Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 29/10/20, 10:57

Alkaline schrijft:... soms laat mijn vader die tuinman is in een park me dingen zien, maar ik heb altijd moeite om me voor te stellen hoe het zal zijn... min of meer zelfs... vorig jaar had ik geen lila bloemen omdat ik alles had opgeruimd ... nu zal ik het weten : Oops: Ik hoop dat je ons vertelt wat je hebt geleerd.


De grenzen van "trick gardening".

Het is voldoende om te begrijpen dat bloemknoppen (voor volgend jaar) zich daar vormen in enkelvoudige en vroegbloeiende soorten (forsythia, bloeiende aalbessen, sering...). Als je voortaan knipt, knip je ze. En dus geen wonder dat hij volgend jaar niet bloeit. Die snoei je na de bloei. Ze gaan dan weer takken maken, die aan het einde van het jaar de bloemknoppen van het volgende jaar dragen... Mentaal moet je een jaar terug!

Je kunt die knoppen zien! Ga naar je seringen.

Te onderscheiden van planten die later bloeien, of het hele jaar door, op de scheuten van het jaar...

Sommige soorten zijn beide tegelijk: zogenaamde "remontante" frambozen. De eerste bloemen en vruchten komen volgend jaar op de dit jaar gevormde stokken. Die vroeg zal bloeien en de eerste vruchten zal geven. Dan zullen zich op de stokken die in het jaar verschenen bloemen en vruchten vormen - de productie zal worden voortgezet. Niet-remontante frambozen produceren volgend jaar op de stokken van dit jaar - knip ze niet te veel!!! Ruim gewoon het oude hout op (de stokken die dit jaar geproduceerd zijn en gaan uitdrogen). Dan vormen ze nieuwe stengels, die de knoppen zullen dragen die het volgende jaar zullen bloeien. Degenen die produceerden zullen sterven...

Het leven is een complex systeem. Maar georganiseerd. Logisch, in zekere zin.
2 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par alkalisch » 30/10/20, 14:45

Een andere vraag, wanneer een plant vergelende of uitdrogende bladeren heeft, "helpt" het de plant om ze af te snijden of maakt het helemaal niet uit? Ik denk bijvoorbeeld aan beschadigde koolbladeren aan de onderkant of rabarberbladeren. Soms zeg ik tegen mezelf dat als ik het knip, de plant meer kracht krijgt om voor de geldige bladeren te zorgen zodat het niet opraakt en soms zeg ik tegen mezelf dat ik het niet moet aanraken, zo "gaat het" . Hoe doe jij het in je tuinen?
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 30/10/20, 15:14

Alkaline schrijft:Een andere vraag, wanneer een plant vergelende of uitdrogende bladeren heeft, "helpt" het de plant om ze af te snijden of maakt het helemaal niet uit? Ik denk bijvoorbeeld aan beschadigde koolbladeren aan de onderkant of rabarberbladeren. Soms zeg ik tegen mezelf dat als ik het knip, de plant meer kracht krijgt om voor de geldige bladeren te zorgen zodat het niet opraakt en soms zeg ik tegen mezelf dat ik het niet moet aanraken, zo "gaat het" . Hoe doe jij het in je tuinen?


Persoonlijk ben ik kleermaker.
Omdat ik meer uit planten en bloemen kom dan uit groenten en fruit.

Dus ik snoei en niet alleen als het beschadigd is.
Soms ook als het gezond is even een kwestie van port.
Dat is vooral handig voor spruiten (bijvoorbeeld) om hun evenwicht te bewaren

Aan de andere kant maat ik niet uit principe maar volgens de voet

Na kracht niet kracht maakt me niet uit, de plant, wat het ook is, moet "een mooi geheel" vormen.
Nou, het is een beetje esoterisch als een visioen, maar ik begrijp mezelf : Lol:

Maar ik ken er ook die het zo laten : Mrgreen:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 30/10/20, 16:21

Het ligt eraan wat het is...

Maar over het algemeen is "vergeling" wanneer de plant stopt met het goed werken van een blad. Bijvoorbeeld te laag gelegen. Nutteloos worden. Het "herstelt" vervolgens enkele van de nuttige voedingsstoffen terug. Kortom, alvorens het te laten vallen (een natuurlijk gevormde abscissiezone), maakt het de voorraden leeg. Dit is het principe van dode bladeren.

Maar vergeling kan ook een teken zijn van een ziekte (schimmel-, virusinfectie). En daar kan het handig zijn om te snijden om de verspreiding te beperken. Virosis is vaak "mozaïek" geelzucht (alsof er gele "damborden" zijn tussen gebieden die groen blijven). Soms zijn het de aders die een gele zone scheiden van een andere die groen is gebleven. soms wordt het na het vergelen heel snel bruin/bruin (zoals verbrand). Dit zijn dan symptomen van ziektes en snijden kan nuttig zijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par alkalisch » 30/10/20, 18:42

Did67 schreef:Het "herstelt" vervolgens enkele van de nuttige voedingsstoffen terug. Kortom, alvorens het te laten vallen (een natuurlijk gevormde abscissiezone), maakt het de voorraden leeg.
Dat betekent dat we voor het snijden nog even kunnen wachten tot de voorraden goed leeg zijn. : Wink:
1 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 30/10/20, 19:25

Absoluut. Als het geen ziekte is...

PS: Ik merk dat de eerste luie reflexen terugkeren! De juiste vraag is: "Wat kunnen we niet doen en hopen dat het beter werkt?" [vervangt op voordelige wijze: "Wat MOET worden gedaan om het te laten groeien?"]
2 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 01/11/20, 22:43

Hallo de fenocultors,

Vandaag een kleine rondleiding door de opnieuw ingerichte tuin. Ik ben klaar met het verwijderen van de tomaten, doe wat brf op de aardbeien, doe ook wat hooi. Moeilijk om meer te doen zonder doorweekt te raken!

Goedenavond iedereen

0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 07/12/20, 23:07

0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par jardama » 08/12/20, 21:03

Dag
Als ik naar deze video kijk, zie ik deze grote graspollen. Ik zou graag willen weten wat het is. Ik heb er genoeg die vooral langs paden groeien, misschien op plaatsen waar de grond meer ingepakt is. Het is een beetje opdringerig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 09/12/20, 11:34

jardama schreef:Dag
Als ik naar deze video kijk, zie ik deze grote graspollen. Ik zou graag willen weten wat het is. Ik heb er genoeg die vooral langs paden groeien, misschien op plaatsen waar de grond meer ingepakt is. Het is een beetje opdringerig.


wanneer in de video? zijn het grote graspollen??
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 347 gasten