Fresnel-lens, herstelt in een oude platte tv

Hulp en advies voor alle werkzaamheden in eigen gebouw en de presentatie van uw werk DIY of zelfbouw uitgevoerd. Omdat het maken van jezelf is vaak Econological maar pas overmoed!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 23/04/10, 09:32

Remundo schreef:Als je Christophe kende het materiaal dat de EN weggooit nadat je het boven de prijs hebt gekocht :? Ik zag hele bakken ...


Ik wist het (als het "gratis" is, besteden we minder aandacht) ... en daarom bood ik aan om wat terug te krijgen ...

Het maakt me een beetje : Cry: : Cry: : Cry:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 26/04/10, 13:38

Dit onderwerp was mij ontgaan. Daar hebben we het veel over gehad in je thread over de gelijkenis. Ik denk dat er op dit gebied echt een serieus nummer is. Het zal interessant zijn om vergelijkingen te maken (het staat natuurlijk in uw plannen, nietwaar? : Mrgreen: )
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 26/04/10, 16:29

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel een kleine zonneproductie-eenheid zou kosten, met behulp van het principe van de parabool of de Fresnel-lens gekoppeld aan een Stirling-motor en een IR-detector.
Gezien het aantal masten, verlichtingsmasten of daken zouden dergelijke units bij sterk zonlicht veel energie kunnen produceren ... goede investeerders hi!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 26/04/10, 16:48

Als we het hebben over "materiaalkeuze", dan is dit het punt waarop ik mij als MKB-manager snel op de achterbenen zet. : Mrgreen: Want als de investeringen eenmaal gedaan zijn, spreken we al van "equipment maintenance". En op een bepaalde manier heel vaak een "afhankelijkheid" van de leverancier.

In een samenleving waarin alles heel ingewikkeld wordt, hebben we meer tijd om hieraan te wijden. Marketeers weten dit. Maar als we zien dat steeds meer gebruikers van hernieuwbare energie daar komen omdat ze niet langer afhankelijk willen zijn van uitgestrekte systemen, dan zet dat ons aan het denken. We moeten dit punt daarom serieus bestuderen, om succes te garanderen bij het promoten van een bepaalde ENr-vastlegmodus, punt waarschijnlijk net zo belangrijk als de keuze van gerichte technologie, amha!
0 x
philgib
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 24/06/09, 23:31




par philgib » 26/04/10, 17:06

Ik speelde 2 maanden met een 50 cm brede Fresnel-lens ... Verbluffend. Ja het kristalliseert het cement in 2 seconden, ja het blaast een flesje donker bier in 5 seconden ... Zelfs een lasvriend slaagde erin er metaal mee te lassen.

Maar door ermee te spelen, moest ik ondanks mijn zonnebril minstens 2 tienden in de ogen verliezen en werden mijn ogen hypergevoelig voor omgevingslicht. Het resulterende licht dat van de grond of iets dergelijks van de lens weerkaatst, doet geen pijn, zoals bij een zonsverduistering, maar het is net zo sterk als een laslicht.

Conclusie: pak een lasmasker voordat je in de verleiding komt om ermee te spelen en geef het ook aan vrienden die er zeker van zullen zijn dat je het ziet doen.

PS: het is erg stom, maar denk er niet eens aan om de naakte lens in de auto te vervoeren of op te bergen zoals het is, het zet alles in brand dat voorbijgaat zodra er een zonnestraal op wijst : Mrgreen:


Een woord voor de wijzen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/04/10, 13:03

Ja, maak BABY, bescherm jezelf!

Ik zet het terug in het rood:

philgib schrijft:Ik speelde 2 maanden met een 50 cm brede Fresnel-lens ... Verbluffend. Ja, het kristalliseert het cement in 2 seconden, ja het blaast een flesje donker bier in 5 seconden ... Zelfs een buddy-lasser slaagde erin er metaal mee te lassen.

Maar door ermee te spelen, Ondanks mijn zonnebril moest ik minstens 2 tiende in de ogen verliezen, en mijn ogen werden hypergevoelig voor omgevingslicht. Het resulterende licht dat van de grond of wat dan ook van de lens weerkaatst, doet geen pijn, zoals bij een zonsverduistering, maar het is net zo sterk als een laslicht.

Conclusie: pak een lasmasker voordat je in de verleiding komt om ermee te spelen, en geef het ook aan de vrienden die er zeker naar zullen kijken dat je het doet.

PS: het is heel dom maar denk er niet eens aan om de kale lens in de auto te dragen of op te bergen zoals hij is, hij zet alles in brand zodra er een zonnestraal op valt : Mrgreen:


Een woord voor de wijzen.
1 x
Joh-One
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 23/01/17, 10:50

Re: Fresnel-lens, herstellen in een oude platte tv




par Joh-One » 23/01/17, 11:08

Hallo allemaal,
Ik ga een Thomson scenium-televisietoestel van 138 cm terughalen door een vriend om de fresnel-lens te herstellen en daarom wilde ik weten of het er een bevat. Normaal gesproken wel, maar ik weet er niets van, ik roep de professionals van het middenscherm op. Dankjewel.
0 x
Doe het maximum met het minimum.
OlivierD
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 11/04/06, 14:52
Plaats: 78 Noord
x 11

Re: Fresnel-lens, herstellen in een oude platte tv




par OlivierD » 27/11/21, 17:01

hallo
in dezelfde stijl kostten de eerste 40-inch plasmaschermen een kleinigheidje van 120000 frank....en kort daarvoor werd ik uitgelachen door de verkoper van de fnac aan wie ik het had gevraagd, tijdens de verschijning flatscreens voor de computers als ze een flatscreen-tv hadden voor de caravan...

olijf
1 x
700W van PV in autoconso met tignous router ...
Permacultuur kan niet worden geïmproviseerd in 15 dagen, laten we luisteren naar Arthur Keller, en laten we niet vergeten te stemmen voor het programma dat onze belangen het beste verdedigt!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "DIY en zelf-constructie: gebouw of mount een self-installatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 100-gasten