De evolutie van biologische soorten en toeval ...

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par GuyGadeboisTheBack » 23/08/21, 17:34

(Ik rijd in een Clio dus ik heb geen onevenredig ego... Wel, het wordt opgemerkt, nog een bullshit om Bozo op de kaart te zetten...)
Ik, ik ben geen racist, ik heb zelfs een Sidney Bechet-plaat ... : Roll:
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par ABC2019 » 23/08/21, 17:38

GuyGadeboisLeRetour schreef:(Ik rijd in een Clio dus ik heb geen onevenredig ego... Wel, het wordt opgemerkt, nog een bullshit om Bozo op de kaart te zetten...)
Ik, ik ben geen racist, ik heb zelfs een Sidney Bechet-plaat ... : Roll:



richt je tot de chef : Mrgreen: : Mrgreen: Pas op, over het algemeen houdt hij er niet zo van om bekritiseerd te worden!

0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par Obamot » 23/08/21, 18:12

De colle-ã-bo is gevallen
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par sen-no-sen » 23/08/21, 18:13

Was het onderwerp niet evolutie? Dacia's misschien? : Lol:
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par Christophe » 19/01/22, 12:34

Econologie, 11 jaar voorsprong op de wetenschap! : Mrgreen:

https://trustmyscience.com/evolution-ne ... le-hasard/

Wat als evolutie niet alleen om toeval draaide?

0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par Exnihiloest » 19/01/22, 17:03

 
Een veelgeprezen interpretatie van een onderzoek dat niets van dit alles aantoont, maar dat

"epigenomische en fysieke kenmerken verklaren meer dan 90% van de variantie in het genoombrede mutatiebiaspatroon rond genen. De waargenomen mutatiefrequenties rond de genen voorspellen op hun beurt nauwkeurig de genetische polymorfismepatronen in natuurlijke Arabidopsis-aanwinsten (r = 0,96). Allelfrequentie-analyses bevestigen dat mutatiebias de belangrijkste kracht is achter patronen van sequentie-evolutie rond genen in natuurlijke accessies."

Met andere woorden, de favoriete mutaties zijn voorgecodeerd. Waar zou het vandaan komen? Intelligent ontwerp dat de creationisten niet zal nalaten?
Natuurlijk niet. Het komt... van de toevalligheden van evolutie, die het genetische materiaal begunstigt dat tot gunstige mutaties leidt, aangezien dat wat leidt tot ongunstige uiteindelijk wordt geëlimineerd. Ze namen het concept een tandje hoger zonder te begrijpen dat het niets veranderde (of ze begrepen het heel goed, maar wisten dat het een buzz zou creëren!).
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par Janic » 19/01/22, 20:01

debilex
Met andere woorden, de favoriete mutaties zijn voorgecodeerd. Waar zou het vandaan komen? Intelligent ontwerp dat de creationisten niet zal nalaten?
Natuurlijk niet. Het komt eraan... toevalligheden van evolutie, die het genetische materiaal begunstigt dat tot gunstige mutaties leidt, omdat dat wat tot ongunstige leidt uiteindelijk wordt geëlimineerd. Ze namen het concept een tandje hoger zonder te begrijpen dat het niets veranderde (of ze begrepen het heel goed, maar wisten dat het een buzz zou creëren!).

hou op dom die ergens anders kijkt dan op de covid om zijn gebruikelijke bullshit te vertellen. Wat is toeval? Dat, volgens een populaire uitdrukking, de dingen zo goed DOET... zoals de natuur die hetzelfde doet... en zelfs god in religies. Zou het de rokerige drie-eenheid kunnen zijn?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par Christophe » 01/02/22, 12:32

Hé, evolutie is een filosofische vraag. :) : Mrgreen:



https://www.philomag.com/articles/levol ... n-le-pense

Is evolutie minder willekeurig dan we denken?

Octave Larmagnac-Matheron gepubliceerd op 31 januari 2022 3 min

Zijn genetische mutaties, die de evolutie in gang zetten, volkomen willekeurig, zoals we meestal op school leren? Niet zo zeker, blijkt uit een recent in het tijdschrift Nature gepubliceerd onderzoek door een team van het Max-Planck Instituut (Duitsland), dat de evolutionaire processen bestudeerde van een zelfvruchtbare plantensoort, de dameskers (Arabidopsis thaliana). Al zijn genen zouden in ieder geval niet zo snel muteren. Om dit verbazingwekkende resultaat te bereiken, moest het team in het laboratorium de natuurlijke selectiefactor neutraliseren die een heel deel van de spontane mutaties onzichtbaar maakt door ze te elimineren. Een ondervraging van Darwin? Eerder een update.

Toeval en noodzaak: stroomopwaarts van elk proces van natuurlijke selectie, dit zijn de twee fundamentele principes van het leven, om de titel te gebruiken van een beslissend werk van Jacques Monod gepubliceerd in 1970, dat zijn meest iconische formulering aan deze logica in twee hoofden gaf:

Noodzaak aan de ene kant “De fundamentele biologische invariant is DNA. […] Er is geen denkbaar mechanisme waarmee instructies of informatie aan het DNA kunnen worden overgedragen. Het hele systeem is daarom volkomen, intens conservatief, in zichzelf opgesloten en totaal niet in staat om iets van de buitenwereld te leren. »

Kans aan de andere kant
"De natuurkunde leert ons echter dat geen enkele microscopische entiteit storingen van een kwantumorde kan ondergaan, waarvan de accumulatie, binnen een macroscopisch systeem, zijn structuur geleidelijk maar onvermijdelijk zal veranderen. […] We zeggen dat deze wijzigingen toevallig zijn, dat ze willekeurig plaatsvinden. En aangezien ze de enige mogelijke bron van modificaties van de genetische tekst vormen, de enige bewaarplaats van de erfelijke structuren van het organisme, volgt hier noodzakelijkerwijs uit dat alleen het toeval de bron is van alle nieuwigheid, van alle schepping. biosfeer. Puur toeval, alleen toeval, absolute maar blinde vrijheid, aan de basis van het wonderbaarlijke bouwwerk van evolutie. »

Dit evolutiepatroon heeft tientallen jaren de overhand gehad. Maar is het strikt genomen darwiniaans? De plaats van het toeval in de verklaring van “variaties” is veel dubbelzinniger dan vaak wordt aangenomen in Darwin. Zoals hij in The Origin of Species (1859) toevertrouwde: "Tot nu toe heb ik gesproken over de variaties - zo gewoon en zo divers in georganiseerde wezens teruggebracht tot de staat van huiselijkheid, en, in mindere mate, in die gevonden in het wild - alsof ze het gevolg waren van toeval. Dit is zonder twijfel een zeer onjuiste uitdrukking; misschien heeft het echter het voordeel dat het dient om onze absolute onwetendheid over de oorzaken van elke specifieke variatie aan te tonen. Darwin brengt dan een hypothese naar voren: de invloed van de "bestaansvoorwaarden waaraan elke soort gedurende meerdere generaties is onderworpen".

Onderzoek van het Max-Planck Instituut opent een andere weg. Ze laten inderdaad zien dat de genen niet allemaal een gelijke kans op mutatie hebben. Genen die verantwoordelijk zijn voor essentiële levensfuncties hebben de neiging om veel zeldzamer te muteren. Genen die aanpassing aan veranderingen in de omgeving mogelijk maken, zijn daarentegen veel plastischer (zoals Darwin tot op zekere hoogte voorzag). Terugkeer van een vorm van finalisme? Niet voor Gray Monroe, ondertekenaar van de studie: "Dit suggereert dat de mutatiebias die we beschrijven zelf het product is van natuurlijke selectie, dat er een vorm van circulariteit in het evolutieproces is", die met terugwerkende kracht zou werken om individuen zowel stabieler te houden in hun essentiële structuur, en meer aanpasbaar in de marge. Een soort levende zelforganisatie van het toeval, die het gevaar natuurlijk niet wegneemt... maar het geleidelijk weegt met een gedifferentieerde waarschijnlijkheid.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par Janic » 01/02/22, 19:57

Christophe "01/02/22, 13:32
Hé, evolutie is een filosofische vraag.

Helemaal ! het discours over evolutie is eerder filosofisch dan wetenschappelijk.
We moeten dit geloof plaatsen in zijn historisch kader van verzet tegen de dominante religie en zijn pseudo-wetenschappelijke discours dat vandaag de dag niet langer stand houdt met de explosie van kennis in de biologie, zoals dit artikel een beetje onderstreept.
Zoals Etienne Klein, wetenschapsfilosoof, aangeeft dat hypothesen over dit onderwerp niet kunnen beslissen tussen immanentie en transcendentie.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Evolutie van biologische soorten en ... kans




par phil59 » 01/02/22, 20:19

Ik heb het onderwerp niet gelezen, toen ik meer dan 230 pagina's zag...
tot 10, ik doe, zelfs als ik niet post, als ik geïnteresseerd ben ....

Ik denk dat "slechts één evolutie", anderen beperkt tot de toekomst, en "vormt in een mal" slechts een paar andere mogelijkheden, en niet oneindig...

Kortom, een bijna rechte lijn, met wat variaties, maar niet in alle mogelijke richtingen.

Het is slechts een veroordeling, zonder argument....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : gegyx en 238 gasten