Is het COXNUMX-compensatiebedrijf goed voor de planeet?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Is het COXNUMX-compensatiebedrijf goed voor de planeet?




par Christophe » 08/03/20, 13:43

Ik gebruik het al een paar jaar en wil graag de balans opmaken van de CO2020-compensatie in XNUMX!

Het werd bij het grote publiek bijgewerkt met de beroemde isolatie aan 1 euro maar wat is het eigenlijk?

Wat is CO2020-compensatie in XNUMX? We gaan ons beperken tot Frankrijk, omdat ik denk dat het al behoorlijk complex is!

Wie wordt getroffen door COXNUMX-compensatie?

Is het gedwongen of vrijwillig?

Is de compensatie gekoppeld aan de COXNUMX-belasting (bestaat die?)?

Wat zijn de gecompenseerde hoeveelheden? (absoluut en %)?

Wat is het economische gewicht van dit bedrijf?

Wie reguleert deze markt en CO2-uitwisselingen?

Wie controleert of de compensaties hebben plaatsgevonden en meet de werkelijke impact ervan?

Bestaat er nog steeds koolstofuitwisseling?

En het allerbelangrijkste: werkt COXNUMX-compensatie eigenlijk? Vanuit fysiek oogpunt bedoel ik, want vanuit economisch oogpunt werkt het zeker, aangezien grote bedrijven elk jaar miljoenen aan compensatie betalen... Janco reageerde intelligent op de vraag... maar het was in 2008: klimaatverandering-co2/koolstofcompensatie-of-co2-l-avis-de-jancovici-t4846.html

Is de situatie sindsdien veranderd? Vandaar deze verduidelijking!

En dan, belangrijker nog, de toegevoegde waarde (de beroemde abstracte waarde van Ahmed) van COXNUMX-compensatie... zal dit niet nog meer COXNUMX uitstoten en daardoor de hele operatie nutteloos maken?

Dat zijn veel vragen, maar ik denk dat het een belangrijk onderwerp is, en dat zou in de toekomst nog meer het geval kunnen zijn!

Sommige ecologen spreken van window dressing over CO200-compensatie... Ik denk tenslotte dat het ergens nog steeds nuttig is om deze projecten uit te voeren, zelfs als de impact (voorlopig) wordt verminderd... En als een dictatuur COXNUMX-overcompensatie oplegt? XNUMX% van de uitstoot van elk groot bedrijf wissen? : Cheesy:

Oude onderwerpen over COXNUMX-compensatie, ik raad in het bijzonder aan het artikel (eerder bestand) van Jancovici te (her)lezen:

klimaatverandering-co2/koolstofcompensatie-of-co2-l-avis-de-jancovici-t4846.html

klimaatverandering-co2/carbon-offset-t13195.html

klimaatverandering-co2/co2-the-carbon-market-scandal-t12184.html
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par sicetaitsimple » 09/03/20, 11:47

Ik ben bang dat je een iets te breed net hebt uitgeworpen door onder de term ‘koolstofcompensatie’ een aantal mechanismen te plaatsen (koolstofbelasting, CO2-markt, compensatie in strikte zin, we zouden steun voor hernieuwbare energiebronnen kunnen toevoegen,... . .) die zeker allemaal min of meer draaien om de wens om de uitstoot terug te dringen, maar die in de praktijk onafhankelijk van elkaar zijn of kunnen zijn.

Kortom, de taart lijkt mij iets te groot voor iemand om de moed te voelen om hem aan te snijden! Vooral omdat de eerste onvermijdelijk onder vuur zal komen te liggen van critici van degenen die denken dat het er heel slecht mee gaat!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par sicetaitsimple » 09/03/20, 11:59

Om dit aan te vullen en te illustreren: ik ben bijvoorbeeld altijd een voorstander geweest van het ETS (Emission Trading Scheme, kortweg wat sommigen ‘de rechten op vervuiling’ noemen) zoals het in Europa functioneert (zelfs als het in de praktijk niet goed werkte). al enkele jaren, maar dat is verklaarbaar).

Ik denk dat alleen al het zeggen daarvan een golf van verontwaardigde reacties kan veroorzaken die ons onvermijdelijk zal wegleiden van een onderwerp dat een beetje te mondiaal is.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par ABC2019 » 09/03/20, 13:20

sicetaitsimple schreef:Om dit aan te vullen en te illustreren: ik ben bijvoorbeeld altijd een voorstander geweest van het ETS (Emission Trading Scheme, kortweg wat sommigen ‘de rechten op vervuiling’ noemen) zoals het in Europa functioneert (zelfs als het in de praktijk niet goed werkte). al enkele jaren, maar dat is verklaarbaar).

Dit kan verklaard worden doordat de werkelijke emissies daalden terwijl de rechten een stijging hadden verwacht, waardoor de prijs volledig instortte.
Dit toont de absurditeit van het ‘cap and trade’-systeem aan, waarvan ik verbaasd ben dat deze niet werd voorzien door de eikels die het propageren; het is dat voor zover we een bepaald aantal rechten uitstralen, de markt de neiging zal hebben om pas de emissies aan de uitgegeven rechten aan en verminder deze niet zoveel mogelijk. Dat heeft geen zin als we “naar nul willen evolueren”, we neigen alleen naar de waarde die aan het begin werd geschat, anders daalt de prijs zo sterk dat deze niet langer enige efficiëntie heeft.
Ik denk dat alleen al het zeggen daarvan een golf van verontwaardigde reacties kan veroorzaken die ons onvermijdelijk zal wegleiden van een onderwerp dat een beetje te mondiaal is.

niet verontwaardigd, sorry...
Als het niet om de "koolstofcompensatie" gaat, heeft het geen ander belang dan groen wassen. Waar het uiteindelijk om gaat, is de totale omtrek van de gewonnen hulpbronnen. ‘Compensatie’ zou een manier kunnen zijn om een ​​deel van het fossiele CO2 vast te leggen in de vorm van planten (herbebossing), maar in de praktijk blijkt uit de schatting dat dit marginaal is, we hebben misschien genoeg om enkele tientallen ppm CO2 op te slaan, meer niet. . Dat zal het aanzien van de wereld niet veranderen...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par sicetaitsimple » 09/03/20, 14:50

ABC2019 schreef:Dit kan verklaard worden doordat de werkelijke emissies daalden terwijl de rechten een stijging hadden verwacht, waardoor de prijs volledig instortte.
Dit toont de absurditeit van het “cap and trade”-systeem aan.


Ja, dat is het eigenlijk. Maar de absurditeit zat niet specifiek in het ETS (of cap and trade), maar in het naast elkaar plaatsen van verschillende systemen en/of Europese doelstellingen naast elkaar, inclusief steun voor hernieuwbare energiebronnen.
Het gaat er niet om dat de een beter is dan de ander, elk heeft zijn voor- en nadelen, maar als je een kip wilt doden voor het zondagse diner, heb je niet tegelijkertijd een pistool, een mes, een bijl en ik niet. Ik weet niet wat nog meer. Anders zijn er twee van de drie die niet nuttig zijn.
Sorry voor de kip, maar dat is de vergelijking die in me opkwam.... : Oops:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par Christophe » 09/03/20, 18:11

sicetaitsimple schreef:Ik ben bang dat je een iets te breed net hebt uitgeworpen door onder de term ‘koolstofcompensatie’ een aantal mechanismen te plaatsen (koolstofbelasting, CO2-markt, compensatie in strikte zin, we zouden steun voor hernieuwbare energiebronnen kunnen toevoegen,... . .) die zeker allemaal min of meer draaien om de wens om de uitstoot terug te dringen, maar die in de praktijk onafhankelijk van elkaar zijn of kunnen zijn.


Het was precies om een ​​algemeen punt te maken met de wetgeving in Frankrijk: COXNUMX-belasting, COXNUMX-uitwisseling en compensatie zijn nogal met elkaar verbonden, nietwaar?

Steun voor hernieuwbare energiebronnen, en dus voor het uitbannen van fossiele brandstoffen, is slechts indirect gekoppeld aan COXNUMX-compensatie...

Laten we ons dus vanuit een algemeen gezichtspunt concentreren op de ‘koolstofmarkt’.

Om te beginnen: hoeveel bedraagt ​​de CO2-belasting (€/ton uitgestoten COXNUMX)? En wie moet dat betalen?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par sicetaitsimple » 09/03/20, 18:30

Christophe schreef: Koolstofbelasting, koolstofuitwisseling en compensatie zijn nogal met elkaar verbonden, nietwaar?


Dat is eigenlijk het probleem, het is niet duidelijk! Behalve CO2-quota ETS en MDP (clean development mechanisms) die voor één keer een echte gasfabriek zijn!
https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/credits_fr
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is COXNUMX-compensatie goed voor de planeet?




par Christophe » 09/03/20, 20:12

Broeikasgascentrale... natuurlijk!

Nou, oké... laten we dan op een ordentelijke manier te werk gaan, om niet alles door elkaar te halen... het is alweer een tijdje geleden dat ik merkte dat complexisering een politieke strategie was! : Cheesy:

Laten we eens kijken naar elk van de mechanismen die verband houden met de ‘CO2-business’…
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten