Variatie in spanningsweerstand van een halogeenlamp

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par izentrop » 19/04/20, 09:20

Macro schreef:De rekenmachines van dieselmotoren meten de verbrandingstemperaturen, met behulp van gloeibougies (een eenvoudig weerstandselement) slagen ze erin om injectiefouten te bepalen met dit principe ... Het moet dus heel goed mogelijk zijn
Bij geavanceerd elektronisch beheer moet er een ingebouwde thermistor zijn, omdat de temperatuur de stroom of de spanning niet volgt
Beeld http://www.forum-audi.com/topic-101-aud ... teurs.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Opnieuw:




par Exnihiloest » 20/04/20, 19:29

Christophe schreef:Arf strikvraag!

Voor mij is het Joule-effect het tegenovergestelde: het creëren van warmte door de circulatie van een elektrische stroom.

ja

Het is duidelijk dat hoe meer weerstand er is, en dus de T°, hoe meer joulekracht er is... het is een vicieuze cirkel


Helemaal fout.
U=R*I, P=R*I², P=U²/R, P=UI: dit zijn alle relaties tussen spanning U, stroom I, weerstand R en vermogen P.
Wat we hebben is een constante en opgelegde spanning. Het eenvoudigste is daarom om P=U²/R te gebruiken: hoe meer de weerstand toeneemt, hoe meer het vermogen daalt.
Dit is des te duidelijker omdat een zeer hoge weerstand lijkt op een open circuit, dus weinig of geen stroom, en een lage weerstand lijkt op een kortsluiting, dus theoretisch oneindig veel vermogen, waardoor de kortsluiting zal doorbranden of de onderbreker zal worden geactiveerd.

Dus als je een gloeilamp aanzet, is er in het begin een impulsoverstroom, waarna de weerstand toeneemt vanwege de hitte, zodat de stroom afneemt en zich stabiliseert op de waarde I=U/R, waarbij R de weerstand is bij de nominale bedrijfswaarde. temperatuur.
1 x
paul_f5hpq
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 11/04/20, 18:38
x 4

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par paul_f5hpq » 21/04/20, 14:44

Hallo,
Om deze laatste uitspraken te bevestigen: de startoverstroom is niet meer of minder dan de temperatuurstijging van de gloeidraad.
Ter herinnering: de halogeenlamp of een andere gloeidraad is een VDR, spanningsafhankelijke weerstand.
Het is een niet-lineaire component, de gemeten curve die in de eerste grafieken verschijnt (petje af ;o)
benadrukt het duidelijk.
Kleine tip: om hem als "oplaadbank" te gebruiken (om een ​​voeding te ontladen of te testen), gebruik ik zo'n component die compatibel is met 5 en 12V.
Een eenvoudige 12V 5/21W lamp voor in de auto (nachtlicht/stoplicht).
Het 5W-gloeidraad verbruikt 5,2W bij 12V en 1,5W bij 5V.

De logica van proportionaliteit zou voorschrijven dat als we 1,5 W hebben bij 5 V, we 13,5 W krijgen bij 12 V. Welnee !
De gloeidraad is inderdaad nauwelijks oranje onder 5V en verblindt bij 12V, we zien dat de "lichttemperatuur" niet hetzelfde is!

In ieder geval kan ik met dit lampje een verbruiker van ongeveer 0,3mA bij 5V hebben om de capaciteit van de "powerbanks" (wat grote oplichting is in termen van mAh...) te testen en een beetje te kunnen "trekken" minder dan 0,5A op kleine 12V-voedingen om de mogelijkheid ervan te beoordelen (opnieuw 8 tot 15V, met of zonder filtering, grote oplichting...).

Experimenteer, je zult duizend-en-een dingen ontdekken die interessant zijn, waardoor je de technologische omgeving om ons heen kunt begrijpen.

Van harte.
Paal
0 x
paul_f5hpq
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 11/04/20, 18:38
x 4

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par paul_f5hpq » 21/04/20, 14:59

Hallo Isentrop,
Laten we voorkomen dat we "thermistor, varistor en weerstand" met elkaar vermengen.
Het diagram in uw bericht gebruikt a thermistor gemonteerd op een scheidingsbrug om te worden gemeten door een microcontroller.
De weerstand ervan varieert in grote mate (NB: deze is slechts lineair over een klein, goed geïdentificeerd bereik) met de omgevingstemperatuur. Als het bereik wordt overschreden, gebruikt de processor een conversietabel, erg handig om verder of lager te gaan ;o)
Namelijk: CTN de weerstand neemt af als de temperatuur stijgt, CTP de weerstand neemt toe met de temperatuur.
Bovendien moeten ontwerpers ervoor zorgen dat de stroom die er doorheen gaat weinig zelfopwarming genereert om geen meetfouten te veroorzaken. (wat zegt stroom en weerstand => ontwikkeld vermogen, zelfs femtowatts zijn warmte!

De wereld van niet-lineaire weerstanden is onvermoed, ik weet zeker dat je door ze te bestuderen mooie dingen en zeer onverwachte toepassingen zult ontdekken.

Van harte.
Paal
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 118-gasten