Waar is Calypso II gebleven?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Earthman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 26/02/07, 18:05
Plaats: Genève Zwitserland

Waar is Calypso II gebleven?




par Earthman » 27/02/07, 08:32

Ik stel mezelf deze vraag al een tijdje ...

Ik werd in mijn puberteit (eind jaren 70) getroffen door dit nieuwe concept van het schip van Cousteau met een metalen buiszeil in het midden (!).

Weet iemand zijn geschiedenis (oorsprong en bestemming) en waarom het niet klein is gemaakt?

Ik kan me voorstellen dat het niet ontwikkeld was, maar als Cousteau het had aangenomen, komt dat omdat hij erin geloofde, en een concept is geperfectioneerd, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79124
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/02/07, 09:21

Ik denk dat een snelle zoekopdracht op Google en Wikipedia je sneller zou moeten leren.

Wat betreft het zeil wist ik nooit of het een Turbovoile of een Magnus effect zeil was ... Misschien de 2 effecten gecombineerd?
0 x
Earthman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 26/02/07, 18:05
Plaats: Genève Zwitserland




par Earthman » 27/02/07, 09:54

Ik dacht dat ik het antwoord op Wikipedia en Google zou vinden (en ik heb het nu gevonden), maar ik vond het interessant om de vraag hier te stellen om te zien of andere mensen het zich herinneren.

Dat gezegd hebbende, beweert het Wikipedia-artikel (en dat zou de verdwijning van het object verklaren! : Cheesy: ) dat de "Calypso II" ... nooit anders heeft bestaan ​​dan op papier !!!
Bovendien heb ik de "redelijk" nauwkeurige herinnering dat ik er gefilmde beelden van heb gezien, een documentaire van Cousteau heb gezien waarin hij zijn nieuwe speeltje presenteerde. Dus: totale fantasie, model, onafgemaakt prototype? Persoonlijk ben ik voorstander van de laatste optie.

(En Wikipedia heeft het over "turbo-zeil" ... Wat is het "Magnus Effect" -zeil? Ja, het is oké: "Wikipedia"! :onheil: )

;)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79124
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/02/07, 10:19

EarthMan schreef:Dat gezegd hebbende, beweert het Wikipedia-artikel (en dat zou de verdwijning van het object verklaren! : Cheesy: ) dat de "Calypso II" ... nooit anders heeft bestaan ​​dan op papier !!!


Wat een onzin...
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 27/02/07, 13:41

De Alcyione, het is inderdaad zijn naam!

Ik zag het een paar jaar geleden met eigen ogen in de haven van La Rochelle. Ik denk dat hij er nog was toen ik tussen de twee presidentsverkiezingen een dag anti Le PEN-demonstraties doorbracht. :?

Ik herinner me nog goed het panel dat het principe van de turboventielen uitlegde. Met name de "ventilatoren" in de turboshaft die de onderdruk creëerden die nodig was voor de werking ervan ...

Het is een prachtig gebouw ... 8)
Alcyone
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 27/02/07, 14:34

Citro schreef:De Alcyione, het is inderdaad zijn naam!

Ik zag het een paar jaar geleden met eigen ogen in de haven van La Rochelle.
Met name de "ventilatoren" in de turboshaft die de onderdruk creëerden die nodig was voor de werking ervan ...

Het is een prachtig gebouw ... 8)


welkom

Fantastisch ja

maar het werkte nooit correct en gezien de windvang sleepte het tegen de wind in, betwijfel ik of het minder wordt verbruikt dan een conventionele diesel. Bovendien neigde zijn voortreffelijke "turboshake" of "turbomatvleugel" een beetje te vallen :onheil:

Maar goed, het is geen legende dat het bestond (hij was ooit in Fort Lauderdale en wachtte op de experts na een ontmanteling).

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6931
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 27/02/07, 15:08

Ik begrijp niet waarom dit ontmaskeren? misschien bij heel erg slecht weer? De mast heeft een grotere windweerstand dan een klassieke zeilboot, die al zijn zeilen heeft laten instorten (toch 21m² ...).
Maar het principe is super helder: vang de wind waar hij vandaan komt, zonder je zorgen te maken over de richting.
De turbine brengt de beweging rechtstreeks over op de voortstuwing.
----
Over slecht weer, Zac… Is Piton St Leu niet op je hoofd gevallen? Zijn de waterstoftanks niet verdwenen? Aquacultuurproeven, verdrinken ze? Is Chikungunya uitgeroeid door klysma's? Is de hangmat in een turbine veranderd?
Ik was onder de indruk van de omvang van de vernietiging van de brug, die slechts 7 jaar oud was ...
Was er speling in ontwerp of constructie?
0 x
Earthman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 26/02/07, 18:05
Plaats: Genève Zwitserland




par Earthman » 27/02/07, 15:24

Bedankt allemaal!

Tenminste:

1 ° Ik heb niet gedroomd, en
2 ° Wikipedia, het is niet altijd eerlijk ... :|

verdomme ...
0 x
JYC
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 24/03/08, 18:37




par JYC » 30/03/08, 15:22

Tenzij ik me vergis, is de CALYPSO II nooit gebouwd.

Er is echter nog een Fondation Cousteau-boot die wordt aangedreven door een Turbovoile. Het is de Alcyone, de enige actieve boot van de Cousteau Foundation.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Turbovoile
http://fr.wikipedia.org/wiki/Alcyone_(bateau)

Het lijkt erop dat Wikidepia op dit punt gelijk had ... :D
0 x
Earthman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 26/02/07, 18:05
Plaats: Genève Zwitserland




par Earthman » 30/03/08, 15:36

Dankzij JYC passen we hier een van de principes van turbozeilen toe: we gaan in cirkels! : Lol:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 292-gasten