Zonne-pompen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
marou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 15/08/20, 13:35

Zonne-pompen




par marou » 15/08/20, 13:41

Hallo,

Ik heb een vraag over een installatie die al minimaal een 13KW pomp is, de eigenaar wenst te pompen op zonne-energie, het debiet is 125m3 / d; HMT = 187m.

Bij het dimensioneren van de pv-installatie vond ik een piekvermogen van 69KWp, het lijkt mij onlogisch om de pomp te behouden aangezien de basispomp slechts 13KW verbruikt.

Moet ik mijn pv-veld afstemmen op dit pompvermogen of moet ik de pomp helemaal vervangen?

Merci pour vos réponses
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Solar pompen




par sicetaitsimple » 15/08/20, 14:19

Niet genoeg gegevens om te beantwoorden. U spreekt van 125m3 / d, maar toch? Over hoeveel bedrijfsuren? Draait de huidige pomp continu?
Kortom, wat is de hydraulische behoefte, een dagvolume of een verzekerd debiet voor X uur per dag?

Een HMT van 187m is al veel. Wat voor soort gebruik is het?
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Solar pompen




par ENERC » 15/08/20, 19:53

Marou schrijft:Hallo,

Ik heb een vraag over een installatie die al minimaal een 13KW pomp is, de eigenaar wenst te pompen op zonne-energie, het debiet is 125m3 / d; HMT = 187m.

Bij het dimensioneren van de pv-installatie vond ik een piekvermogen van 69KWp, het lijkt mij onlogisch om de pomp te behouden aangezien de basispomp slechts 13KW verbruikt.

Moet ik mijn pv-veld afstemmen op dit pompvermogen of moet ik de pomp helemaal vervangen?

Merci pour vos réponses

Ik herhaalde de berekening voor het gemiddelde vermogen over 24 uur als volgt:
125 * 1000 * 9.81 * 187/24/3600 = 2600W. Met de verliezen van de pomp zitten we in de 3 kW.
Als we meer dan 8 uur in solar pompen, zitten we op 9 KW om de 125 m3 op te halen. De pomp kan bij het opstarten 13 kW verbruiken, dit is normaal.

Om te voorkomen dat ik PV-vermogen verlies, zou ik 12 kWp aan zonne-energie (36 panelen van 330W) en een 9 KW-omvormer gebruiken.

[dat is stom, maar het is VERBODEN in Frankrijk om een ​​9 KW omvormer in eigen verbruik te zetten - Dankzij de lobby van de atoombom. De wettelijke limiet is 3 KW en u moet zich registreren op het ENEDIS-portaal om de aangifte te doen. Anders is het een omvormer die niet injecteert (Fronius of hybride omvormer) en je vertelt het aan niemand - Nul injectie op het openbare netwerk = niet detecteerbaar]
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Solar pompen




par sicetaitsimple » 15/08/20, 20:55

ENERC schreef: Ik zou gaan op 12 kWp zonne-energie (36 panelen van 330W) en een 9 KW omvormer.


Je gaat te snel weg! Het belangrijkste is om eerst de hydraulische vereiste en het soort gebruik te definiëren. Als het bijvoorbeeld irrigatie is (dus in de zomer), maar misschien is het iets heel anders?
Dat gezegd hebbende, stelt u een goede vraag: het is niet autonoom? Met andere woorden, het netwerk komt erbij als er niet genoeg zon is?
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Solar pompen




par ENERC » 15/08/20, 21:21

sicetaitsimple schreef:
ENERC schreef: Ik zou gaan op 12 kWp zonne-energie (36 panelen van 330W) en een 9 KW omvormer.


Je gaat te snel weg! Het belangrijkste is om eerst de hydraulische vereiste en het soort gebruik te definiëren. Als het bijvoorbeeld irrigatie is (dus in de zomer), maar misschien is het iets heel anders?
Dat gezegd hebbende, stelt u een goede vraag: het is niet autonoom? Met andere woorden, het netwerk komt erbij als er niet genoeg zon is?

Ja, als het niet is aangesloten op het netwerk en het is voor gebruik in de landbouw, is het in dit geval beter om zonne-energie te gebruiken ter ondersteuning van een generatorset in plaats van op batterijen te starten. Maar dat houdt in dat je overdag water moet geven, wat niet goed is voor waterverlies.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Solar pompen




par sicetaitsimple » 15/08/20, 21:33

Laten we Marou alvast de gestelde vragen laten beantwoorden over de dagelijkse hydraulische behoefte en de mogelijke variatie ervan gedurende het jaar, alsook over bijkomend netwerk of niet, we zullen dan kijken of we hem wat advies kunnen geven! Tenminste, wat mij betreft.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten