hun toevlucht te nemen tot interventionistische maatregelen (wat niet hetzelfde is als dictatuur). Als we kijken naar situaties die niet langer cyclisch maar structureel zijn, begrijpen we de aantrekkingskracht van 'gespierde' vormen van sturing. Maar ik zal de gelegenheid krijgen om dit laatste punt verder uit te werken.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par Ahmed » 21/12/22, 21:57

Ik ga in op punt 3 dat bijzonder belangrijk is en werk het verder uit:

- We moeten erop wijzen dat wat algemeen wordt beschouwd als een "ontsporing" van productieve gebieden, in feite een wereldwijd structureel probleem is van het geleidelijke onvermogen om te voldoen aan het essentiële criterium van ons economisch systeem: erin slagen zijn kapitaalmassa te vergroten door het uitbuiten van de menselijke arbeid die de oorsprong vormt van valorisatie (als sociale relatie). Dit betekent dat de verschillen tussen de landen geen manifestaties zijn van veroudering of, integendeel, van jeugdige kracht, maar veeleer moeten worden geanalyseerd in termen van verschillende niveaus in de realisatie van het proces. Het zijn deze verschillende niveaus van volwassenheid die tot uiting komen in een algemene crisis en die deze daarop afstemmen. Als we hetzelfde patroon volgen dat inhoudt om waarde te produceren uit menselijk werk en tegelijkertijd de massabasis van dit werk moeten vernietigen door automatisering en de aanzienlijke toename van managementtaken die nutteloos zijn voor deze waardering, komen we tot een onoverkomelijke tegenstrijdigheid. Omdat het probleem door de standaard economie niet zo wordt gezien, heeft het omgaan met de crisis de neiging om eerdere processen te versterken die in het verleden hebben gewerkt, zoals de externalisering van predatie (en nu zelfs zelfbeschikking). kunstgrepen die het mogelijk maken om een ​​werking halfstok te simuleren (de belangrijkste is het gebruik van leningen).
Voeg aan dit sombere beeld van secundaire crises toe, zij het met elkaar verbonden, zoals die van de Covid, en het zal duidelijk zijn dat het op geen enkele manier bevredigend is om de verantwoordelijkheid voor de situatie te leggen bij de incompetentie van de politieke "elites": zouden ze perfect gekwalificeerd zijn als 'ze konden niet veel doen temidden van een perfect onderling verbonden economisch systeem, waarbinnen niets kon worden verplaatst zonder een effect te veroorzaken dat in strijd was met wat de bedoeling was (zoals wanneer Europa de aanvoer van Russische olie probeert te omzeilen door Saoedi-Arabië te benaderen dat , om op een winstgevende manier aan deze vraag te voldoen, "wast" deze zelfde olie op grote schaal!).
Landen kunnen worden gecatalogiseerd volgens traditionele economische criteria, ook al zijn ze in werkelijkheid niet erg relevant, tussen ontwikkeld, ontwikkelend en in recessie. De middelste categorie is de meest onzekere.
Rusland is vanuit dit oogpunt een heel speciaal geval. Het is interessant om een ​​korte terugblik op zijn geschiedenis te geven. Zonder terug te gaan naar zijn oorsprong, voelde Rusland al heel vroeg een sterk tropisme jegens het Westen: in de XNUMXe eeuw was Frans de taal van de elites daar. Er was echter een formidabele kloof tussen de cultuur, de vertegenwoordiging van het diplomatieke belang ervan en de politieke en economische stagnatie (de twee zijn met elkaar verbonden) in een agrarisch stadium. De revoluties van het begin van de XNUMXe eeuw zouden de overgang naar het industriële stadium stimuleren en een inhaalmodernisering opleggen ten koste van een dwingend systeem en zelfs slavernij op een ongekende schaal; toen dit systeem op stoom raakte en zijn onvermogen toonde om het niveau van zijn concurrenten (die zelf in de tussentijd waren gevorderd) te bereiken, stortte het in elkaar, zoals u weet, om op te lossen in een maffia-oligarchie waarvan de leden de belangrijkste hulpbronnen van het Sovjetimperium waren worden gedeeld en geëxploiteerd als huur. De Russische economie schommelt tussen twee grote en tegengestelde polen: een sterk exporterende mijnbouwactiviteit (kolen, olie, gas, enz.) waaraan de export van landbouwproducten moet worden toegevoegd, een combinatie die haar verbindt met derdewereldlanden en geavanceerde industrieën op het gebied van kernenergie , ruimtevaart en bewapening, waarmee dit land op één lijn staat met de modernste westerse landen. Deze tegenstrijdigheid bezorgt dit land zowel ambities als een belangrijke speler op het internationale toneel als een vernederende devaluatie vanwege het onvermogen om deze leemte op te vullen en een zekere minachting voor de vorm van zijn bestuur onder ogen te zien (ook al zijn deze twee aspecten onderling afhankelijk). .
Wanneer een land is uitgerust met een zeer belangrijke bewapening, komt onvermijdelijk de verleiding, of liever de noodzaak om het te gebruiken.** Rusland wordt geconfronteerd met verschillende grote uitdagingen: de algemene levensstandaard is vrij laag en vooral stagnerend, autocratisch bestuur dat niet kan worden gelegitimeerd door een toename van het bbp, structureel onvermogen om te concurreren met de westerse concurrent. In de logica van het huidige mondiale functioneren dient het economisme als uitlaatklep voor energieverspilling en komt het overeen met het uitoefenen van geruisloos geweld.Op dit punt lijkt Rusland terughoudend en slachtoffer: het ondergaat de economische druk van andere naties zonder zijn potentieel voor Europese macht te kunnen gebruiken, is het een zeer frustrerende situatie en een doodlopende weg. Wat niet duurzaam duurzaam is.*
Aan de andere kant moet er rekening mee worden gehouden dat de VS hun aandacht steeds meer concentreren op de Stille Oceaan, wat een vrij veld opent waarvan al was geprofiteerd tijdens de annexatie van de Krim en andere min of meer analoge .
Dit kantelen van het zwaartepunt van de wereld vindt zijn manifeste vertaling in deze Russisch-Oekraïense oorlog: als het mogelijk is, naast de voorgaande overwegingen, is dat omdat dit soort conflicten bij voorkeur plaatsvinden in de perifere zones, zoals die plaatsvonden tijdens de Koude Oorlog of daarna, behalve dat nu de periferie is verplaatst en nu in Europa wordt gevonden ...

* Je zou een parallel kunnen trekken met een jongeman uit de buitenwijken die ernaar streeft zijn energie te verkwisten (zoals elk levend wezen), maar die op concurrentie stuit waar hij niet tegenop kan: de verleiding om criminele handelingen te plegen is dan groot.
** Het is ook het grootste risico van een algemene herbewapening die op lange termijn het tegenovergestelde van zijn veiligheidsdoel zou opleveren.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Niet-journalistieke benadering van de oorlog in Oekraïne




par Ahmed » 12/03/23, 23:46

Ik noemde hierboven het paroxismale karakter van de energieke dissipatie van oorlogen. Ik moet specificeren dat deze optie slechts van voorbijgaande aard kan zijn, zowel vanwege de gedissipeerde hoeveelheid, maar ook vanwege de relatieve ineffectiviteit ervan.
Ik leg deze paradox uit: als de dissipatie erg groot is, wordt ze toch beperkt door deze tijdsfactor. De terugkeer naar puur commerciële methoden in de meest klassieke zin zal zeker (sic) een mindere activiteit mobiliseren, maar gerelateerd aan een lange duur, vertaalt dit zich uiteindelijk in een grotere hoeveelheid energie in absolute waarde.
Conflicten kunnen ook enigszins worden gezien als gewelddadige versies van de potlatch, zij het in een geheel andere context die ook andere doelen suggereert. Het agressorland offert vrijwillig een deel van zijn kapitaal op om dat van zijn rivaal zoveel mogelijk te vernietigen (we zijn altijd goed in de competitieve concurrentie) in de hoop dat het uiteindelijke verschil in zijn voordeel zal zijn en het zal toelaten om ofwel de verslagen land of , wat ongeveer hetzelfde is (het is slechts een kwestie van termen), om zijn middelen voor zijn eigen voordeel te annexeren. De geschiedenis van het interbellum bevestigt dit scenario uiteraard nauwelijks, dat is meer een kwestie van initiële motivatie. Maar in een wereld waar middelen schaars worden en waar de financiële sector, die essentieel is, geen illusies kan creëren zonder een tastbare vertaling (dit is een knipoog naar Dede2002) in termen van fysieke productie is de annexatie van Oekraïne erg interessant, zonder zelfs maar de grote Russische aspiraties te noemen die, in een ander register, waarschijnlijk een krachtige bron vormen.
Het is duidelijk dat dit simpelweg betekent dat de huidige geopolitiek Rusland in staat stelt te overwegen zich een grotere hoeveelheid van deze toekomstige activa toe te eigenen, die waarschijnlijk belangrijke activa zullen vertegenwoordigen in de "economische transitie". Het staat dit toe vanwege de problemen waarmee afnemende machten te maken hebben, waardoor eerdere acties konden plaatsvinden zonder anders te reageren dan door formele protesten. Niet dat het westerse kamp verstoken is van dubieuze acties, maar het zou hier legitiem zijn geweest om te voorkomen wat grote destabilisatie dreigt te veroorzaken. Was het mogelijk? Het is moeilijk om categorisch te zijn. Als we de metafoor van platentektoniek gebruiken, komt dit conflict overeen met een verplaatsing van de geologische lagen veroorzaakt door een langzame maar onverbiddelijke drift.
Ik laat je aan het mediteren over deze zin van Marx "Het zijn mannen die geschiedenis schrijven, maar niet wat ze geloven..
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten