Start de "fenocultuur"

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Re: Start "fenocultuur"




par Regine » 08/04/21, 12:02

Doris schreef:
Régine schrijft:Kan ik daarom voor de eerste keer naar de helmstok gaan, dit hooi deponeren en in mei doorgaan met zaaien, verplanten en planten? en natuurlijk, aan het einde van het jaar, raak ik het niet meer aan, behalve om hooi toe te voegen. Wat denk je?

Berg de helmstok zo ver mogelijk op : Cheesy: , nou, ik maak een grapje, maar als er plukjes gras of ander onkruid zijn, hoef je het maar allemaal te maaien, heel kort te snijden, ik deed het met een bosmaaier, en je laat alles op zijn plaats, het geeft je al een beetje organisch materiaal. Je zult nog steeds hergroei hebben, maar dat controleert goed, als je omslag dik genoeg is.
U noemt aardappelen, het is een goed plan voor een eerste jaar, het is een echte ripper van de grond. En vooral: neem de tijd om uw nieuwe systeem op te zetten en verwen uzelf.



Goed idee de bosmaaier!!! Bedankt voor het goede advies : Wink:
0 x
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Re: Start "fenocultuur"




par Regine » 08/04/21, 12:09

pi-r schrijft:slechts een kleine verduidelijking: als u weinig of geen toegang heeft tot hooi, vergeet dan de "vervangers" niet om voldoende dekking te krijgen!
er is veel organisch materiaal dat kan helpen ...
Bon Courage



ja bedankt maar wat raden jullie aan? vers gras in een dun laagje?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Start "fenocultuur"




par Ahmed » 08/04/21, 13:28

Als u vers gras gebruikt, is het niet erg duurzaam en te stikstofhoudend, omdat het te kruidachtig is: het moet worden gemengd met iets houtachtigers, zoals RCW of iets dergelijks om de C/N-verhouding (koolstof tot stikstof, een fundamenteel ding, dus je kunt jezelf net zo goed vertrouwd maken met dit idee) ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Start "fenocultuur"




par Doris » 08/04/21, 13:44

Régine schrijft: Maar ik begrijp dat de meeste van uw aanplant via transplantaties gaan.
Voor wortelzaailingen, omdat mijn grond erg zwaar was, maakte ik altijd een groef en vulde ik met een mengsel van terreur en zand. Ik zal hetzelfde proberen voor dit jaar.

Zonder de inter-Belgische uitwisseling te willen verstoren, zou ik mezelf toestaan ​​te antwoorden op de kwestie van transplantaties: ik geloof dat er een aantal van ons zijn die de meeste van onze gewassen met transplantaties doen, simpelweg omdat van mijn kant
1) Ik heb moeite met direct zaaien, omdat ik veel organische stof op mijn zandgrond heb, en dus altijd ook materie in een stadium van ontbinding, waardoor kieming moeilijk is, of anders materie, die zich er niet voor leent, zoals versnipperd materiaal
2) Volgens ons verschillende klimaat is het een van de veiligste manieren om temperatuur, vochtigheid en toegang van bodemongedierte te beheersen
3) voor wortels is verplanten ingewikkeld en daarom direct zaaien, daar heb ik er een aan de gang, het is opgeheven, ik heb de indruk dat het werkt (gemengd zaaien van wortelen en radijs). Omdat ik op zandgrond zit, ga ik natuurlijk niet meer zand toevoegen, maar zelfs in zware grond, onderschat wortelen niet, het is duur, ik heb familie met een moestuin in kleigrond, ze mengen gewoon wortelzaden en zand, om minder dicht te zaaien, en hun wortels zijn elk jaar mooi.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Start "fenocultuur"




par Doris » 08/04/21, 13:56

Régine schrijft:
pi-r schrijft:slechts een kleine verduidelijking: als u weinig of geen toegang heeft tot hooi, vergeet dan de "vervangers" niet om voldoende dekking te krijgen!
er is veel organisch materiaal dat kan helpen ...
Bon Courage



ja bedankt maar wat raden jullie aan? vers gras in een dun laagje?

Er zijn veel dingen, grassen in een dunne laag maar vermengd met iets anders (kijk daarvoor naar de post van Ahmed), bladeren, brf, versnipperd materiaal als je deze heggen snoeit (hier heb ik veel eleagnus, het is uitstekend). ..... Met het versnipperde vlees, het enige nadeel (een knipoog naar pi-r): de vogels scharrelen er graag in, en je verpest alles. Ik ben daarvoor net een zaailing spinazie kwijtgeraakt, maar de geplette eleagnus heb ik uitgesloten, maar nee. Ik ga het ergens anders proberen, en als ik het niet wil, dan wil ik het ook niet (sommige op de PP-thread kennen mijn tegenslagen vorig jaar, nul kool, nul radijs, nul erwten, heel weinig in de lente want slakken, dus een lijntje spinazie verliezen lijkt me daarnaast heel klein, alles komt in perspectief)
2 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Start "fenocultuur"




par stephgouv » 08/04/21, 14:18

Régine schrijft:Hallo Steph,

Ik ben blij te horen dat u ook een beetje een beginneling bent en ik zal uw ervaring kunnen volgen 8)
Ik denk dat de grond het eerste jaar behoorlijk hard is, maar verbaasd om te zien dat je zoveel groenten hebt kunnen oogsten. Gefeliciteerd !!! Het geeft me troost en ik denk dat ik dit jaar alle kansen heb. Maar ik begrijp dat de meeste van uw aanplantingen worden getransplanteerd.
Voor wortelzaailingen, omdat mijn grond erg zwaar was, maakte ik altijd een groef en vulde ik met een mengsel van terreur en zand. Ik zal hetzelfde proberen voor dit jaar.
Ik droom ervan een kas op te zetten, maar ik heb moeite om werk te vinden : Roll: , doet u hetzelfde in uw kas?
Heeft u het afgelopen jaar al een verandering in de kwaliteit van de bodem gezien? Dus je voegt niets toe behalve het hooi?

Ik kan niet wachten om terug te gaan naar de tuin :)

bedankt voor het delen van ervaringen :)... Ik zal je op de hoogte houden van mijn vorderingen :P

Aarzel niet om het begin van de verschillende berichten te lezen. Je zult zien hoe we begonnen en wat onze "slips" waren.
Het mooie is dat we allemaal uit een andere regio komen en daarom is alles anders, behalve onze wens om een ​​goede "moestuin" te hebben.
Toen ik dit jaar de uien- en sjalottenbollen plantte, voelde ik dat de grond verbeterd (verslechterd) was ten opzichte van vorig jaar. De overige plekken in de moestuin zorg ik tijdens het verplanten.
Als je succes wilt, doe dan zoveel mogelijk zaailingen in potten en verplant ze dan.
Zorg er bij het zaaien van wortelen voor dat de voor tijdens opkomst open blijft.
In mijn kas had ik de tomaten, paprika's gezet en ik had een proef gedaan met ongeveer 80cm spinazie (dubbele oogst).
U heeft natuurlijk alle kansen, want uw moestuin wordt er alleen maar beter van (verzuring en toevoeging organische stof).
Naast het hooi heb ik vorig jaar 3x grasmaaisel toegevoegd in een dunne laag van 4-5cm en ik gooi ook bij het GFT-afval.
Dit jaar heb ik eind februari RCW naar aardbeien en bessenstruiken en hooi op al het andere gebracht.
2 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Start "fenocultuur"




par alkalisch » 08/04/21, 15:31

Régine schrijft:Heeft u het afgelopen jaar al een verandering gezien in de kwaliteit van de bodem?

Hallo Régine, ik ben 2 jaar geleden begonnen met het maken van een moestuin door de grond te bedekken met hooi en andere mulch, het was erg arm en droog opgevuld. En ja ik zag een onmiskenbare verandering in de grond, veel regenwormen, de grond losser en op een dikte van 3/4 cm ook donkerder. Ik zie ook filamenten van mycorrhiza.

Ik heb nog veel bankgras en winde maar ik ben het aan het verscheuren, zoals Didier zegt, het is een investering!
Ik moet toegeven dat ik qua oogst en productie geen verbetering zie, maar 2 seizoenen terug is te weinig en te vroeg om te vergelijken, ik had vroeger geen moestuin.

Régine schrijft:Dus je levert behalve het hooi geen enkele bijdrage?
Hooi en andere mulches: bladeren, gemaaid gras, stro, RCW, groenbemesters - ik heb Phacelia gebruikt en ben er erg blij mee omdat het snel groeit en gemakkelijk kan worden verwijderd. Ook zet ik paardenmest die ik ophaal en composteer ik keukenafval. Dat gezegd hebbende vind ik dat mijn groenten erg klein blijven, ik denk dat het tijd kost om je grond echt te verbeteren.

Régine schrijft:Ik kan niet wachten om terug te gaan naar de tuin :)
bedankt voor het delen van ervaringen :)... Ik zal je op de hoogte houden van mijn vorderingen :P
Oh ja ik kan ook niet wachten :) we zullen dit alles met belangstelling volgen : Wink:
1 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Start "fenocultuur"




par pi-r » 08/04/21, 20:42

Doris schreef:
Régine schrijft:
pi-r schrijft:slechts een kleine verduidelijking: als u weinig of geen toegang heeft tot hooi, vergeet dan de "vervangers" niet om voldoende dekking te krijgen!
er is veel organisch materiaal dat kan helpen ...
Bon Courage



ja bedankt maar wat raden jullie aan? vers gras in een dun laagje?

Er zijn veel dingen, grassen in een dunne laag maar vermengd met iets anders (kijk daarvoor naar de post van Ahmed), bladeren, brf, versnipperd materiaal als je deze heggen snoeit (hier heb ik veel eleagnus, het is uitstekend). ..... Met het versnipperde vlees, het enige nadeel (een knipoog naar pi-r): de vogels scharrelen er graag in, en je verpest alles. Ik ben daarvoor net een zaailing spinazie kwijtgeraakt, maar de geplette eleagnus heb ik uitgesloten, maar nee. Ik ga het ergens anders proberen, en als ik het niet wil, dan wil ik het ook niet (sommige op de PP-thread kennen mijn tegenslagen vorig jaar, nul kool, nul radijs, nul erwten, heel weinig in de lente want slakken, dus een lijntje spinazie verliezen lijkt me daarnaast heel klein, alles komt in perspectief)

+1 bij alles gezegd!
Persoonlijk voeg ik het "geammonieerde" stro toe en elke bijdrage/mengsel van organisch materiaal dat een goede C/N-verhouding respecteert....
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Start "fenocultuur"




par Moindreffor » 09/04/21, 20:28

bij PP is alles goed, dus maak je niet al te veel zorgen, je moet gewoon op een vereenvoudigde manier in gedachten houden dat hoe groener het is, hoe mooier het is en hoe bruiner het is, hoe langer het is

met de super kun je je cultuur een boost geven, maar je maakt de tank snel leeg, je moet vernieuwen, de kastanje, hij graast aan het begin, maar na een jaar of zelfs iets meer is het wat het beste is om de grond te verbeteren

en daarom heb je tussen puur gebruik van gras of bospalet alle mogelijke mengsels, het hangt allemaal af van je geduld en wat je wilt cultiveren
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Regine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 06/04/21, 17:02

Re: Start "fenocultuur"




par Regine » 16/04/21, 15:42

oké, ik zal het een beetje door elkaar halen, maar hey, ik dacht dat ik van Didier (in navolging van zijn boek) begreep dat het niet ideaal was. In feite is het alsof je lasagnecultuur maakt, behalve dat we hier mixen. Dankjewel : Wink:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 239-gasten