Hybride zonneconverter: efficiëntie 85%

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Hybride zonneconverter: efficiëntie 85%




par GuyGadebois » 19/07/20, 18:34

Hybride zonneconverter verzamelt zowel zonlicht als warmte met een efficiëntie van 85%

BeeldDe fotovoltaïsche module van de nieuwe hybride zonneconverter
Matteüs Escarra



Ingenieurs hebben een nieuw type hybride zonne-energieomvormer ontwikkeld, die energie van de zon gebruikt om zowel elektriciteit als stoom op te wekken. Het apparaat zou een hoog rendement hebben en tegen lage kosten werken, waardoor de industrie een breder spectrum aan zonne-energie zou kunnen gebruiken.

Fotovoltaïsche energie is de meest gebruikelijke manier om energie uit de zon te halen. Deze zonnecellen wekken elektriciteit op uit zonlicht en ze zijn zo eenvoudig dat ze in alles zijn geïntegreerd, van tuinverlichting tot het elektriciteitsnet zelf.

Maar het is niet de enige manier. Zonneconcentrators vangen warmte op in plaats van licht en concentreren de zonnestralen om een ​​ingesloten vloeistof te verwarmen. Deze kan vervolgens worden gebruikt om elektriciteit op te wekken - bijvoorbeeld in de vorm van een stoomturbine - of directer, om huizen te verwarmen of voor andere industriële processen.

Normaal gesproken zijn deze twee systemen gescheiden, maar er is geprobeerd ze te koppelen tot enkele hybride apparaten, wat vaak resulteert in een lagere efficiëntie of hogere kosten. Maar nu beweren de onderzoekers dat ze een nieuwe hybride zonne-energieomvormer hebben gemaakt die het beste van twee werelden combineert.

Het apparaat ziet eruit als een satellietschotel, met een klein apparaat opgehangen aan het midden van een satellietschotel. Het platte deel is gespiegeld en richt de zonnestralen op de doos in het midden. De onderkant van dit gedeelte bevat zonnecellen met meerdere juncties, die zichtbaar en ultraviolet licht verzamelen en omzetten in elektriciteit.

Maar het slimme is dat deze cellen infrarood licht - thermische energie - omleiden naar een aparte thermische ontvanger, hoger in het apparaat. Deze ontvanger is in wezen een komvormige holte omgeven door water onder druk, dat warmte opneemt en in stoom verandert.

Het totale inzamelrendement is volgens het team 85,1%, wat betekent dat een zeer grote hoeveelheid zonne-energie wordt omgezet in elektriciteit of warmte. Stoom kan worden verwarmd tot 248 ° C (478 ° F), wat een veel hogere temperatuur is dan veel andere thermische energiecollectoren. Dit betekent dat het voor veel industriële processen warm genoeg is, zoals drogen, harden, sterilisatie en pasteurisatie.

Het andere voordeel is de kosten. Het team meldt dat het hybride apparaat, eenmaal geschaald, voor slechts 3 cent per kilowattuur kon werken.

Het team, bestaande uit onderzoekers van Tulane University, de University of San Diego, San Diego State University, Boeing-Spectrolab en Otherlab, heeft vervolgfinanciering ontvangen voor de volgende ontwikkelingscyclus en plannen om de technologie te verfijnen en te werken aan opschaling voor het testen van proefinstallaties.


Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Cell Reports Physical Science.

Bron: https://translate.googleusercontent.com ... ticle-body
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par phil59 » 19/07/20, 18:41

Iets dat er heel goed uitziet.

maar zal het succesvol zijn of enorme onderzoeksbeurzen binnenhalen?

Zolang we het niet hebben geprobeerd, kunnen we het niet weten ...

Ik begreep niet tegen welke prijs we dat konden hebben ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par GuyGadebois » 19/07/20, 18:51

"We zijn verheugd de krachtige werking van onze zonneconverter in het veld te hebben aangetoond", zei Escarra, "en we kijken uit naar de voortdurende commerciële ontwikkeling ervan."

https://translate.googleusercontent.com ... ticle-body
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par ENERC » 19/07/20, 19:38

Sorry voor de koude douche : Mrgreen:


Hun techno is gebaseerd op III-V-cellen (vgl https://escarra.tulane.edu/project/hybr ... age-focus/):
Onze groep houdt zich voornamelijk bezig met het ontwerp van een zonnemodule die geconcentreerd zonlicht ontvangt en een elementaire groep gebruikt III-V materialen om elektriciteit op te wekken met een efficiëntie van> 45%.

(naar de kleur die ik had geraden : Cheesy: )

III-V's worden alleen gebruikt voor Mars-satellieten of robots omdat:
1 - het is erg duur. Echt heel duur per m2.
2 - dit zijn zeldzame metalen
3 - het is uiterst giftig

Het idee klinkt misschien goed, maar dat is het eigenlijk niet. Je hebt al een concentrator nodig en dus een sterke basis, motoren om de schaal naar de zon gericht te centreren, de schotel moet perfect schoon zijn, en zodra een wolk goed doorgaat ... hij produceert helemaal niets. het produceert zelfs minder dan een normale PV omdat het optische veld wordt verminderd door de optiek (zoals bij een camera met een telelens: er is minder licht wanneer je inzoomt).

Aan de andere kant lijkt het idee interessant voor veel lagere temperaturen van het type 50 ° C om het tapwater voor te verwarmen of te verwarmen. We kunnen standaard siliconen panelen gebruiken, dus het actieve deel is ongeveer 50 € per m2.
Maar in feite is het niet geweldig, want soms is het 's nachts koud (en ja) en daarom heb je een circuit nodig met antivries en alle bijbehorende rommel.

De prioriteit voor sterke prestaties is een slecht idee, behalve in zeer specifieke gevallen. Kies tussen:
- een standaard zonnepaneel aan 0,3 € TTC per W met een efficiëntie van 20% die altijd werkt,
- een duurder zonnepaneel met een warmwatercircuit, dat kan lekken of bevriezen,
- een satellietschotel tegen prijzen van het niveau van ruimtetechnologie die niets meer produceert zodra de lucht bewolkt is (d.w.z. meer dan 50% van de tijd zelfs in PACA)
wat kiezen we?

Tenzij u veel wilt produceren met een vedergewicht (satellieten), is de opbrengst niet interessant. Aan ruimte geen gebrek.
Met de huidige panelen met elk 100 balen, wordt 1700 W geproduceerd in direct zonlicht op het oppervlak van een auto (5m x 2m). Het is al veel.

het ruikt naar de zoektocht naar financiering. : Mrgreen:
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par GuyGadebois » 19/07/20, 19:40

Dit is nog maar het begin van dit soort technologie. We zullen later zien ... met de snelheid die het gaat heb ik er vertrouwen in.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15994
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par Remundo » 19/07/20, 20:28

85% opbrengst betekent niet veel.

Het moet bekend zijn dat de fotovoltaïsche opbrengst afneemt met warmte, het zou goed zijn om te weten hoeveel elektrische energie het apparaat verlaat, en dat afhankelijk van de temperatuur van de sensor.

We vallen in het complexe probleem van PV-thermisch, en daarnaast hebben we het parabolische concentratiesysteem dat niet alleen voordelen heeft.

het systeem kan natuurlijk werken, maar je moet een economische niche vinden waar de kenmerken het winstgevend maken ...

te volgen.
0 x
Beeld
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par phil59 » 19/07/20, 21:14

Momenteel ben ik op zoek naar een kleine zonne-installatie.

Maar de panelen worden gekanteld op 50-55 °, voor de best mogelijke prestaties in de winter. (Nou, ik denk dat ze in de tuin zullen zijn, en het zal gemakkelijker zijn om een ​​variabele helling te plaatsen afhankelijk van het seizoen, maar het belangrijkste is om te produceren wanneer je het het meest nodig hebt).

Dan waarschijnlijk afzonderlijke thermische panelen, maar daar, gezien de afstand die in de tuin moet worden aangebracht, zal het interessanter zijn om op het dak te plaatsen, dat praktisch naar het zuiden geeft, met een deel dat op 70-80 ° zal zijn, voor haal er het meeste uit wanneer je het het meest nodig hebt ...

Maar ik zeg dat, ik zeg niets!
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par sicetaitsimple » 19/07/20, 22:04

phil59 schreef:Momenteel ben ik op zoek naar een kleine zonne-installatie.

Maar de panelen worden gekanteld op 50-55 °, voor de best mogelijke prestaties in de winter. (Nou, ik denk dat ze in de tuin zullen zijn, en het zal gemakkelijker zijn om een ​​variabele helling te plaatsen afhankelijk van het seizoen, maar het belangrijkste is om te produceren wanneer je het het meest nodig hebt).

Dan waarschijnlijk afzonderlijke thermische panelen, maar daar, gezien de afstand die in de tuin moet worden aangebracht, zal het interessanter zijn om op het dak te plaatsen, dat praktisch naar het zuiden geeft, met een deel dat op 70-80 ° zal zijn, voor haal er het meeste uit wanneer je het het meest nodig hebt ...

Maar ik zeg dat, ik zeg niets!


Ik ben niet uitgerust met zonne-energie, dus mijn mening is niet gebaseerd op ervaring.
Maar kijk goed naar de prijzen Actuels PV, ik weet niet zeker of thermische panelen nog steeds interessant zijn als je toch voor PV hebt gekozen. Het voegt leidingen, vloeistoffen, vorst- of oververhittingsbeveiliging, ... toe aan een PV-systeem dat in ieder geval omvormer, bedrading, ... 500Wp of 1 kWp meer omvat, de marginale kosten zijn laag.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par phil59 » 19/07/20, 22:50

Ja, je hebt gelijk, fotovoltaïek is veel eenvoudiger (in theorie heb ik nog geen echte ervaring), en dan in de tuin, op borsthoogte, is onderhoud eenvoudig ...

Maar de andere panelen, ik ben van plan om wat van OCCAZ te herstellen, er is een manier om wat geduld te hebben voor ongeveer 1000 €, voor 10-12 grote panelen ... of om wat te maken ...

De pb is meer montage op het dak. Na de rest "is het gemakkelijker" ....

Fotovoltaïsche is het meest urgente, "warmte", het zal over 3-4 jaar zijn ...

Ik heb al naast de gasketel, een hydro-houtkachel en een lucht-waterpomp .....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: hybride omvormer voor zonne-energie: efficiëntie 85%




par sicetaitsimple » 19/07/20, 23:00

phil59 schreef:Ik heb al naast de gasketel, een hydro-houtkachel en een lucht-waterpomp .....


Oké, daar zijn we al in de "verfijnde" : Lol: .
Ik had me een "eenvoudige" productie van warm water voor huishoudelijk gebruik uit thermische panelen voorgesteld, in welk geval de iets meer gedimensioneerde "volledig PV" -oplossing mij veel eenvoudiger en zeker minder duur leek.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten