Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par stephgouv » 29/10/20, 07:41

Alkalisch,
is je hooibed dik genoeg tot de lente?
Mijn ouders hadden dit probleem met in april droog gebundeld hooi. En het opheffen van avonturen gaat heel snel.
Van mijn kant rolde ik een hooibal van 250 kg uit voor mijn 35 m2. En had net 3 of 4 uitbraken van paardenbloem en boterbloem op een rij onder de knie.

Aan de andere kant had ik moeite om de dibble door de 30 cm te duwen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 29/10/20, 13:40

stephgouv schreef:Alkalisch,
is je hooibed dik genoeg tot de lente?
Mijn ouders hadden dit probleem met in april droog gebundeld hooi.

Inderdaad stel ik mezelf serieus de vraag, ik leg alles wat ik bij de hand had als hooi maar het is 15 tot 20 cm, ik heb nog steeds stro, het is zeker beter dan niet genoeg hooi ... of bedek meer maar ben niet overtuigd ...
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Stef72 » 30/10/20, 11:32

naar mijn mening is 15 tot 20 cm het minimum voor wat je nu draagt. kun je er een beetje bovenop doen?
het hangt ook af van de "sterkte" van de shoot. Ik heb een hoek of als ik de dosis niet toedien, gaat hij er meteen doorheen. Het moet gezegd dat er in dit gebied stevige dingen zijn zoals gewoon riet, dus je moet regelmatig het uitstekende eruit trekken.
Voor jou in ieder geval een goede start, we kijken uit naar de rest ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 30/10/20, 14:50

Stef72 schreef:naar mijn mening is 15 tot 20 cm het minimum voor wat je nu draagt. kun je er een beetje bovenop doen?
het hangt ook af van de "sterkte" van de shoot. Ik heb een hoek of als ik de dosis niet toedien, gaat hij er meteen doorheen. Het moet gezegd dat er in dit gebied stevige dingen zijn zoals gewoon riet, dus je moet regelmatig het uitstekende eruit trekken.
In dit gebied zag ik vorig jaar vooral bindweed en kwakgras doorbreken ... een beetje wateraardbei maar het is niet al te veel moeite, het is de meest pijnlijke en taaie winde :x

stephgouv schreef: Van mijn kant rolde ik een hooibal van 250 kg uit voor mijn 35 m2.
Oh ja toch! Ik heb er niet zoveel in reserve ... Ik denk dat ik het afmaak met een laag stro er bovenop ... het zal goed beschermen.
stephgouv schreef:Aan de andere kant had ik moeite om de dibble door de 30 cm te duwen.
het is speleologie boren : Cheesy:
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 31/10/20, 18:23

Nou, ik heb van het goede weer geprofiteerd om een ​​laag aan te trekken : Lol: Ik koos voor het rietje omdat ik er een hele rol van had.
Een vriend die een paardenpension heeft, voorziet mij van biologische mest en stro, maar het is moeilijk om hem hooi te vragen omdat hij de paarden voedt met ...

Ik worstelde om het rietje te verspreiden:
Ik kan niet de hele rol alleen bedienen - ik heb wel een "woofer", maar die is niet altijd beschikbaar : Cheesy:

Dus heb ik patchwork rietjesplaten gemonteerd en toen de laars goed was verkleind, kon ik hem eindelijk uitrollen.
2020-10-31 18.25.00.jpg
We zien de kombuiszijde aan de linkerkant en de uitgerolde kant erg schoon aan de rechterkant

Willekeurig resultaat maar nu is er 30cm, ik ben blij dat ik het heb gedaan !!
Dernière édition par alkalisch de 31 / 10 / 20, 18: 47, 1 keer bewerkt.
3 x
dat hangt er vanaf
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 31/10/20, 18:35

Ik was erg teleurgesteld door het rietje dit jaar, ik weet niet of het te laat is maar het rietje voor de eerste laag is beter, thuis ging het beter toen ik dit rietje kon afdekken iets anders
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 31/10/20, 18:46

Moindreffor schreef:Ik was erg teleurgesteld door het rietje dit jaar, ik weet niet of het te laat is maar het rietje voor de eerste laag is beter, thuis ging het beter toen ik dit rietje kon afdekken iets anders
Argh :| Verdomme dan! Ik zie mezelf de lagen niet verwijderen en omdraaien, dus we zullen zien, het wordt een experiment. : Mrgreen:
0 x
dat hangt er vanaf
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 31/10/20, 18:51

Alkaline schrijft:
Moindreffor schreef:Ik was erg teleurgesteld door het rietje dit jaar, ik weet niet of het te laat is maar het rietje voor de eerste laag is beter, thuis ging het beter toen ik dit rietje kon afdekken iets anders
Argh :| Verdomme dan! Ik zie mezelf de lagen niet verwijderen en omdraaien, dus we zullen zien, het wordt een experiment. : Mrgreen:

het stro is grover, het laat veel meer licht en wind door, het droogt sneller en het ontleedt veel langzamer dan hooi, dus voor mij voedt het minder, maar als je al vruchtbaar bent het is minder een probleem, na te hebben gezien dat je een laag hooi hebt, plus een laag stro het is een tussenpersoon Ik had alleen een laag stro aan het begin
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par sicetaitsimple » 31/10/20, 19:13

Alkaline schrijft:Argh :| Verdomme dan! Ik zie mezelf de lagen niet verwijderen en omdraaien, dus we zullen zien, het wordt een experiment.


Maar nee, geen paniek! : Lol:

Ten eerste omdat het pas de laatste dag van oktober is, dus het duurt ongeveer 6 maanden voordat je tegen eind april begint met planten. Behalve misschien een paar alliaceae of tuinbonen in maart, dan zul je een beetje moeten krabben om de grond te vinden en er een klein gezellig nest van te maken.

Dan omdat het nooit verboden is om hier of daar mulch te verwijderen en opzij te zetten als we ons realiseren dat het inderdaad de planten zal hinderen (ik heb het niet over de zaailingen, daar is het nodig om alles uit te dunnen) Dit is vaak het geval bij bladmulch, die moet je bijvoorbeeld min of meer ruimen omdat dat vrij compacte lagen maakt. Maar je doet het gewoon in een klein deel, afhankelijk van wat je wilt planten. Een hark ...

Je zult je woofer moeten vragen om je te helpen, hij kan in het voorjaar meer gemotiveerd zijn! : Lol:
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par stephgouv » 02/11/20, 10:21

Niets belet u om een ​​dunne laag maaigras erop te leggen om de C / N met het stro in evenwicht te houden.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 190-gasten