Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par VetusLignum » 08/02/22, 15:33

Macro schreef:Ik heb momenteel niet de fysieke capaciteit om dit handmatig aan te pakken... Het zal dus gemechaniseerd opruimen zijn en zeker gedaan door een agrarisch werkbedrijf...

Dus je gaat de bestaande fruitbomen samen met de rest laten vernietigen?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Moindreffor » 08/02/22, 15:40

VetusLignum schreef:Zeer interessante video, voor een landschapsarchitectuur gebaseerd op observatie, luiheid en respect voor de natuur.


het is gemakkelijk om naar te luisteren, er is gezond verstand dat tegenwoordig zeldzaam is, en geen hoofdpijn, ik zal doorgaan
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6524
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Macro » 08/02/22, 15:47

VetusLignum schreef:
Macro schreef:Ik heb momenteel niet de fysieke capaciteit om dit handmatig aan te pakken... Het zal dus gemechaniseerd opruimen zijn en zeker gedaan door een agrarisch werkbedrijf...

Dus je gaat de bestaande fruitbomen samen met de rest laten vernietigen?


Ze stierven voor 90% 20 jaar geleden was het land verkocht aan naïeven die hoopten er hun huis op te bouwen terwijl dit land was en nog steeds is geclassificeerd als een overstromingsgebied (niemand heeft daar ooit de minste overstroming gezien, maar ach, zo is het )... ze waren begonnen met het land te slippen de bomen werden aan de voet gekapt en we maakten wilde hergroei die geen vruchten meer gaf (het waren zeker geënte bomen) misschien een appelboom die er slecht aan toe was een rustieke variëteit maar alle de rest is of dood of teruggekeerd naar de staat van onderstam... Eiken zijn in het midden gegroeid en vooral doornen tot 5 meter hoog... kortom een ​​oerwoud
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Rajqawee » 08/02/22, 16:11

Macro schreef:
VetusLignum schreef:
Macro schreef:Ik heb momenteel niet de fysieke capaciteit om dit handmatig aan te pakken... Het zal dus gemechaniseerd opruimen zijn en zeker gedaan door een agrarisch werkbedrijf...

Dus je gaat de bestaande fruitbomen samen met de rest laten vernietigen?


Ze stierven voor 90% 20 jaar geleden was het land verkocht aan naïeven die hoopten er hun huis op te bouwen terwijl dit land was en nog steeds is geclassificeerd als een overstromingsgebied (niemand heeft daar ooit de minste overstroming gezien, maar ach, zo is het )... ze waren begonnen met het land te slippen de bomen werden aan de voet gekapt en we maakten wilde hergroei die geen vruchten meer gaf (het waren zeker geënte bomen) misschien een appelboom die er slecht aan toe was een rustieke variëteit maar alle de rest is of dood of teruggekeerd naar de staat van onderstam... Eiken zijn in het midden gegroeid en vooral doornen tot 5 meter hoog... kortom een ​​oerwoud



Ik denk niet dat we je iets leren, maar het kan nooit kwaad om het te herhalen: een boom, het duurt 10 jaar om grofweg een boomstronk te hebben. Vroeger was het visueel niet geweldig en ook niet "schaduwrijk". Je moet goed nadenken wanneer je een boom kapt, het is een handeling met "10 jaar bereik", of zelfs meer, afhankelijk van de grootte van de betreffende gekapte boom.

Zonder zich voor te doen als lesgever, maar om een ​​reflectie te voeden:
- de onderstammen, die hebben het tot nu toe overleefd zonder enige tussenkomst. Als je hem juist als onderstam gebruikt, zelfs als dat betekent dat je hem op 1,5 m hoogte moet enten, kun je misschien een wortelstelsel behouden en binnen een paar jaar een visueel veel mooiere boom hebben.
- braamstruiken/andere lastige dingen, het kan worden gehouden in heggen rond de rand van het gebied... vooral braamstruiken die bramen geven, als die er zijn :)
-de eiken, het is mooi, het is robuust, het maakt "return points" om een ​​touw aan vast te maken (klimplant maar ook hangmat of kinderschommel!!)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par izentrop » 25/05/22, 00:59

Ik oefen al jaren... Ik grijp nog te veel in, maar het valt niet mee om alles wat prikt te regelen en de buren niet lastig te vallen...
Wat heeft het voor zin om het gras te laten groeien?
In ecologische termen heeft het er simpelweg niets mee te maken. Het hoge gras houdt de vochtigheid van de ochtenddauw vast, de grond blijft koel, verschillende plantensoorten zullen verschijnen en verrijken, terwijl in de zomer de gazons in een paar dagen opbranden, tenzij je ze overvloedig water geeft.

Wat betreft de fauna, in het hoge gras wemelt het ervan, het is een echte jungle in miniatuur! In mijn huis staan ​​zelfs bidsprinkhanen… Op een geschoren gazon daarentegen is het helemaal niet hetzelfde verhaal. We bevinden ons eerder in een woestijn van biodiversiteit. Op dit punt is het gras echt stront.
https://leterrien.fr/consternant/laisse ... rbe-bordel
Beeld
IToch moet je af en toe goed maaien, toch?
Zo weinig mogelijk. Thuis maai ik niet, behalve om looppaden of functionele ruimtes te creëren. Ik maai met de hand, meestal tegen het einde van de winter en alleen op geselecteerde plaatsen. De hoge vegetatie beschermt de hulpfauna in de winter en als het vriest is het prachtig.

Aarzel niet om de maaiperiodes te diversifiëren, hierdoor kunnen de verschillende plantensoorten zichzelf van het ene seizoen op het andere opnieuw inzaaien. Maar vermijd vooral vlak voor de zomer snoeien om het nestelen niet te verstoren. Net als bij hagen, als je de vogels van maart tot eind september met rust kunt laten, is dat prima.

Er zijn geen andere vaste regels dan minimale interventie. Thuis merk ik na verloop van tijd dat hoe minder ik ingrijp, hoe beter het met mijn tuin gaat. Er groeien hier en daar wat distels... maar daar heb ik helemaal geen last van, integendeel: die lokken de prachtige distelvinken. En als het er echt te veel zijn, dat het te veel prikt of dat ze het risico lopen om ruzie te maken met de boerenburen, haal ik na het bloeien de zeis tevoorschijn om er een paar te elimineren, zodat iedereen blij is. Zo zullen verzamelaars (en hun roofdieren) van de bloemen hebben geprofiteerd.
Beeld
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par izentrop » 31/05/22, 02:47

"No mow may" gelanceerd door de Engelse ngo Plantlife, die Britse tuinbezitters aanspoort om in deze vijfde maand van het jaar hun gras niet te maaien. Het doel is eenvoudig: de biodiversiteit behouden zodat flora en fauna kunnen gedijen in hoge grastuinen:"100 vierkante meter ongemaaid gazon zou genoeg stuifmeel produceren om zes broedcellen van mijnbijen te voeden en genoeg nectar om te voorzien in de behoeften van zes hommels per dag", merkt de ngo op.

Sinds enkele jaren heeft deze operatie ten gunste van de biodiversiteit enig succes in het koninkrijk van perfecte gazons: "In 2021 maaide 78,8% van de 2 respondenten hun gazon niet in mei, een stijging van 157% in vergelijking met 33,6" , merkt Plantlife op. Het idee is zo goed dat het ook is opgepakt in België en Duitsland, waar 2019% van de huishoudens een tuin heeft.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 302-gasten