Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 03/08/20, 14:57

choucoune schrijft:Hallo, voor mij is de keuze voor een tomatenras in de eerste plaats en vrijwel uitsluitend gebaseerd op 2 criteria:
1. Smaak
2. Een zo dun mogelijke huid (dikte)

Voor de rest is kleur, maat, aantal, vroegheid, ziekteresistentie etc.... niet van belang.



Als ik geen rekening houd met de resistentie, heb ik 2 jaar op de 3 geen (of nauwelijks) tomaten. Zonder behandeling (wat ik bij koper niet doe).

Precocity, ik vind het praktisch om er een paar in de kas te hebben (die in het filmpje)... Die zijn heel lekker, vind ik.

Berne Rose en diverse Coeur de Boeuf bevinden zich buiten (onder de tunnel).

Het is grappig: de Cornue des Andes brak qua smaak geen enkele steen en omdat hij nogal gevoelig is (zwarte bodem in mijn huis - de enige, meeldauw), heb ik hem met rust gelaten.
2 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 03/08/20, 16:49

we zien duidelijk dat smaken en kleuren niet ter discussie staan : Mrgreen:

dus ik denk dat iedereen de tomaten kiest die goed bij hem passen, en daarin zullen ze een voorkeur hebben voor dit of dat andere

Sinds ik de voeten heb, kies ik niet : Mrgreen:

maar vanaf volgend jaar, aangezien ik mijn planten dit jaar met succes heb geplant, zal ik ook mijn variëteiten gaan kiezen, anders hou ik van Roma, vanwege zijn prestaties in salades en zijn smaak en productiviteit
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 03/08/20, 18:00

Moindreffor schreef: Ik hou van Rome,


Kom op, het is lang geleden dat ik iets onbeschofts heb gezegd: degenen die ik "de ballen van de paus" noem - rood van buiten en droog van binnen!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 03/08/20, 19:09

Did67 schreef:diverse Rundvleeshart

In dit opzicht lijkt het erop dat er maar één echt runderhart is?

Ik heb er ook één, maar dan een nep (hybride?), geribbeld, terwijl de "echte" dat bijna niet is...

misschien is het origineel niet sterk genoeg? of niet productief genoeg? maar waarschijnlijk smaakt het beter?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 03/08/20, 20:33

Did67 schreef:
Moindreffor schreef: Ik hou van Rome,


Kom op, het is lang geleden dat ik iets onbeschofts heb gezegd: degenen die ik "de ballen van de paus" noem - rood van buiten en droog van binnen!

je zou dan de gele versie beter kunnen waarderen, genaamd "Téton de Vénus"
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 03/08/20, 20:34

Julienmos schreef:
Did67 schreef:diverse Rundvleeshart

In dit opzicht lijkt het erop dat er maar één echt runderhart is?

Ik heb er ook één, maar dan een nep (hybride?), geribbeld, terwijl de "echte" dat bijna niet is...

misschien is het origineel niet sterk genoeg? of niet productief genoeg? maar waarschijnlijk smaakt het beter?

Ik had Coeur de Boeuf, in mijn herinnering hele mooie vruchten, maar inderdaad in kleine aantallen maar heel lekker
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 04/08/20, 09:18

Julienmos schreef:
Did67 schreef:diverse Rundvleeshart

In dit opzicht lijkt het erop dat er maar één echt runderhart is?

Ik heb er ook één, maar dan een nep (hybride?), geribbeld, terwijl de "echte" dat bijna niet is...

misschien is het origineel niet sterk genoeg? of niet productief genoeg? maar waarschijnlijk smaakt het beter?


Er zijn genoeg "rassen" van het echte runderhart, dat zich kenmerkt door een hartvorm, zonder ribben eigenlijk, een karakteristieke rood/roze kleur. En zijn onnavolgbare smaak/consistentie. De plant van zijn kant is op het eerste gezicht te herkennen: dunne stengels, kleine bladeren en hij lijkt altijd op het punt van uitdrogen te staan, heeft de neiging om te rollen, allemaal behoorlijk "flagada" - zelfs als het goed gaat. de indruk dat het gaat barsten... Enigszins anarchistische gevolgen, zoals kerstomaatjes, niet gemakkelijk te beheren!

Het is niet erg productief: vaak ontwikkelt een enkele vrucht zich in een "tros bloemen" - niet schokkend gezien het feit dat het "flagada vanaf de geboorte" lijkt!

Deze bestaat eigenlijk in veel "rassen", de "Joegoslaviër", de authentieke "cuor di bue", diverse "coeur de cœur", enz... Dit zijn lokale varianten... Je kunt selecteren, als je tien jaar de tijd hebt voor u, uw ras "Lorraine"... Het is een stabiele variëteit (niet-hybride).

De vruchten zijn altijd kwetsbaar, moeilijk te vervoeren, onverkoopbaar in die zin dat ze beschadigd raken als je ze aanraakt... Over het algemeen vind je ze van producenten op de markt of voor directe verkoop, maar weinig in supermarkten (ook al Tegenwoordig zijn alle ketens er trots op dat ze partnerschappen hebben met lokale producenten - het is een must; misschien 1% van de omzet; 50% van de ruimte op de posters of het prospectus, en de consument gelooft het als een kalkoen!).

De traditionele is onverenigbaar met "moderne circuits", productie in Marokko of Spanje, transport, koelcellen bij de groothandel, koelkamer bij de centrale, koelkamer bij aankomst, het duurt allemaal 3 weken... Dit is niet voor niets nuttig klagen over hyper! Het werkingsprincipe van hypermarkten is onverenigbaar met dit soort productiemarketing. Dit is wat er moet veranderen. Anders is het hetzelfde als Renault de schuld geven dat hun auto's niet op water rijden!

Dus, gezien de vraag van de consument, selecteerden veredelaars een ‘transporteerbare’, ‘industrialiseerbare’, productieve tomaat, die op runderribben leek. Maar een dikke huid hebben om verkoopbaar te zijn (je kunt spelen, rusten...). Het heeft de genen voor een lange levensduur, enz... Ze vertegenwoordigen waarschijnlijk 90, 95% of 98% van de omzet van "coeur de bouche" in hypermarkten! En zelfs in de “biologische” kanalen een substantieel aandeel! Zeer eerlijke winkels markeren "Corazon" (of een andere naam van de variëteit). De redelijk eerlijke: “Rundharttomaten”. Het zit allemaal in het woord "type". De anderen kussen niet: "Coeur de bouef" (de naam is niet gecontroleerd, niets illegaals; er is geen definitie van een "echt runderhart") [het is als "boerderijkip" - de meest industriële kip die kan worden verkocht onder deze naam; een boerderij met 200 batterijkippen is nog steeds “een boerderij”]

Ik heb een link geplaatst naar het Corazon-profiel, een van die nep-runderharten, met een harde schil, een F1-hybride [geniet van de woordspeling: Corazon = hart in het Spaans): https://www.graines-baumaux.fr/175800-t ... razon.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Paul72 » 04/08/20, 09:26

Het klopt dat het runderhart ook heel lekker is, de oudste variant (die door mijn grootvader werd gekweekt, dus een beetje zoals mijn Madeleine) die ik heb, ik maak hem al meer dan 20 jaar!!
Sinds kort heb ik de gele variant: dezelfde maar nog kwetsbaardere vrucht!
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
deloof
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 30/07/20, 15:15
Plaats: Geleverd op Changeon
x 3
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par deloof » 04/08/20, 14:04

Hallo,

Dit is mijn allereerste bericht hierover forum, dus als ik off-topic ben of het gebruikelijke niet respecteer, vertel het me dan alsjeblieft (niet te hard) :P

Na het lezen van "Succes in je moestuin van Le Paresseux" op vakantie (echt geweldig) ben ik van plan mijn moestuinambities te herzien, die tot nu toe nogal klassiek waren en zonder veel andere planning dan "maak een hoekje vrij, plant iets, kijk wat er gebeurt, vergeet het". Ik heb het hele najaar de tijd om dingen voor te bereiden, dus ook tijd om er vanuit mijn hangmat (ik heb geen ligstoel) over na te denken onder de augustuszon. Ik ga beginnen met het aansluiten van twee tanks in de goot, want zelfs in Bretagne is het droog (5 mm regen ontvangen voor juli...) : Cry:

Eén vraag komt steeds weer terug: we hebben paarden, dus hooi (dat is goed) maar ook mest die zich in de winter ophoopt. Mest, wat dus ‘slechts’ hooi is, wordt gekauwd, verteerd en vervolgens uitgescheiden. De samenstelling ervan (C/N en bedrijf) is uiteraard veranderd, maar fundamenteel blijft het potentieel nuttige organische stof, en vooral beschikbaar en die ik hoe dan ook moet "verplaatsen". Jarenlang is het een hoop geworden, waar in het voorjaar een handvol pompoenpitten op komt, wat na de zomer (als het niet te droog is) een makkelijke oogst oplevert.

KORTOM vraag ik me af of/hoe ik deze mest “beter” zou kunnen gebruiken naast het permanent afdekken van hooi. Misschien een laag mest eronder (we zouden niet ver verwijderd zijn van de beroemde lasagne :P)? Een geïnformeerde mening over de vraag? dank u bij voorbaat : Oops:

Sorry als het onderwerp al in deze draad is besproken, ik geef toe dat ik de pagina's uit 1919 niet heb gelezen : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 04/08/20, 14:47

Goed, hier is iemand die zijn luiheid tekent! Nog niet eens 1919 pagina's gelezen!!!

De drol is inderdaad wat je zegt.

En als zodanig een zeer goed materiaal. Zolang je het maar ‘vers’ gebruikt, zodat de energie tijdens het werk niet in de hitte terechtkomt.

Als het mest is, een mengsel van vaste uitwerpselen (mest in de strikte zin van het woord), op de grond gevallen hooi, urine en stro, kan het min of meer arm zijn, afhankelijk van de hoeveelheid stro en de hoeveelheid urine. Dit varieert tussen “equivalent aan hooi” en “iets armer” (indien bijvoorbeeld 50 of 75% stro). In dit geval is direct gebruik nog steeds mogelijk, maar mogelijk moet het tekort aan stikstof worden gecorrigeerd (althans vanuit dit oogpunt voor gastronomische groenten).

Het is duidelijk dat hooi voor een fokker in de eerste plaats voedsel is voor zijn dieren en dat regenwormen/bacteriën in zijn systeem eerst door zijn zoogdieren moeten gaan (behalve natuurlijk geroofd hooi dat de dieren niet meer eten). Je moet altijd redelijk zijn en daarom redeneren... Mijn boeken zijn bedoeld voor tuinders die het materiaal gaan "verkrijgen". Hooi is dan het beste compromis, ook qua drogestofdichtheid... Dus het meest efficiënt en het meest "lui" (zelfs als je met de rollen moet rollen!).

Helaas heb ik deze materialen niet om mee te testen. Maar dit is wat ik zou doen als ik het had.

Uiteraard is een “mengeling” mogelijk, met hooi erop om de boel schoon te houden en erop te willen zitten!

Een paar tests en een kleine boodschap over een jaar, om het ons te vertellen?
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 311-gasten