Variatie van led-lampen en led-overklokken

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Variatie van led-lampen en led-overklokken




par Christophe » 13/02/09, 11:13

Ik heb zojuist, enigszins toevallig, enkele tests gedaan met het dimmen van led-lampen door circuits met meerdere leds rechtstreeks van stroom te voorzien met een variabele laboratoriumvoeding.

Nou, in tegenstelling tot wat we vaak horen: de variatie van de verlichting van de LED's continu is heel goed mogelijk! Voorzie ze eenvoudig van een variabele gelijkspanning.

Ik heb met name tests gedaan met garantieretouren (transformator defect) van:

Beeld

Bij dit model moet de plaat gevoed worden met 24V maar je kan tot 30V gaan en in dit geval nemen de helderheid en het verbruik drastisch toe (30W in plaats van 5W!)! Ik zal binnenkort een demo filmpje maken, met een luxmeter.

ps: ik heb nog een paar leds gerookt... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/02/09, 11:43

Het is allemaal even kijken hoe de reductie van de 230V gebeurt om de led te voeden, maar in principe moet alles mogelijk zijn, variatie van de wisselstroom, schakelen door triac, zolang er maar geen schakelende transformator is om de spanning te verlagen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 13/02/09, 20:59

Ja, daar had ik het alleen over laagspanning: door de LED's rechtstreeks van stroom te voorzien (of met laagspanning MR16-lampen)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/02/09, 20:29

Hier volgt een 1e reeks metingen: de variatie van de lichtopbrengst van een reeks leds in gelijkstroom volgens het vermogen.

Testplaat (1 led is defect):

Beeld
Ik meet:

a) ingangsspanning
b) ingangsstroom
c) output lux met een unidirectionele luxmeter (ITC 777 op de foto)

Ik varieer de spanning en dus het ingangsvermogen.

1) Lichtrendementcurve volgens het verbruikte vermogen:

Beeld

We bereiken snel een maximum om vervolgens te dalen, we moeten dus op laagspanning blijven om betere prestaties te verkrijgen!

In mijn geval wordt de piek verkregen bij 3.4 V, wat overeenkomt met ongeveer 0.5 W

2) Evolutie van de weerstand van het circuit volgens de spanning

Beeld

We krijgen een heel ander gedrag (tegengesteld!) aan dat van de inwendige weerstand van een gloeilamp!
0 x
paul_f5hpq
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 11/04/20, 18:38
x 4

Re: Ledlampen dimmen en led overklokken




par paul_f5hpq » 17/04/20, 22:51

Leuk experiment!
Ik vind het leuk om methodische klusjesmannen te vinden!
LED's hebben een drempelspanning en een nominale stroom, waarboven het geproduceerde licht toeneemt, maar in mindere mate.
Aangekomen bij een bepaalde stroom, warmt de LED op en verliest aan efficiëntie, je hebt perfect de vinger op deze verschijnselen gelegd.
LED's bevatten soms zeer sterke impulsstromen, maar kunnen niet te veel vermogen verdrijven, vandaar het feit dat ze een sterk licht hebben en dan "de LED knallen"...
Als ik me mijn lessen herinner, neemt de drempelspanning van de junctie af met warmte, dus: hij warmt op > de drempelspanning daalt > de stroom neemt toe > ook het vermogen en dit is de thermal runaway (op de schaal van een paar milliwatt).
Als je de optie op je voeding hebt, stel dan a huidige beperking om alle mogelijke tests te kunnen doen zonder ooit de noodlottige waarden te overschrijden.
Je feedback is erg interessant, blijf delen.
Dankjewel.
Paal
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten