Vliegtuig: gebruik van zuigermotor, kleine verhouding

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 16/04/08, 15:34

Dag
Het rendement van de propeller bedraagt ​​70 tot 85% op kleine vliegtuigen en bereikt in het beste geval 98%... tegengesteld draaiende propellers.


Ik weet niet waar je jezelf op baseert als je zegt dat je een rendement van 85% hebt.
In de praktijk heb ik het over meer slippen
Ik heb het niet over tegengesteld draaiende propellers (het is uiterst zeldzaam in vliegtuigen dat een kleine variabele Hartzel of een MacCauley de prijs van een auto kost!
Wanneer een vliegtuig in kruissnelheid beweegt, nadert het de snelheid van de theoretische instap punt van het mes het is al een goede prestatie
Een propeller met een kleine diameter en smalle bladen kan niet anders dan glijden... (het is alsof je kleine wielen op een landbouwtractor zet)

In statische vliegtuigen die aan de volgasmotor op de grond zijn bevestigd, zijn de prestaties nul, het is een eenvoudige ventilator, tijdens het klimmen is er een aanzienlijke slip die 40% kan zijn, bij horizontale vluchten kan de slip, afhankelijk van de glijverhouding, zeer worden verminderd tot bijna Bij 5% en vol gas vergroot de slip de weerstand van het vliegtuig en is voelbaar

Een vliegtuig is als een auto zonder versnellingsbak: je moet starten, heuvels beklimmen en cruisen, dus de aanpassing moet goed verzorgd worden.

Mijn waarden zijn de resultaten van praktijkervaring en tests die op veel vliegtuigen zijn uitgevoerd.
Momenteel zijn er weinig onderzoeken naar propellers voor de kleine luchtvaart; er zijn twee grote propellers en de andere hebben een kleine productie van hout- of composietpropellers.
Andre
Een propeller die vrijwel onbekend is in Europa, maar het meest wordt gebruikt door bushpiloten, speciaal ontworpen op verzoek van piloten uit Alaska
Het heeft een diameter van 2,14 m en draait continu met 2500 tpm.
Beeld
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 16/04/08, 17:43

Andre schreef:Het nadeel van autodiesel is zwaar, vertraagd, heeft een redelijk consistent vliegwiel nodig, het zoekt zijn maximale vermogen bij snelheden van 4000 tpm, waarvoor de fabrikant een verloopstuk moet installeren, dat de nadeel van het beperken van de keuze in de propellers.
Metalen propellers met een tandwieloverbrenging vormen een probleem op tandwielen
Een verloopstuk is ook mechanische verliezen, de gewichtstoename op de motor gaat verloren in het verloopstuk.

Een propeller met variabele pitch is alleen nuttig voor een snel vliegtuig, het monteren van een propeller met variabele pitch op een Piper J3 of een ULM met een snelheid van 120 km / u bergop en een snelheid van 160 km / u cruisen is belachelijk, een propeller met vaste pitch goed proportionering is ook efficiënt.

In Rusland zijn het grote propellers, lichte druppel, vierkante punt
In Amerika is het een grote minimale schroef 1,80 m tot 2,15 m met middelgrote, vierkante of afgeronde bladen. Duraluminium en composiet
In Frankrijk zijn het kleine propellers, met smalle uiteinden, puntig of licht afgerond in het algemeen in hout of composiet.



Er is een oplossing op dieselniveau, het is de tweetaktdiesel met supercharger die geen van de genoemde nadelen heeft en een vermogen-gewichtsverhouding heeft die gelijkwaardig is aan die van een benzinevliegtuigmotor: zie Wilksch-motoren...
Metalen propellers zijn in Europa onbekend in kleine, door amateurs gebouwde vliegtuigen vanwege de enorme kosten en het veroorzaken van torsionele mechanische vermoeidheid, niet alleen op de reductietandwielen, maar ook op de krukas (er zijn gevallen geweest van krukasbreuk). Gebruik in Europa alleen propellers van gelamineerd hout of koolstof/glasvezel
Een versnellingsbak is niet noodzakelijkerwijs een nadeel, omdat deze het gebruik van een stille propeller mogelijk maakt met goede prestaties die de mechanische verliezen grotendeels compenseert: grote propellers van Amerikaanse stijl zijn in Europa onmogelijk te gebruiken vanwege geluidsvoorschriften: een dorsmachine met een diameter van 2.15 m die draait bij 2800 tpm maakt een afschuwelijk geluid (ik ken een privévliegtuig van Amerikaanse afkomst die er een gebruikte: hij moest het vervangen onder dreiging van uitzetting van het vliegveld omdat de buren klaagden...)
Wat het gewicht betreft: een langzame motor is noodzakelijkerwijs zwaar vanwege zijn grote cilinderinhoud, een motor die met de helft of zelfs minder cilinderinhoud is verminderd, zal niet zwaarder en net zo duurzaam zijn vanwege de moderne technologie (met name nicasil-cilinders) en soms met supercharger...

Ik ken een ULM die is uitgerust met een propeller met variabele spoed, op een Jabiru-motor die, zoals je weet, snel draait (3300 tpm bij maximaal vermogen), waarvoor een kleine propeller nodig is, anders maakt hij een oorlogsvogelgeluid, nou ja, het verschil in prestaties bij acceleratie en klimmen vergeleken met een vaste is behoorlijk adembenemend, maar de kruissnelheid is identiek... aan de andere kant inderdaad met een 912, met een reductiekast, dus een HPV is alleen geldig op een snelle ultralichte zoals MCR (met een MT propeller met een maximale efficiëntie van 87%: 270 km/u varen met 75% en FL80...): degenen die zich dit soort speelgoed kunnen veroorloven, willen niet iets meer betalen...

Op de Bear zijn de contraroterende propellers enorm (7 meter in diameter als ik het me goed herinner) met een zeer lage vleugelbelasting en lage rotatiesnelheid, wat onder andere hun uitzonderlijke efficiëntie verklaart... en hun heel bijzondere geluid ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Vliegtuig: gebruik van zuigermotor, kleine verhouding




par Christophe » 09/03/20, 18:51

0 x

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 365-gasten