Upgrade zonne-energie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
gaetan_p
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/06/20, 18:31

Upgrade zonne-energie




par gaetan_p » 07/06/20, 21:01

Hallo,

Ik heb thermische panelen (4m2) die een accumulator van 500 l (SWW + verwarming) voeden, de rest wordt gedekt door een gasboiler die wordt gevoed door een stortbak van 4m3 die in mijn tuin is begraven.
Ik wil van mijn gasketel af en deze vervangen door een hernieuwbare bron. De eenvoudigste oplossing, die mij wordt aangeraden, zou een warmtepomp zijn, maar aangezien ik thermische zonnepanelen heb, zal de warmtepomp vooral in de winter worden gebruikt, wanneer zijn prestaties het laagst zijn, wat betekent dat ik voornamelijk mijn water elektriciteit in de winter.
Een ander (meer gecompliceerd) idee zou zijn om mijn zonnepanelen te upgraden (4m2 -> 20-25m2) en mijn huidige kachel te veranderen in een hydrokachel voor SWW in de winter, maar ik moet vooral meer water opslaan (2-3 m3) , .

Het probleem betreft de 2-3 m3 water. De kamer waarin de huidige accu van 400 liter is ondergebracht, kan geen veel groter volume opslaan en ik heb geen andere kamer. Ik dacht toen aan de ruimte die vrijkomt door de stortbak, en ik vraag me af of het mogelijk (en efficiënt) is om de warmwateraccumulator, aangedreven door de zonnepanelen en de kachel, te begraven met voldoende isolatie. Er gaan veel leidingen in en uit en je moet er gemakkelijk bij kunnen wanneer dat nodig is; dit alles doet me denken dat het niet gemakkelijk, zelfs mogelijk is om een ​​begraven accumulator te hebben, maar zou iemand op de hoogte zijn van een dergelijke installatie, of van een systeem dat ik niet ken?

Bedankt voor je advies.
--
Gaetan
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Upgrade zonneboiler




par n.Chr. 44 » 07/06/20, 23:30

Hallo,

Alvorens 25 m2 isolatoren te installeren... Mogelijk moet u de behoeften bepalen... evenals de mogelijkheid om dit opvangoppervlak te installeren.

Als het is om dat allemaal bijna plat te zetten (of met een zeer lage helling) voor lage behoeften, is het misschien niet erg interessant.

Dan installatieschema's, er zijn er veel, heel veel.
0 x
gaetan_p
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/06/20, 18:31

Re: Upgrade zonneboiler




par gaetan_p » 08/06/20, 14:49

Hallo,

De noodzaak is om zoveel mogelijk water met de zon te verwarmen om een ​​reserve op te bouwen en het moment van aansteken van de kachel om het tapwater op te warmen uit te stellen tot later in de herfst. Wij zijn met 4 personen in een huis van 160m2, bouwjaar 2006, vloerverwarming.
Mijn dak is groot genoeg voor 20-25 m2 panelen, de helling is 50% (26°) op het zuidoosten en in de winter bevinden we ons regelmatig boven de mist. Het is ditzelfde dak dat momenteel de 4m2 panelen bevat.

Zijn deze gegevens voldoende om een ​​plan te ontwikkelen?
0 x
Donderdag63
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 06/12/20, 06:32

Re: Upgrade zonneboiler




par Donderdag63 » 06/12/20, 06:48

Hallo,

Gewoon rendement op thermische zonneverwarming. Ik heb het zojuist op 2 bouwplaatsen geïnstalleerd en het is erg interessant.

Allereerst kunnen we gemakkelijk 160M² verwarmen. Van mijn kant verwarm ik 340M² op een hoogte van 850 meter (Puy-de-Dôme)! Met mijn bedrijf hebben we vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen geplaatst http://www.monhabitatpositif.com.

Het draagcomfort is indrukwekkend :D . De temperatuur is in de meeste kamers 22° met -5 graden buiten. Deze zonneverwarming hebben we gekoppeld aan een hydro-houtinzet en een elektrische weerstandsketel (3kwa). Dit huis zou ongeveer 85% van het jaar zelfvoorzienend moeten zijn wat betreft verwarming en warm water en 99% met de houtinzet.

Als u vragen heeft, aarzel dan niet.

Stéphane WEBER
Mijn positieve habitat
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Upgrade zonneboiler




par n.Chr. 44 » 06/12/20, 08:56

Hallo,

Enkele kleine vragen:

Hoeveel mensen wonen er op deze 340m2?

Welk deel van de panelen is er?

Met welke neiging?

dank u
0 x
Donderdag63
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 06/12/20, 06:32

Re: Upgrade zonneboiler




par Donderdag63 » 06/12/20, 10:09

Hallo,


Het huis is een oude gerenoveerde schuur uit de Auvergne. Ze zijn 5 om te leven in 340M². Ze kunnen veel talrijker zijn, afhankelijk van de tijd van het jaar.

Er zijn 20M² panelen en de oriëntatie is volledig zuidelijk op ongeveer 22° (lage helling). Het is dus niet ideaal, maar het werkt nog steeds erg goed.
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 105 gasten