De kwekerij van mijn tuin: slik en egel

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Did67 » 13/08/17, 12:32

Ah, ik ben niet de enige die dit soort bezoeken krijgt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Flytox » 14/09/17, 11:46

Dit bericht wordt een service voor het identificeren van de verschillende beestjes : Mrgreen:

Wat zijn deze beestjes ter grootte van een lieveheersbeestje die ronddwalen op de Bignonia?

P9030044.JPG


P9030047.JPG
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Did67 » 14/09/17, 12:00

Ongetwijfeld bedwantsen. Om precies te zijn, het 3e larvale stadium van de groene kever! Nezara viridula van zijn echte naam.

http://civambiogironde.chez-alice.fr/ci ... 20044p.pdf

Terloops zullen we nogmaals wijzen op de grote verschillen die kunnen bestaan ​​tussen volwassen stadia en larvale stadia bij insecten.

Zoveel mensen jagen op de larve van het lieveheersbeestje, maar de meest vraatzuchtige (vraatzuchtiger dan zijn volwassene - hij moet groeien!), denkend dat zo'n monster alleen maar schadelijk kan zijn!

https://www.google.fr/search?q=larve+de ... -j1QV9QCrM:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Flytox » 14/09/17, 12:14

interessant :| ......het is precies in het gebied waar ik een mini-moestuin wilde maken...... : Wink: Heb je enig "biologisch + dan biologisch" advies voor mij?
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Did67 » 14/09/17, 14:32

Ik heb wel een paar bugs... Nooit iets dat de "productiviteit" in gevaar bracht... Dus ik heb nooit geprobeerd er iets aan te doen...

Luieren is beginnen, voordat je iets doet, jezelf de vraag stellen of het echt de moeite waard is om het te doen... Over het algemeen is de conclusie dat het ook effectief is om niets te doen... En door wat tijd te verspillen met nadenken , we krijgen er uiteindelijk veel van!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Grelinette » 14/09/17, 17:41

Omdat we dit jaar niet op vakantie konden gaan, hebben we dit jaar verschillende bijzondere veranderingen kunnen waarnemen in de omringende fauna van ons huis (Bouche du Rhône, nabij Aix en Provence), met grappige ontmoetingen!...

We hebben een veranda waarin 3 min of meer zwerfkatten komen slapen, maar die nu een beetje gedomesticeerd zijn: het is gemakkelijker voor ze om 's avonds te komen om de beschikbare kroketten op te eten dan om op jacht te gaan naar voedsel! Ik heb een klein kattenluikje voor ze gemaakt zodat deze katten hun leven kunnen leiden zonder te opdringerig te zijn.

Een kleine egel vond de truc om door het kattenluik te gaan om de brokjes van de katten te komen eten, maar ook om daarna naar bed te gaan in een van de manden met kussens die bedoeld zijn voor katten! Ik verraste hem, helemaal liggend in de mand met de kat naast hem die kreunde vanwege die opdringerige kraker met stekels. In het begin vond ik het nogal grappig, maar al snel besefte ik dat een egel in huis erg rommelig is: hij maakt overal stinkende uitwerpselen!
Elke avond haalde ik de egel met handschoenen aan uit de kattenmand om hem ver weg aan de andere kant van de tuin te deponeren... en de volgende avond zat hij er nog steeds! Het duurde enkele dagen, toen stopte hij eindelijk met slapen.
Egelhuis.jpg
Egelhuis.jpg (85.76 KiB) 3939 keer bekeken

Nog een opvallende verandering: we hebben er minder muur hagedissen in de tuin, en nog minder, zo lijkt het, van slangen en kikkers; met grote reserves vol water (dus ook met veel muggen), tot nu toe 's avonds was het een concert van kikkers... niets dit jaar!

Aan de andere kant hebben we er nu veel Gekko hagedissen die zich nestelen in elke hoek van gebouwen, achter deuren, luiken en zelfs in het huis. Er zijn enkele grote (ongeveer 15 tot 20 cm), meestal middelgrote (ongeveer 10 cm) en hele kleine van een paar centimeter die we elke dag aan het plafond in de keuken en in de woonkamer zien, en sommige zijn doorschijnend . Ons werd verteld dat het geluk bracht, en aangezien ze ons niet lastig vallen, laten we ze achter.
gekko.jpg
gekko.jpg (71.45 KiB) 3939 keer bekeken

Meer merkwaardigerwijs zijn we op het platteland en er naderen veel wilde zwijnen heel dicht bij het huis. Regelmatig ga ik 's avonds met een zaklamp op pad om ze weg te jagen want ze maken overal gaten.
Toen ik op een dag midden op de dag terugkwam van een wandeling, zag ik tot mijn verbazing een kudde jonge rode zwijnen, net eekhoorns!
Meestal zijn wilde zwijnen beige gestreept, terwijl deze geen strepen had maar rood was. Mijn dierenarts bevestigde hun aanwezigheid en hun proliferatie, en het zou zeker een hybride zijn die voortkomt uit een toevallige kruising van een wild zwijn met een "huisdiervarken" in een privéwoning (een "NAC": nieuw huisdier), misschien een verstekeling rood bosvarken, of anders afkomstig zijn van een fokkerij die niet erg respectvol is voor lokale rassen...
bushpig.jpg
potamochère.jpg (14.15 Kio) 3939 keer bekeken

Dan een nog merkwaardiger bezoek: op een ochtend zagen we in de tuin een pauw (de vrouwelijke pauw) zich nestelen!
Ze verbleef een aantal weken in de tuin en at zaden die we aan onze kippen gaven (merk op dat de pauwin en de kippen niet met elkaar overweg konden: de pauwin joeg de kippen achterna!). Ik heb overal gebeld of deze pauw uit een naburig erf was ontsnapt, maar blijkbaar niet, ze leefde zo in alle vrijheid en ging van tuin naar tuin!
Peaone.jpg
Paone.jpg (10.39 KiB) 3939 keer bekeken
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Did67 » 14/09/17, 19:09

Een echte dierentuin! Mis je een panda? (heeft te maken met de Chinezen)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Christophe » 02/06/22, 22:12

1 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par Flytox » 06/06/22, 23:14

pic3.jpg


Een zeer jonge groene specht in de tuin. Te gemakkelijk om te benaderen....hij hinkte een beetje te veel om eerlijk/goed teken te zijn....Hoop dat de buurtkatten zijn rekening niet vereffenen...
Op 2 dagen tijd zagen we in dezelfde tuin deze jonge Groene Specht, een jonge Roodstaart met zijn ouders (leven in het dak van het huis), een jonge Merel ook met zijn ouders, een koppeltje Houtduiven, verschillende koppels turkse duiven, gierzwaluwen ver boven, een hop (juveniel?), een paar zwaluwen en veel mussen. Dit jaar lijkt beter dan de vorige voor de diversiteit en hoeveelheid zichtbare vogels.
Voor de Pic Vert lijkt het een beetje verrassend, het huis ligt in het stadscentrum (Capbreton) op 1 km van het bos?.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 203 gasten