Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 02/12/20, 15:21

Het is een pezize. De oranje pezize wordt rauw gegeten. Niets bijzonders qua smaak. Het bruin weet ik niet
Wat betreft hooi, de eerste keer dat ik Didier las, dacht ik hetzelfde: ik merkte het fenomeen hooikieming op. Ik denk dat je je hooi op het verkeerde moment hebt gestopt. Het werd nat terwijl het nog warm was, dus het kiemde en het hooi droogde niet aan de oppervlakte dit seizoen, de zaailingen gingen zitten. BIJ
plaats voordat het te geïmplanteerd wordt, zou ik de hark passeren om de zaailingen eronder te leggen en het hooi te decompacteren.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Rajqawee » 02/12/20, 15:23

Did67 schreef:
Je moet dit confronteren met 3 heel verschillende begrippen:

a) de weerstand van groenten: vanaf het moment dat ze "barsten" (barsten, enz ...) [dit wordt "winterhardheid" genoemd]

b) de groei van groenten: vanaf het moment dat ze niet meer groeien [het is nul vegetatie, veel hoger]

c) daar was het een kwestie van de biologische activiteit van de bodem, in het bijzonder nitrificatie, die men in deze periode kan assimileren met een risico op vervuiling ... Gelukkig is de natuur verdomd goed (dat is het niet de eerste keer dat ik het zeg!): de bacteriën zitten in de koelkast met veel hogere bodemtemperaturen (nitrificatie wordt vertraagd vanaf + 14 ° C; we kunnen zeggen dat het stopt rond + 10 ° C)


Een bodem die "koud genoeg" is, voorkomt dus nitrificatie (vanaf + 14 ° C). De uitspoeling van nitraten is beperkt zolang de temperaturen niet onder de vegetatie nul dalen (zeg 5 à 6 °) - de planten (groenten of groenbemesters) groeien en consumeren ... Hieronder de groei stopt en nitrificatie wordt geblokkeerd. Eureka.

Merk ook op dat de temperatuurgradiënt van boven naar beneden gaat. Precies zoals de nitrificeerbare MO-inhoud (als we ze niet begraven!). Samenhangend toch ???

Ik had de noties van groei / opbrengst in gedachten, maar geen nitrificatie, ondanks dat ik je boek had gelezen. Ja, het is verdomd goed, als je het niet te veel aanraakt, werkt het best goed!

In feite, als we moeten aanpassen, moeten we erin slagen om zowel de temperatuur van de lucht als van de grond aan te passen, zodat deze consistent blijft? Laten we zeggen dat het echt koud is, de grond blijft koud, zelfs als de lucht erboven opwarmt, toch?
En plotseling vallen we uiteindelijk terug in seizoensgewassen ... planten die in staat zijn om te groeien bij lage temperaturen (zeg tussen 5 en 15) zullen de weinige nitraten verbruiken die door biologische activiteit zullen worden gecreëerd.
Dus, de kassen in de winter, zou het slecht worden bespeeld?
0 x
Raph49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 02/12/20, 13:01
Plaats: Maine en Loire (49)
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Raph49 » 02/12/20, 15:36

phil53 schreef:Het is een pezize. De oranje pezize wordt rauw gegeten. Niets bijzonders qua smaak. Het bruin weet ik niet
Wat betreft hooi, de eerste keer dat ik Didier las, dacht ik hetzelfde: ik merkte het fenomeen hooikieming op. Ik denk dat je je hooi op het verkeerde moment hebt gestopt. Het werd nat terwijl het nog warm was, dus het kiemde en het hooi droogde niet aan de oppervlakte dit seizoen, de zaailingen gingen zitten. BIJ
plaats voordat het te geïmplanteerd wordt, zou ik de hark passeren om de zaailingen eronder te leggen en het hooi te decompacteren.


Oké, ik had het hooi in september gelegd, aan de basis zijn het vierkante balen gemaakt van "platen" van 10 cm dik.

Dus bedekte ik de hele grond met deze platen, en ik gaf water terwijl ik bezonk.

De periode voor het mulchen van hooi is eerder van wanneer tot wanneer in termen van maanden, om dit soort kieming te voorkomen?

En ik denk dat je het hooi ook geen water moet geven ... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/12/20, 18:10

Ik word er soms op gewezen (maar blijft uitzonderlijk).

Ik denk dat de aard van het hooi zich afspeelt, zonder bevestiging. Het lijkt mij een hoger risico met hooi dat afkomstig is van "tijdelijke weilanden" (het is gecultiveerd gras, op dezelfde manier als tarwe ...). We gebruiken dan raygrass, dat grote zaden heeft, die veel reserves hebben ...

Dan is vochtigheid inderdaad essentieel: dit gebeurt als het lang genoeg regent om te ontkiemen, dan wortel te schieten en op tijd door het hooi te gaan zodat de graszaailingen de grond kunnen bereiken - wat prima is. heel snel ! EN daar zullen ze uiteraard een schitterende ontwikkeling doormaken ...

Ik ben dit probleem nog nooit tegengekomen - dus ik noemde de parade niet in mijn boeken!

Vanuit het eerste "raam" van goed weer moet je het hooi met een vork optillen en draaien alsof het verdord is. De zaailingen, opgetrokken, verwelken en sterven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/12/20, 18:25

Raph49 schrijft:
De periode voor het mulchen van hooi is eerder van wanneer tot wanneer in termen van maanden, om dit soort kieming te voorkomen?



Vandaag, omdat mijn tactiek is geëvolueerd, ga ik als volgt te werk, op oppervlakken die al in een moestuin staan ​​(aanvankelijk begon ik vanuit de wei; daarna legde ik het hooi in de tweede helft van november, om de graszode op zijn plaats, en dat het sterft / begint te ontbinden vóór het volgende groeiseizoen).

a) Waar ik ter plaatse ga zaaien (rond half mei): ik begin op schoon land, waar ik de "gewasresten" verwijder (wat voor mij obstakels zal vormen om de voren waarin ik zaai te maaien) ; Ik legde het hooi tegen eind februari / begin maart; Ik probeer het een paar regens te laten lijden, zodat het opzuigt en tot rust komt

b) Waar ik plant, laat ik het onkruid groeien in de vorige herfst (dit zijn mijn groenbemesters die ik niet hoef te zaaien); Ik laat de "overblijfselen" van culturen (vooral die van a) achter of plaats daar; Ik leg het hooi later (om het werk te verdelen!), Daar kan ik 's ochtends bij zetten en' s middags planten; Ik kan het hooi ook achteraf planten en zetten (bijvoorbeeld in geval van ontwikkeling van de planten maar gebrek aan hooi ...), maar het is veel saaier (om "de planten om te draaien")

De dikte van de laag is aangepast aan wat ik aantrek. Eigenlijk,

a) pdt: dubbellaags, omdat deel in de zomer zal ontbinden; op het moment van knolzetting is er een tekort aan hooi, de knollen worden onbedekt en worden groen; dus dubbele laag (waarvan de resten moeten worden verwijderd tijdens de oogst)

b) "aangeklede" en "bedekkende" groenten (kool, bieten, snijbiet, artisjokken, tomaten ...): ik doe een 1/2 dosis, tijd om ze een voorsprong te geven; dan verdwijnt het hooi, bedekken onkruid (dat ik in voorgaande jaren heb geselecteerd en verspreid) bezinken en bedekken de grond, terwijl biomassa wordt geproduceerd (die ik niet langer hoef te brengen) en naar de herfst, als de groenten zijn geoogst, geef me dan "de groenbemester die ik niet hoefde te zaaien!" (om mijn nitraten te absorberen en ze te bewaren voor het volgende jaar, waar ik ze zal "verpletteren" een hooibroodje ...)

c) groenten die "niet voldoende bedekt" zijn (uien, knoflook, prei, enz.): een normale dosis; totdat de oogst nadert, is het het hooi dat het schoon genoeg houdt zodat er geen hevige concurrentie is; vroeg geoogst, meestal is er nog een oogst na; soms, maar zelden, laad ik op ... Aangezien we richting de herfst gaan, past een samenwonen met onkruid bij mij ...

Hier een beetje het "raamwerk" van reflectie volgens welke ik werk ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/12/20, 18:28

Ik was nalatig en drong niet genoeg aan op het feit dat de "PP" geen recept is, maar een "reflectieschema", om me toe te passen en aan te passen aan het klimaat, de bodem ...

Ik drong iets meer aan op dit punt in het tweede boek, toen ik me realiseerde hoeveel ik was 'gekopieerd als' (en daarom dat het niet kon werken - er is er maar één in "kunstmatige" landbouw, met "gecontroleerde factoren" die men volgens een recept kan volgen; in een natuurlijke moestuin gebaseerd op samenwerking met levende wezens, moet men ... meewerken aan het leven!). Het was een beetje laat ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 02/12/20, 19:48

Raph49 schrijft:Het probleem is dat dit hooi in dikke klonten op zichzelf teruggroeit en zelfs door 10 centimeter verpakt hooi wortel schiet.


Weet u zeker dat het hooi is dat u neerzet dat groeit ???

En niet alleen de kruiden die er daarvoor waren?

Heb je op 1 m2 geprobeerd om te ervaren hoe je een dikte van 50 cm hooi (of meer) moet leggen en te vergelijken om te zien of je een zo overvloedige opkomst hebt als op de foto's?
1 x
Raph49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 02/12/20, 13:01
Plaats: Maine en Loire (49)
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Raph49 » 02/12/20, 20:06

Did67 schreef:Ik was nalatig en drong niet genoeg aan op het feit dat de "PP" geen recept is, maar een "reflectieschema", om me toe te passen en aan te passen aan het klimaat, de bodem ...

Ik drong iets meer aan op dit punt in het tweede boek, toen ik me realiseerde hoeveel ik was 'gekopieerd als' (en daarom dat het niet kon werken - er is er maar één in "kunstmatige" landbouw, met "gecontroleerde factoren" die men volgens een recept kan volgen; in een natuurlijke moestuin gebaseerd op samenwerking met levende wezens, moet men ... meewerken aan het leven!). Het was een beetje laat ...


Bedankt voor deze kostbare informatie Didier, ik zal de techniek inderdaad aanpassen aan mijn parameters, maar aangezien ik tot nu toe nog nooit iets heb gecultiveerd, zal ik waarschijnlijk een reeks fouten maken.

Dus ik zal proberen aan het begin of aan het einde van de winter te mulchen en het einde van de zomer te vermijden voor de ontkiemingen.

En breng het allemaal terug naar de hooivork om te voorkomen dat het wortel schiet.

De man die het hooi aan mij afleverde, kwam vandaag terug om meer te leveren en hij leek onder de indruk van de organische stof die dit najaar door zijn bezorging werd gegenereerd. : Cheesy:
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 02/12/20, 21:27

'En draai het helemaal naar de hooivork om te voorkomen dat het wortel schiet.'
Ja, het is een oplossing, het gaat erom te voorkomen dat de wortels gaan bezinken.
Je zult met oefening zien dat je je aanpast en in de praktijk brengt wat Didier eerder in de thread heel goed heeft uitgelegd.
1 x
Raph49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 02/12/20, 13:01
Plaats: Maine en Loire (49)
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Raph49 » 03/12/20, 00:44

Adrien (ex-nico239) schreef:
Raph49 schrijft:Het probleem is dat dit hooi in dikke klonten op zichzelf teruggroeit en zelfs door 10 centimeter verpakt hooi wortel schiet.


Weet u zeker dat het hooi is dat u neerzet dat groeit ???

En niet alleen de kruiden die er daarvoor waren?

Heb je op 1 m2 geprobeerd om te ervaren hoe je een dikte van 50 cm hooi (of meer) moet leggen en te vergelijken om te zien of je een zo overvloedige opkomst hebt als op de foto's?


Zeker, aangezien ik laarzen had die nog niet waren uitgespreid die gedurende een paar maanden water aannamen, en aan de bovenkant hadden ze "tifs" van 15 centimeter terwijl ze 1 meter van de grond waren (3 niveaus van laarzen ).

Bovendien komt dit soort kruid niet van nature voor in mijn tuin.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 344 gasten