De opwarming van de aarde simuleren in een bubbel?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par ABC2019 » 11/03/20, 12:26

Christophe schreef:Een idee dat ik al jaren in gedachten heb maar dat ik nooit in de praktijk heb gebracht en dat kan echt interessant zijn ... voor iedereen!

Waarom maak je geen kleine simulator van de opwarming van de aarde in een gesloten vaas? DIY toegankelijk voor iedereen!

Het idee is simpel: stel 2 identieke containers bloot aan dezelfde stralingsbron en simuleer daarmee de atmosfeer van de aarde.

Ik denk bijvoorbeeld aan Dames Jeanne.


je kunt vergeten, het probleem van het broeikaseffect is met elkaar verbonden
* enerzijds de totale ondoorzichtigheid van de atmosfeer die de CO-concentratie "integreert".2 de volledige dikte van de atmosfeer, niet slechts 20 cm (20 cm CO2 is NIET ondoorzichtig voor infrarood)
* anderzijds door het effect van de adiabatische gradiënt van de atmosfeer die ervoor zorgt dat de temperatuur afneemt met de hoogte, wat een essentieel fenomeen is om te verklaren waarom de grond opwarmt. Je zult absoluut niets als dit hebben met je mandfles. Het grootste deel van de verwarming zal te wijten zijn aan het feit dat het glas de uitwisselingen door convectie met de omgeving blokkeert, maar het resultaat zal hetzelfde zijn, wat je er ook in stopt.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par eclectron » 11/03/20, 13:22

dede2002 schreef:Hallo,

Het lijkt mij dat het broeikaseffect van glas veel groter is dan dat van CO2 in de lucht?

Te vergelijken met de temperatuur verkregen in een echte kas, waar de term "broeikaseffect" van is afgeleid.

Ik wed dat in beide gevallen de mandfles erg heet zal zijn :)


Waar het om gaat, is het kunnen waarderen van de delta die door de CO2 wordt geboden.

en aan de andere kant zou ik een te verwarmen massa in dame Jeanne doen (water in een waterdichte en ondoorzichtige bak?), zodat de temperatuur niet omhoogschiet, en hetzelfde 's nachts om de afkoeling van deze massa te waarderen, met of zonder CO2.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par ABC2019 » 11/03/20, 14:23

eclectron schreef:
dede2002 schreef:Hallo,

Het lijkt mij dat het broeikaseffect van glas veel groter is dan dat van CO2 in de lucht?

Te vergelijken met de temperatuur verkregen in een echte kas, waar de term "broeikaseffect" van is afgeleid.

Ik wed dat in beide gevallen de mandfles erg heet zal zijn :)


Het gaat erom de delta van CO2 te kunnen waarderen.

Ik voorspel dat het klote zal zijn ;).
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par Christophe » 11/03/20, 14:48

Ahmed schreef:Dit is een zeer relevante opmerking, Dede, die deze ervaring, die anders pretentieloos is, in twijfel trekt ...


Dat klopt, maar er moet ook aan worden herinnerd dat CO2 niet het enige broeikasgas is, hier is een volledig herinneringsartikel: https://www.econologie.com/effet-serre- ... ponsables/

Geschatte bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen de belangrijkste:

Waterdamp (H2O): 60%
kooldioxide (CO2): 34%
Ozon (O3): 2%
Methaan (CH4): 2%
stikstofoxide (NOx): 2%


CO2 draagt ​​slechts bij tot 1/3 van het terrestrische broeikaseffect... Waterdamp is verreweg het belangrijkste.

Zoals je zegt, deze ervaring is pretentieloos en het veranderen van de inhoud of de sfeer van de bubbel is eenvoudig op te zetten!
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par eclectron » 11/03/20, 15:06

Voor de dame Jeanne, te zien aan de zijkant van de aquaria: bollen of rechthoekig.
Maar het is waar dat de lage dimensionering niet veel "atmosfeer" dikte laat...

Het zou nodig zijn om het effect van CO2 op een dikte van 10 tot 20 cm te berekenen en de benodigde resolutie van de thermometer te zien om deze delta T° te waarderen.
Effect van CO2 dat niet strikt nul kan zijn. : Wink: maar kan helaas niet gemeten worden met amateur middelen (?)
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par dede2002 » 11/03/20, 15:41

Christophe schreef:...
CO2 draagt ​​slechts bij tot 1/3 van het terrestrische broeikaseffect... Waterdamp is verreweg het belangrijkste.

...


En waterdamp, gecondenseerd tot nog meer wolken.

Het is goed te zien, tijdens een sterrennacht gaat de IR de ruimte in, en tijdens een bewolkte nacht daalt de temperatuur weinig.

Het slechtste scenario, in termen van opwarming van de aarde, zijn zonnige dagen en bewolkte nachten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par Exnihiloest » 12/03/20, 18:42

dede2002 schreef:...
En waterdamp, gecondenseerd tot nog meer wolken.

Het is goed te zien, tijdens een sterrennacht gaat de IR de ruimte in, en tijdens een bewolkte nacht daalt de temperatuur weinig.

Het slechtste scenario, in termen van opwarming van de aarde, zijn zonnige dagen en bewolkte nachten...


Ja. Maar gelukkig is het statistisch gezien in evenwicht.
Het zal moeilijk zijn om dat in een mandfles te simuleren. Vooral als het bovendien moet regenen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Simulatie van de opwarming van de aarde in een luchtbel?




par Christophe » 22/01/21, 10:41

Het is me eindelijk gelukt om een ​​Lady Jeanne te vinden!!

Enig idee om ermee te experimenteren?
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 135-gasten