Nieuw IPCC-rapport: we zijn vertrokken voor 1000-jaren!

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par izentrop » 01/10/21, 23:30

ABC2019 schreef:Ik ben meer geïnteresseerd om te weten hoe nauwkeurig we de gemiddelde temperatuur van de aarde 100 jaar geleden kunnen meten!
Zo is het : Mrgreen:

Het is een obsessie met jou : Mrgreen: Er is echter genoeg literatuur over dit onderwerp.

Dat weten we al minstens 400000 jaar met vrij goede precisie dankzij onder meer luchtbellen die in ijskernen zijn opgesloten.
Een terugblik in de geschiedenis van de klimatologie kan je misschien helpen, nou, het heeft mij geholpen...
Het kleine verhaal gaat dat het Claude Lorius was, een Franse wetenschapper, die, toen hij een stuk ijs zag smelten uit de diepten van de Antarctische ijskap in zijn whisky en het bruisen van luchtbellen van tienduizenden jaren oud, de intuïtie had dat het analyseren van de chemische samenstelling van zo'n oude lucht een wetenschappelijk belang zou kunnen hebben en misschien informatie zou kunnen opleveren over het klimaat van de tijd dat deze bellen gevangen zaten.

Maar voordat je deze analyses kon doen, moest je "oud" ijs hebben en dat dus zo diep mogelijk maken, tot op het gesteente indien mogelijk...
Paleoklimatologie valideert de astronomische theorie van Milankovitch:
Beeld
Het meest opmerkelijke resultaat, hierboven vermeld, is toe te schrijven aan een Amerikaans trio, Hay, Imbry en Shackleton, die in 1976 de analyse presenteerden van twee kernen uit de Indische Oceaan, die de gehele laatste ijstijd bestrijken, waarin ze verschillende parameters met betrekking tot het klimaat, waaronder variaties in de 18O/16O-verhouding in foraminiferen, carbonaatgehalten die de overvloed aan organismen met kalkhoudende schelpen weerspiegelden, en variaties in foraminiferenpopulaties zelf, waarvan sommige affiniteit hebben met specifieke temperatuurbereiken. De evolutie van deze parameters kwam overeen met de astronomische theorie van Milankovitch, helaas al twintig jaar overleden...
"Het model op basis van astronomische theorie voorspelt dat de afkoeling die 6 jaar geleden begon, nog 000 jaar zal aanhouden voordat het klimaat iets opwarmt en dan over 5 jaar in ijstijd stort."

Het is om te zeggen dat het vertrouwen dat aan deze theorie werd verleend, de kwestie van de oorzaken van de glaciaal-interglaciale afwisselingen, althans die van het quartair, definitief leek op te lossen.
Alles is er niet, maar in de archieven van de site zou je moeten vinden...

Michel Petit beantwoordde bijvoorbeeld uw vraag in 2015 https://argonautes.club/peut-on-parler- ... diale.html
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par ABC2019 » 02/10/21, 06:32

izentrop schreef:
ABC2019 schreef:Ik ben meer geïnteresseerd om te weten hoe nauwkeurig we de gemiddelde temperatuur van de aarde 100 jaar geleden kunnen meten!
Zo is het : Mrgreen:

Het is een obsessie met jou : Mrgreen: Er is echter genoeg literatuur over dit onderwerp.

Dat weten we al minstens 400000 jaar met vrij goede precisie dankzij onder meer luchtbellen die in ijskernen zijn opgesloten.

dus voor jou is de verhouding 18 O / 16 O op het niveau van Antarctica voldoende om de wereldtemperatuur tot op 0,1°C te meten?
Michel Petit beantwoordde bijvoorbeeld uw vraag in 2015 https://argonautes.club/peut-on-parler- ... diale.html

Dit artikel gaat over moderne temperatuurmeting met thermometers, dus het heeft niets te maken met mijn vraag.

Aan de andere kant roept het een andere vraag op: als de meting van 18O/16O op Antarctica voldoende is om de temperatuur tot op 0,1°C te meten, waarom nemen we dan de moeite om met thermometers over de hele wereld te meten? en wat is het nadeel van ontbrekende gebieden in het artikel?

Het meten van de wereldgemiddelde temperatuur is lastiger, omdat de spreiding van observatieposten niet homogeen is en vooral omdat er geen zijn in bepaalde ontoegankelijke gebieden.
De auteurs gebruiken niet allemaal dezelfde methodologie om deze afwezigheid te compenseren, wat de kleine variaties in de verkregen resultaten verklaart.



Een andere vraag is dat de temperatuur fluctueert op alle tijdschalen, wanneer we spreken van "de huidige temperatuur", wordt deze gemeten over welk tijdsinterval?

Beeld
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par humus » 02/10/21, 09:28

Voor degenen die niet twijfelen over RCA en geïnteresseerd zijn in oplossingen, er is hier een video over een radicaal collectief, een modewoord op dit moment.
Terecht radicaal, gezien de urgentie.
economie-financiën / begrijpen-de-wereld-wij-leven-in-t16917-10.html # p469381
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par izentrop » 02/10/21, 10:15

ABC2019 schreef:dus voor jou is de verhouding 18 O / 16 O op het niveau van Antarctica voldoende om de wereldtemperatuur tot op 0,1°C te meten?
Voor paleoklimatologen vertrouw ik gewoon. Ik kan me voorstellen dat er een sterke correlatie is. Al op de grafiek zien we een duidelijk verschil tussen temperatuur, CO2, CH4, ook al is het verschoven in de tijd.
Ik stel me voor dat ze schalen hebben om al deze factoren met elkaar te verbinden, evenals de temperatuur gemeten met de thermometer, wat slechts een maat is voor materiaaluitzetting...

Dat een wetenschapper verwarring schept uit ik weet niet wat interesse of egocentrisme is, maar als 99% van de wetenschappers het eens is met de officiële versie, dan moet je gewoon achter de consensus gaan staan, zo is het : Lol:

... of je stelt je vragen aan grote namen als Valérie Masson Delmotte. : Mrgreen:
1 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par ABC2019 » 02/10/21, 10:33

izentrop schreef:
ABC2019 schreef:dus voor jou is de verhouding 18 O / 16 O op het niveau van Antarctica voldoende om de wereldtemperatuur tot op 0,1°C te meten?
Voor paleoklimatologen vertrouw ik gewoon. Ik kan me voorstellen dat er een sterke correlatie is. Al op de grafiek zien we een duidelijk verschil tussen temperatuur, CO2, CH4, ook al is het verschoven in de tijd.

of het een gecorreleerde proxy is, ik twijfel er niet aan, mijn vraag ging over de nauwkeurigheid van de methode?

Dat een wetenschapper verwarring schept uit ik weet niet wat interesse of egocentrisme is, maar als 99% van de wetenschappers het eens is met de officiële versie, dan moet je gewoon achter de consensus gaan staan, zo is het : Lol:

uh... over welke 99% heb je het, ben het eens met welke versie van wat, hoe gemeten?

... of je stelt je vragen aan grote namen als Valérie Masson Delmotte. : Mrgreen:


voor zover ik zie, gaat dat niet in op de vraag die ik stelde, de nauwkeurigheid van de temperatuurreconstructie voor de laatste 100 jaar, haal het alsjeblieft niet door elkaar Izzy...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par humus » 14/10/21, 07:41

1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par humus » 29/10/21, 19:51

0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par ABC2019 » 29/10/21, 21:09

humus schreef:https://www.youtube.com/watch?v=DGlTnDxrZ5Y

Iedereen die RC de schuld geeft van de bedrijven die de fossielen hebben gedolven die ze hun hele leven hebben gebruikt, zijn gewoon grote hypocriete sukkels.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14825
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par GuyGadeboisTheBack » 29/10/21, 21:37

Altijd kut.
1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Nieuw IPCC-rapport: we zijn 1000 jaar vertrokken!




par humus » 30/10/21, 08:37

ABC2019 schreef:
humus schreef:https://www.youtube.com/watch?v=DGlTnDxrZ5Y

Iedereen die RC de schuld geeft van de bedrijven die de fossielen hebben gedolven die ze hun hele leven hebben gebruikt, zijn gewoon grote hypocriete sukkels.

Er is natuurlijk geen verschil tussen een niet-geïnformeerde gebruiker zijn van de gevolgen van zijn acties en een bedrijf dat op de hoogte is van de gevolgen, wat de gebruiker opzettelijk misleidt? : Roll:
Hoe komt het dat je zo rot wordt? Is er geen spiegel in huis?
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten