La Ronce, komen de saboteurs van de "eco-terroristen" aan?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

La Ronce, komen de saboteurs van de "eco-terroristen" aan?




par Christophe » 26/10/20, 09:24

Veel minder effectief dan covid op menselijke activiteit, dus vervuiling, deze nieuwe beweging zal zeker veel mensen irriteren met kleine gebaren van "sabotage", sommige gemakkelijk omkeerbaar, andere minder of niet...

Voorbeelden: een fles ontkurken in de winkel om deze onverkoopbaar te maken, een markering op de QR-code van een scooter plaatsen, lijm op een creditcardlezer doen, een band laten leeglopen...

Er zit echter een fout in hun systeem: er is niets erger voor het milieu dan vrijwillig afval... Voedselsabotage, en dus verspilling, maakt echter deel uit van hun acties...

Ik begrijp hun tegenargument op dit niveau niet helemaal door hun schokkerige zin:
"als we de achteruitgang kennen die hun productie of hun gebruik veroorzaakt bij de levenden. We verspillen geen wapen als we het vernietigen".


Suiker kan een explosief wapen zijn, ja, maar alleen als het wordt gemengd met natriumchloraat! : Mrgreen: : Mrgreen: Anders zie ik het niet... :schok: :schok: :schok: en dan het teveel ervan doodt mensen voortijdig, het is eerder wereldwijd gunstig voor het milieu !! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Op dit moment valt de beweging geen mensen aan... maar zou het kunnen komen?

la-bramble.jpg
la-ronce.jpg (117.93 KiB) 2738 keer bekeken






Sabotage in het hart van de actie van La Ronce, de nieuwste ecologische beweging

Hebt u ontkurkte pakjes suiker in de schappen van uw winkels gezien? Dit is de eerste gecoördineerde actie van La Ronce, een nieuwe groene beweging die begin oktober in Frankrijk opdook. Hij hekelt de passiviteit van leiders en roept burgers op om materiële schade aan te richten aan de grote multinationals die verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering en de vernietiging van mensenlevens.

Een fles ontkurken, een marker op de QR-code van een scooter zetten, lijm op een creditcardlezer in een tankstation doen of zelfs een band laten leeglopen... Het is door deze "kleine, eenvoudige gebaren, laag risico, gedecentraliseerd en gelijktijdig " dat La Ronce, de laatste van de milieubewegingen, van plan is op te treden om de planeet te beschermen. Na Extinction Rebellion, twee jaar geleden geboren en pleitbezorger van burgerlijke ongehoorzaamheid, gaat dit ook over het proberen van een andere vorm van mobilisatie, ver van de gebruikelijke formaten.

"De impasse waarin onze strijdwijzen zich bevinden, de passiviteit en leugens van de verantwoordelijken, de democratische blokkades doen ons zeggen dat het tijd is om niet langer wijs te zijn. Door zich te richten op hun winsten, zullen ze ons niet langer kunnen negeren, legt een vertegenwoordiger van La Ronce uit, die per e-mail is benaderd en die anoniem wenst te blijven. Het doel is om kleine gebaren uit te voeren die, als ze door honderdduizenden mensen tegelijkertijd, overal zouden worden gereproduceerd, door zich te richten op een een bepaald product of merk, een zodanige financiële impact zou hebben dat we de multinational die het produceert, zouden buigen. Of op zijn minst zijn veren zouden laten verliezen.'

Operatie Zoete Doorn

La Ronce, dat begin oktober publiekelijk werd gelanceerd, omschrijft zichzelf als "een idee dat zich verspreidt en geen gevestigd collectief", publiceerde onmiddellijk een soort tutorial in de vorm van een video met vijf gebaren voor de planeet die moeten worden uitgevoerd , wat leidde tot een salvo van dreigende opmerkingen. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe je een SUV-band leeg laat lopen, deze voertuigen onderscheiden zich door hun ecologische voetafdruk, met eenvoudig grind. Maar het idee is niet om mensen in gevaar te brengen. Het wordt daarom aanbevolen om dit gebaar te begeleiden met een waarschuwend woord voor de bestuurder. Een actie die al getest is in Limoges en Bordeaux.

(...)

"Je verspilt geen wapen als je het vernietigt"

Acties die onwettig blijven en neerkomen op sabotage, zelfs als La Ronce verzekert "nooit de fysieke integriteit van mensen te schaden". "Materiële goederen hebben geen gevoelens. We vinden dat we (...) het debat moeten forceren. Als we de verschrikkelijke gevolgen zien van de opwarming van de aarde, het verdwijnen van soorten, is het moeilijk om tegen jezelf te zeggen dat het openen van een product te ver". Bovendien weigert La Ronce te spreken over verspilling, "wanneer we de degradatie kennen die de productie of het gebruik ervan veroorzaakt voor de levenden. We verspillen geen wapen als we het vernietigen".

Kan deze nieuwe vorm van handelen de situatie echt veranderen? Het maakt het in ieder geval mogelijk om klimaatactivisme nieuw leven in te blazen terwijl de gezondheidscrisis demonstraties, marsen of andere acties van burgerlijke ongehoorzaamheid ernstig heeft afgeremd. Maar materiële degradatie heeft zijn grenzen en blijft symbolisch ondanks de vermenigvuldiging van kleine acties. Dit kan vooral leiden tot ongecontroleerde ontsporingen door de decentralisatie van acties.


https://www.novethic.fr/actualite/envir ... 49123.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Paul72 » 26/10/20, 09:45

Het is des te onproductiever omdat er verzekeringen zijn om vandalisme te compenseren... Verspilling dus puur verlies.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Christophe » 26/10/20, 09:52

Ik ken de verzekeringscontracten van grote retailers niet... maar voor particulieren wordt vaak geen rekening gehouden met het terroristische risico...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Paul72 » 26/10/20, 09:56

8)
Christophe schreef:Ik ken de verzekeringscontracten van grote retailers niet... maar voor particulieren wordt vaak geen rekening gehouden met het terroristische risico...


Vandalisme, geen terrorisme. Het is helemaal niet hetzelfde.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Christophe » 26/10/20, 10:00

Ja... voorlopig blijft het bij vandalisme... maar ze lijken gemotiveerd... in hun gelul! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Dan is terrorist nog steeds meer "klasse" dan vandaal... : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par izentrop » 26/10/20, 10:24

Extinction Rebellion hetzelfde gevecht of zijn ze hetzelfde? https://www.francetvinfo.fr/meteo/clima ... 46775.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Christophe » 26/10/20, 10:29

Officieel zijn dit 2 verschillende bewegingen, maar ongetwijfeld zijn sommige acteurs hetzelfde...

Extinction Rebellion deed niet hetzelfde (demonstratie, blokkades...), daar bij la Ronce zijn kleine gebaren, concreter... maar zeker net zo ondoeltreffend als Extinction Rebellion...behalve om mensen echt te verspillen en kwaad te maken en hen nog meer te laten walgen van ecologie...

ER heeft duidelijk de ideeën van La Ronce overgenomen... forum... oeps...)

Maar ach, als je jong bent, ben je behoorlijk dom en hebben we een bepaalde dosis dagelijkse adrenaline nodig... : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Christophe » 26/10/20, 10:34

Christophe schreef:ER heeft duidelijk de ideeën van La Ronce overgenomen... forum... oeps...)


Daar ga je ... het was in 2007: new-transports/the-anti-4x4-passent-al-action-deflation-t3839.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Ahmed » 26/10/20, 17:31

Sabotage kan alleen af ​​en toe een effectieve methode zijn als het deel uitmaakt van een samenhangende algemene strategie. Het is te vrezen dat de visie van deze mensen inderdaad dicht bij die van ER ligt, dat wil zeggen een verwarring die mensen ongemakkelijk maakt en bevoordeelt wat ze beweren te bestrijden ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 587
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: La Ronce, de "eco-terroristen" saboteurs komen eraan?




par Peter » 27/10/20, 20:18

Ik ben ook erg sceptisch over de effectiviteit van deze sabotages.
OK, het moet leuk zijn om de bourgeoisie voor zijn leeggelopen SUV te zien of om de zweren te zien worstelen om een ​​werkende elektrische scooter te vinden, maar de vraag blijft, evenals het aanbod.
En aangezien voor SUV-rijders degenen die hun banden laten leeglopen alleen maar jaloers zijn op hun succes (lol), kan het zelfs hun ego vleien.
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten