Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/07/20, 11:40

En dan taparels of geen taparels?
Wordt het te donker?

Bovendien zag ik, door over schaduwzeilen te leren, dat er vaak een percentage aan vast zat: 50, 65%... etc.

Zou er een lichtmeter nodig zijn om het licht te meten dat planten ontvangen?

Die licht nodig hebben en niet noodzakelijkerwijs directe zon of ik heb het mis?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 29/07/20, 12:43

Simpele vraag, ingewikkeld antwoord:

a) gefilterd licht is mogelijk niet geschikt als de effectieve golflengten (aan de blauwviolette kant en aan de rode kant) niet goed passeren - groen plastic is onzin - groen wordt niet geabsorbeerd; maar over het algemeen is dit geen probleem (dit speelt een rol bij kunstverlichting waar adequate LED-prestaties de efficiëntie versus de kosten optimaliseren).

b) het is dus het mengsel van een "bepaalde intensiteit" (zodat de "brandstof" die het licht is niet beperkend is) om EN de goede golflengten te behouden. Direct licht bevat de effectieve lengtes, maar niet alleen... In de zomer kan er een overschot zijn, maar in het laagseizoen kunnen duur en intensiteit beperkende factoren zijn (hoe noordelijker je gaat, hoe meer het in het spel komt) ...

c) overmatige intensiteit is alleen schadelijk omdat het oververhitting veroorzaakt, waartegen de plant vecht door zichzelf te "klimatiseren", wat het doet door het water te verdampen; daarom verhoogt een te hoge intensiteit de ETP - de klimatologische waterbehoefte... Schaduw is daarom zinvol.

Wat betreft een cruise control die ervoor zorgt dat je binnen een redelijke tijd aankomt zonder overmatig verbruik, kan het dus handig zijn om de lichtintensiteit te regelen wanneer deze te hoog is...

Wetende dat het oog over een uiterst bedrieglijk mechanisme beschikt: accommodatie. Je gaat een dicht bos in waarin geen planten groeien en je ziet... heel duidelijk! Alles is goed voor jou! Voor de planten geldt niets! Dat besef je maar in één omstandigheid: in de zomer haast je je met 80 (ja, je respecteert de snelheidslimieten want je bent geen potentiële crimineel!) van een open veld het bos in en een fractie van een seconde zie je niets helemaal!!! In de duisternis gedompeld. Je bent als de plant, die niet past!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Doris » 29/07/20, 14:23

Did67 schreef:Simpele vraag, ingewikkeld antwoord

Gezien uw uitleg zou ik zelfs zeggen: zeer complex. Ik denk al een tijdje dat de kwestie van schaduw niet zo eenvoudig is als je zou denken. Vorig jaar, net als dit jaar, heb ik een paar planten in de schaduw staan. Voor dit jaar is het nog te vroeg om resultaten te laten zien, maar ik denk dat de situatie vergelijkbaar zal zijn met die van 2019. Ik had goede tomatenoogsten in de schaduw, maar erg laat (vanaf september). Momenteel groeien de planten in de schaduw langzaam, zijn gezond, maar produceren nog nauwelijks iets. Misschien dat aan het einde van het seizoen bij een andere stand van de zon bepaalde golven beter passeren? De schaduw in de moestuin, ik denk erover na, maar ik heb nog veel om over na te denken en onbeantwoorde vragen.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/07/20, 16:26

Did67 schreef:Simpele vraag, ingewikkeld antwoord:

a) gefilterd licht is mogelijk niet geschikt als de effectieve golflengten (aan de blauwviolette kant en aan de rode kant) niet goed passeren - groen plastic is onzin - groen wordt niet geabsorbeerd; maar over het algemeen is dit geen probleem (dit speelt een rol bij kunstverlichting waar adequate LED-prestaties de efficiëntie versus de kosten optimaliseren).

b) het is dus het mengsel van een "bepaalde intensiteit" (zodat de "brandstof" die het licht is niet beperkend is) om EN de goede golflengten te behouden. Direct licht bevat de effectieve lengtes, maar niet alleen... In de zomer kan er een overschot zijn, maar in het laagseizoen kunnen duur en intensiteit beperkende factoren zijn (hoe noordelijker je gaat, hoe meer het in het spel komt) ...

c) overmatige intensiteit is alleen schadelijk omdat het oververhitting veroorzaakt, waartegen de plant vecht door zichzelf te "klimatiseren", wat het doet door het water te verdampen; daarom verhoogt een te hoge intensiteit de ETP - de klimatologische waterbehoefte... Schaduw is daarom zinvol.

Wat betreft een cruise control die ervoor zorgt dat je binnen een redelijke tijd aankomt zonder overmatig verbruik, kan het dus handig zijn om de lichtintensiteit te regelen wanneer deze te hoog is...

Wetende dat het oog over een uiterst bedrieglijk mechanisme beschikt: accommodatie. Je gaat een dicht bos in waarin geen planten groeien en je ziet... heel duidelijk! Alles is goed voor jou! Voor de planten geldt niets! Dat besef je maar in één omstandigheid: in de zomer haast je je met 80 (ja, je respecteert de snelheidslimieten want je bent geen potentiële crimineel!) van een open veld het bos in en een fractie van een seconde zie je niets helemaal!!! In de duisternis gedompeld. Je bent als de plant, die niet past!


Het lijkt mij dat we het onderwerp lichtintensiteiten EN golflengten in ieder geval in de winter moesten bespreken.
Maar ik kan me niet herinneren dat we het voor de zomer deden.

Wetende dat het het licht is dat de plant voedt en dat het dus het licht is dat ons voedt, lijkt mij dit een essentieel onderzoeksgebied.

warmte, licht, directe zon... hoe zit het met deze combinatie en de variabelen ervan.

Direct of indirect licht in het geval van kluizen met slechts één open paneel... Ik ga maar door en de beste, hoe dan ook, er is nog werk aan de winkel
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 30/07/20, 11:11

je moet planten een beetje zien als een zonnepaneel, de mens kopieert graag
daar is de lichtintensiteit van de zon en de nodige intensiteit, daarom plaatsen we nog steeds zonnepanelen in het noorden : Mrgreen:
dus de zon geeft en de plant neemt wat hij nodig heeft, als je schaduw geeft, genoeg om de hitte die gepaard gaat met het infraroodlicht te verlagen, maar de plant krijgt zijn dosis, het is goed, nadat de schaduw niet noodzakelijkerwijs overdag is, goed voor degenen die werk is het Ik schaduw voordat ik vertrek, ontdek ik bij terugkomst, anders alleen schaduw tijdens de heetste periodes wanneer de zon op zijn hoogste punt staat,
een plant in de volle zon heeft 6 uur zon lijkt mij en een plant in de schaduw minder dan 2 uur, tussen de twee staan ​​we in halfschaduw, het komt uit het geheugen dus mogelijke fout in de hoeveelheden

dus schaduw is niet per se een groot probleem, het zou geen gebrek aan licht moeten veroorzaken, vooral als je niet 100% schaduw geeft

anders geven de taparels in jouw geval meer schaduw, maar laten ze lucht door, en de hete lucht stijgt op en wordt daarom geëvacueerd, de zachte deksels geven minder schaduw, maar houden de warmte binnen, voor mij zou een betere luchtcirculatie beter zijn dus het zouden alleen taparels zijn
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/07/20, 00:36

We zullen zien wat deze tomaten onder dekking zullen opleveren... Ik heb gisteren wat tweedehands canisse kunnen bemachtigen...

Het is dat het momenteel niet leuk is in de zon

60 graden in de zon.JPG
60 graden in de zon.JPG (271.6 KiB) 1722 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/07/20, 00:42

Ik heb eenvoudige stootborden voor de frames gemaakt, het is veiliger dan de stapels in elkaar grijpende straatstenen die altijd in de tomaten kunnen vallen en daar heb je het

Ik heb de stenen achtergelaten, omdat het hier minder gevaarlijk is

Eigenlijk ontbrak het mij een beetje aan waakzaamheid door de tomaten niet eerder te toppen, ik heb het sindsdien ingehaald...


raise_des_châssis_pour_les_tomates_6.jpg
verbetering_des_châssis_pour_les_tomates_6.jpg (72.63 KiB) 1721 keer geraadpleegd


raise_des_châssis_pour_les_tomates_2.jpg
verbetering_des_châssis_pour_les_tomates_2.jpg (77.92 KiB) 1721 keer geraadpleegd


raise_des_châssis_pour_les_tomates_1.jpg
verbetering_des_châssis_pour_les_tomates_1.jpg (69.48 KiB) 1721 keer geraadpleegd


raise_des_châssis_pour_les_tomates_3.jpg
verbetering_des_châssis_pour_les_tomates_3.jpg (58.11 KiB) 1721 keer geraadpleegd


raise_des_châssis_pour_les_tomates_4.jpg
verbetering_des_châssis_pour_les_tomates_4.jpg (62.8 KiB) 1721 keer geraadpleegd


raise_des_châssis_pour_les_tomates_5.jpg
verbetering_des_châssis_pour_les_tomates_5.jpg (64.46 KiB) 1721 keer geraadpleegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/07/20, 00:45

Nog een oogst van 3 kg aardappelen 2019 midden tussen de sleedoorns die alles beginnen binnen te dringen, we zullen hard moeten optreden....

aardappelen 2019.JPG
aardappelen 2019.JPG (74.04 KiB) 1721 keer bekeken
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 06/08/20, 13:07

Evolutie van de irrigatietechniek volgens de evolutie van de bodem. Geef zijn gewassen niet langer water, maar geef zijn grond te drinken

In 2019 had ik voornamelijk water gegeven door te vernevelen.
Het is handig omdat we de sproeikop in de goede richting fixeren en in deze tijd iets anders doen ... enzovoort.

Maar dit jaar heb ik met name te veel tomatenzaailingen getransplanteerd en zelfs de verneveling bleek te agressief te zijn.

Ik moest dus met de hand en met de appel water geven.
Nauwkeurig, maar een beetje vervelend en lang en bovendien nutteloos, zoals we zullen zien...

Maar na observatie EN reflectie en dat gevonden te hebben
- beregening met open slang in de "badkuip" kofferbak veroorzaakte niet de minste afvloeiing
- dat het in de kisten allemaal hetzelfde was
- dat eindelijk de regen, die beter water geeft dan wat dan ook, niet aan de voet van de planten water geeft zoals ik met de hand deed.

Ik draaide de appel om en monteerde een praktische aansluiting met een klein kraantje om de stilstand of soms de stroming te beheersen (we hebben 6 bar druk in de moestuin) en ik begon mijn grond rondom de gewassen water te geven.

En in tegenstelling tot wat we misschien dachten, is alles in orde, geen teken dat de tomaten dorst hebben

In plaats van er lang te blijven, besteed ik er maar een paar seconden per kofferbak aan, een tijd waarin ik heel wat liters water dump.
Maar omdat mijn grond alles onmiddellijk opdrinkt zonder een druppel te verliezen: er gaat niets verloren of verspild
En daarnaast geef ik minder vaak water
Het is alsof ik een reservoir aan het vullen ben
Het is echt super

Tomaten (bijvoorbeeld) geven absoluut geen teken van dorst zonder ooit "aan de voet" water te krijgen.

Hoe een beetje observatie en een ligstoel veel doen voor de tuinman


0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Doris » 06/08/20, 13:36

Hetzelfde geldt voor mij, de druppelaars aan de voet van de planten zijn al lang buiten dienst. Op dit moment is er weinig of geen meeldauw, dus ik geef mijn grond veel water om al mijn grond vochtig en koel te houden. Het druppelen was prima tot juni, maar nu met de droogte en wat hittepieken komt het water uit de druppelaars niet ten goede aan de plant, maar wordt het opgenomen door capillaire werking en blijft de plant kater houden .
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten