Technieken om palen in de grond te beschermen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Grelinette » 14/06/20, 15:05

Swiss_Knight schreef:Het is een voorouderlijke techniek in Japan die de naam Shou Sugi Ban (焼杉板) en/of Yakisugi (焼杉) draagt.
Er zijn tal van video's op YouTube, waaronder deze die het goed samenvat, zonder enige franje:


Ik heb net deze video bekeken die ook erg interessant is!

We zien dat hij, na het verbranden van het hout met een kleine brander en het wegschrapen van de overtollige houtskool, a vette vloeistof doe dan een snelle verbranding opnieuw.
We weten niet wat het is als een vettige substantie, maar ik denk dat het waarschijnlijk isLijnolie omdat deze olie vaak wordt aanbevolen om buitenhout te behandelen tegen slecht weer. Daarnaast is er een recept: 1/2 Lijnzaadolie + 1/2 Essentie Terpentijn, en sommige mensen voegen een scheutje White Spirit toe. (waarschijnlijk voor de smaak! :P )
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 14/06/20, 15:14

Ja, het is over het algemeen lijnolie en de slag van de brander wordt gebruikt om het te verdunnen en zo beter door te dringen in de vezels van het hout.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Moindreffor » 14/06/20, 15:17

Ahmed, jij die verstand hebt van bomen, wat dacht je van elzen om staken te maken? het is rotbestendig in water, dus zou het wat langer in de grond moeten blijven?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Grelinette » 14/06/20, 15:28

Grelinette schreef:
Ahmed schreef:Ik ben een beetje sceptisch over de archeologische overblijfselen: een stuk hout dat lang in de grond is gebleven, kreeg uiteindelijk deze houtskool-uitstraling zonder dat het vuur daar ergens voor was ... In het extreme, de sporen van palen van houten woningen zijn te herkennen aan de zwartachtige cirkels die contrasteren met de kleur van de natuurlijke, lichtere grond.

Ik kan deze verklaring bevestigen die mij is gegeven door een archeoloog die naar mijn huis kwam om de overblijfselen van een middeleeuws kasteel te bestuderen! Hij legde me uit dat veel overblijfselen van houten constructies uit de middeleeuwen gedeeltelijk waren vernietigd maar goed bewaard gebleven dankzij houtskool. In die tijd waren er in de Paca-regio veel lokale heren die hun tijd besteedden aan het aanvallen van hun buren om hun koninkrijk uit te breiden, en het was een 'traditie' om houten gebouwen te verbranden die hen niet interesseerden. blijft gedeeltelijk vernietigd maar goed bewaard gebleven.

Om af te sluiten met deze met houtskool gevulde archeologische anekdote, vertel ik je nog een keer degene die me veel had geamuseerd, en verteld door de beroemde archeoloog die bij mij thuis kwam: tijdens het opgraven van een kasteelmotte in de Provence, begonnen de archeologen met het vinden een hoop verbrande balken en planken, verstrikt en beplant met pijlpunten van bogen en kruisbogen: ze concludeerden dat het de overblijfselen waren van een plaatselijke veldslag gevolgd door een brand, zoals de traditie was.

Toen ze het verbrande en meer dan 1000 jaar geconserveerde hout verwijderden, vonden ze een oud dressoir op de grond liggen dat het verbrande hout had bedekt en geconserveerd. Ze verwijderden voorzichtig het dressoir, waardoor ze de periode (Middeleeuwen, 1000 jaar na JC) beter konden dateren, en onder het dressoir, verrassing!... een soort misvormde massa die lijkt op een grote koeienmest :schok: , zelf beschermd door het dressoir en de hoop hout en aarde!

De koeienmest werd voorzichtig meegenomen om naar de CNRS-laboratoria te worden gestuurd om het dier waar het vandaan kwam beter te identificeren, omdat we in de Provence destijds wisten dat er varkens, schapen, geiten waren, maar geen koe, dus mysterie !...

Resultaat van de koeienmestanalyse....het was een flink brooddeeg! :schok:
Het was ongetwijfeld op het dressoir geplaatst om op te zwellen, toen viel het tijdens de strijd op de grond, toen viel het dressoir erop, en het hele ding werd bedekt door de as en de kolen van het verbrande frame van het gebouw dat instortte. stortte erop in waardoor het geheel tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven! :P
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 14/06/20, 18:58

@ Moindreffor:
De omzetting van uw redenering is onjuist: veel dingen zijn rotvrij in het water, maar wat de palen doet rotten is dat juist niet. De rotting van de staak (als ik het zo mag zeggen!) wordt waargenomen in dit specifieke deel dat overeenkomt met de comfortzone van de schimmels: vanaf grondniveau tot ongeveer 10-15 cm: hier heerst zowel de vereiste vochtigheid ( niet te veel en niet te weinig) en zuurstof (die snel afneemt met de diepte). Als we zorgvuldig naar een oude paal kijken, zien we dat de bovenkant vrij uniform zeer gebarsten is, met een algemeen gerespecteerd gedeelte, dat er in het door rot aangetaste gebied een sterke krimp is die vaak breuk veroorzaakt bij de extractie en het uiteinde van de paal die er dan uitziet als een wortel, aangezien de sectie bijna zijn oorspronkelijke grootte terugkrijgt. Deze laatste dimensionale variatie maakt de extractie moeilijk, aangezien dit deel een hoek is (of anker, zoals gewenst). Dus voor mij is els, een "witte" houtsoort, niet geschikt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Did67 » 14/06/20, 19:37

Ahmed schreef:Een andere, gezondere optie is om het hout te roosteren: de hitte transformeert een deel van de bestanddelen van het hout en maakt het, mits een zekere vermindering van de mechanische weerstand, bijna onaantastbaar voor schimmels en niet erg gevoelig voor vochtopname.

..


Weet jij of daar een verschil tussen zit en "geretificeerd hout" (waarmee een deel van een nieuwbouw van de school waar ik werkte bedekt is, zo kende ik deze term).
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 14/06/20, 19:55

De experimenten met de torrefactie van hout (uitgevoerd in een technologisch instituut in Clermont-Ferrand, als ik het me goed herinner), toen ze leidden tot praktische en commerciële toepassingen, brachten dit neologisme van "retificatie" voort om het proces beter te kwalificeren. er is dus geen verschil tussen deze twee termen met betrekking tot wat hier wordt besproken, behalve dat "braden" een generiek concept is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par GuyGadebois » 14/06/20, 20:12

De beste oplossing voor mij is om Robinia te gebruiken.
Robinia ontdaan van spinthout (kernhout met sporen van spinthout) heeft over het algemeen een weerstand van meer dan 20 jaar gegarandeerde levensduur, de verwachte levensduur is veel hoger wanneer de blootstellingsomstandigheden overeenkomen met gebruiksklasse 4 overhead (d.w.z. gebruiksklasse 4 situatie niet in contact met de grond of begraven in de grond).
We hebben zelfs de levensduur van 55 jaar wijnstokken in Robinia kunnen observeren.

http://www.alternabois.fr/faq/quelle-es ... tres-bois/
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Rajqawee » 15/06/20, 08:33

Hier gebruiken de herders die hun omheiningen willen laten meegaan een redelijk onfeilbare methode: ze recupereren metalen buizen (zo goed... soms zijn het verkeersborden, soms echte recycling...) die in de grond worden geplant. De paal wordt min of meer conisch uitgesneden om vast te komen te zitten in de stalen buis.
Geen contact van het hout met de grond dus.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Moindreffor » 15/06/20, 10:56

Ahmed schreef:@ Moindreffor:
De omzetting van uw redenering is onjuist: veel dingen zijn rotvrij in het water, maar wat de palen doet rotten is dat juist niet. De rotting van de staak (als ik het zo mag zeggen!) wordt waargenomen in dit specifieke deel dat overeenkomt met de comfortzone van de schimmels: vanaf grondniveau tot ongeveer 10-15 cm: hier heerst zowel de vereiste vochtigheid ( niet te veel en niet te weinig) en zuurstof (die snel afneemt met de diepte). Als we zorgvuldig naar een oude paal kijken, zien we dat de bovenkant vrij uniform zeer gebarsten is, met een algemeen gerespecteerd gedeelte, dat er in het door rot aangetaste gebied een sterke krimp is die vaak breuk veroorzaakt bij de extractie en het uiteinde van de paal die er dan uitziet als een wortel, aangezien de sectie bijna zijn oorspronkelijke grootte terugkrijgt. Deze laatste dimensionale variatie maakt de extractie moeilijk, aangezien dit deel een hoek is (of anker, zoals gewenst). Dus voor mij is els, een "witte" houtsoort, niet geschikt.

daarom stelde ik je de vraag, rotvrij in water zegt niets over de grond, bedankt voor je precisie
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten