ITER eerder overtroffen door de JAEA?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79147
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10978

ITER eerder overtroffen door de JAEA?




par Christophe » 21/07/06, 17:34

Een nieuwe klap voor ITER of intox? Bron: Reuters of AFP.

De Japan Atomic Energy Agency (JAEA) maakte vrijdag bekend dat het een cruciale technische mijlpaal had bereikt voor het internationale gecontroleerde experimentele kernfusiereactorproject ITER.

De JAEA slaagde erin een plasma-ontlading gedurende 1.000 seconden te handhaven, terwijl ITER deze slechts 400 seconden wil handhaven, zei ze in een persbericht.

Het is in de plasmatoestand, de vierde toestand van materie (na vloeistof, vast en gas), dat kernfusiereacties plaatsvinden.

Om een ​​plasma te creëren, moeten atomen worden opgesplitst in hun fundamentele bestanddelen: elektronen en positief geladen kernen. Daartoe is het noodzakelijk om met behulp van een microgolfverwarmingssysteem een ​​temperatuur van 100 miljoen graden te bereiken, die aanleiding geeft tot de fusiereacties tussen een deuteriumkern en een tritiumkern.

Door een plasma-ontlading van 1.000 seconden te creëren heeft het Japanse laboratorium de ITER-doelstelling van 400 seconden dus ruimschoots overschreden, en ‘is er een nieuwe stap gezet in de richting van het succes van het experiment’ dat een internationale reactor zal vormen. JAEA.

De gecontroleerde kernfusie die in ITER zal worden geïmplementeerd, bestaat uit het proberen de omstandigheden voor de energieproductie die in de zon bestaan, te reproduceren.

De bouw van de reactor in Cadarache (Zuid-Frankrijk) zal tien jaar duren. Het project, dat loopt tot 2035, heeft tot doel de mogelijkheid te valideren om in grote hoeveelheden energie te produceren uit kernfusie.

Japan had zich voor deze locatie aangemeld, maar de deelnemende landen (Europese Unie, Rusland, China, Japan, Zuid-Korea, Verenigde Staten, India) kozen medio 2005 na maandenlange onderhandelingen uiteindelijk voor de Franse locatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 21/07/06, 18:09

A priori is het een goed punt voor ITER, voor zover Japan aan het project deelneemt.
0 x
ligaans
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 05/07/06, 20:18




par ligaans » 21/07/06, 18:30

Econology schreef:De Japan Atomic Energy Agency (JAEA) maakte vrijdag bekend dat het een cruciale technische mijlpaal had bereikt voor het internationale gecontroleerde experimentele kernfusiereactorproject ITER.

De JAEA slaagde erin een plasma-ontlading gedurende 1.000 seconden te handhaven, terwijl ITER deze slechts 400 seconden wil handhaven, zei ze in een persbericht.

Uit nieuwsgierigheid ging ik wandelen op de website van JAEA, en in het bijzonder op fusiepagina's. Dit nieuws verschijnt daar nog niet. De laatste informatie over de opsluitingstijden dateert van 9 mei (pandrecht), voor een periode van slechts 28 secondes aangeprezen als een "wereldrecord"; deze duur werd verkregen door ferromagnetische tegels op de binnenwand van de kamer te plaatsen, waardoor de regelmaat van het magnetische veld in het plasma werd verbeterd.

Ik denk dat ze hun site binnenkort zullen updaten; dit zal het dan mogelijk maken om een ​​nauwkeuriger beeld te krijgen van de omstandigheden waaronder deze opsluitingsduur werd verkregen, vooral als er technologische innovaties zijn vergeleken met de duur die in mei werd verkregen.

Dit mag in ieder geval niet worden gezien als een “harde klap voor ITER”, voor zover de JAEA meewerkt aan het project; De vooruitgang die aan de ene kant wordt geboekt, zal normaal gesproken aan de andere kant worden weerspiegeld.

bijgewerkt:
Gedetailleerde uitleg van recente experimenten is te vinden in dit document.
0 x
ligaans
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 05/07/06, 20:18




par ligaans » 01/10/06, 10:21

De bovenstaande link naar het artikel uit mei 2006 is niet langer bruikbaar; het werd vervangen door deze.
0 x
uitsteeksel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 26/10/06, 14:24
Plaats: ergens in het midden van de koeien in Normandië ...

iter




par uitsteeksel » 27/10/06, 00:24

iter zou een reactor zijn die het mogelijk zou maken om radioactieve materialen te recyclen die door de reactoren van mijn energiecentrale worden geproduceerd;
Ik had slechts gedeeltelijke informatie omdat ons niet alles wordt verteld om de verontwaardiging te voorkomen, maar het zou een oplossing zijn om transmutaties van zeer gevaarlijke radioactieve elementen uit te voeren

Momenteel vindt recycling plaats via een proces waarbij salpeterzuur wordt gebruikt (productie van uraniumnitride), dat, eenmaal opgewerkt, verrijkt uranium oplevert

Ik onthoud dat uit mijn herinneringen als laboratoriumtechnicus, maar als iemand mij details kan geven, heb ik een onverzadigbare nieuwsgierigheid, mmmm, als het een ernstige fout is lol


uitsteeksel
0 x
voor onze kinderen, laat ze schonere lucht en land zonder afval
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België




par dromer » 07/01/07, 12:01

In de titel van het onderwerp hebben we bijna het gevoel dat Japan zou concurreren met Iter :/


Zo niet "wat, eenmaal opgewerkt, verrijkt uranium oplevert" => dus hergebruiken we het afval van de elektriciteitscentrales? Waarom maken we dan al dit hooi?

dromer
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: herhalen




par Cuicui » 07/01/07, 19:45

lug schreef:iter zou een reactor zijn die het mogelijk zou maken om radioactieve materialen te recyclen die door de reactoren van mijn energiecentrale worden geproduceerd; sjouwen

:schok: :schok: :schok:
Van het weinige dat ik weet, wordt Iter gebruikt om technieken te ontwikkelen om een ​​plasma op te sluiten om vervolgens de middelen te vinden om de fusie van lichte atomen zoals deuterium-tritium te verkrijgen om energie te produceren. Voor zover ik weet is Iter niet ontworpen voor de verwerking van zware radioactieve producten uit uraniumsplijtingsinstallaties.
Aan de andere kant kunnen de zeer hoge temperaturen (enkele miljarden graden) in een z-machine-type assemblage mogelijk materie transmuteren en misschien een paar gram radioactief afval behandelen. In de nabije toekomst zullen we hiermee nog niet de duizenden tonnen bestraald afval kunnen elimineren. Bovenal moeten we stoppen met de productie ervan en investeren in z-pinch-energiecentrales (waterstof-boriumfusie) met een zeer laag radioactiviteitsniveau.
Dernière édition par Cuicui de 08 / 01 / 07, 01: 49, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

top




par jean63 » 07/01/07, 19:53

Cuicui, je lijkt veel over kernenergie te weten. Men kan het weten? indien geheim mag je in pm antwoorden, maar dat hoeft uiteraard niet.
Werken jouw sensoren deze winter nog goed?

hallo.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: bovenaan




par Cuicui » 08/01/07, 01:41

jean63 schreef:Cuicui, je lijkt veel over kernenergie te weten. Men kan het weten? indien geheim mag je in pm antwoorden, maar dat hoeft uiteraard niet. Werken jouw sensoren deze winter nog goed? dag.

Hallo Jean63
Nou nee, ik weet niets over kernenergie, alleen algemeenheden die iedereen kan leren door te lezen. Ik ben nooit goed geweest in natuurkunde. Maar ik ben eigenlijk in alles geïnteresseerd.
Mijn sensoren werken nog steeds goed, ik zorg er niet voor, behalve om het waterpeil elke 2 maanden bij te vullen (slechts een kraantje om een ​​paar seconden open en dicht te doen). Maar als er een aantal dagen geen zon is, moet je de grote open haard (met recuperator) aansteken om warm water te vullen, en het kostbare brandhout verbranden waarvan het snijden me veel pijn heeft gekost (je moet iets weten!).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten