Valuta curve in euro of dollar of inflatie grafiek

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Valuta curve in euro of dollar of inflatie grafiek




par Christophe » 04/12/06, 17:54

Om de olieprijscurves sinds 1995 in constante valuta te corrigeren, ben ik op zoek naar de gemiddelde jaarlijkse inflatiecijfers van de euro of dollars tussen 1994 en 2005.

Maar ik heb tot nu toe niets "goeds" gevonden... Ik heb dit, maar het betreft de eurozone en niet de munt (ook al is het gerelateerd, het hoeft niet precies hetzelfde te zijn...)

Beeld

http://ec.europa.eu/economy_finance/een ... 071_en.htm
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 04/12/06, 18:08

Past perfect bij mij!

Tenslotte is het volgens Wiki "bijna" hetzelfde:
Beeld
http://fr.wikipedia.org/wiki/Zone_euro

Bijkomende vraag: als de inflatie groter is dan de groei... zou de eerlijkheid ons dit graag willen zeggen Dat is achteruitgang, toch? (maar stil... zulke dingen zeg je niet...)

Ik begrijp beter waarom ik tussen 2001 en 2003 geen baan heb gevonden...

Subvraag Bis: pkoi houden economen geen rekening met de prijs van onroerend goed bij de inflatie? (antwoord voor het ontbreken van een tweecijferige inflatie, logisch gevolg: de inflatie wordt grotendeels onderschat)
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 04/12/06, 18:45

Helaas kan ik geen van uw vragen beantwoorden zonder in het puurste trollisme te vervallen!!!

Je kent mijn ideeën over economen en groei : Cheesy:
Voor wie ze niet kent, zie mijn handtekening 8)
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 04/12/06, 18:52

Christophe schreef:Subvraag Bis: pkoi houden economen geen rekening met de prijs van onroerend goed bij de inflatie? (antwoord voor het ontbreken van een tweecijferige inflatie, logisch gevolg: de inflatie wordt grotendeels onderschat)


Subvraag: waarom nemen we bij de berekeningen alleen dingen die we niet kopen? : Cry:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
sam17
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 253
Inschrijving: 14/02/06, 13:57
Plaats: La Rochelle
x 1




par sam17 » 04/12/06, 23:04

Een kort rapport dat enige uitleg geeft over wat er in onze samenleving gebeurt (je kent die bedrijven die een volle orderportefeuille hebben, die recordwinsten boeken en die overal werknemers ontslaan...)

Dit is een van de oorzaken van wat jij de achteruitgang van Christophe noemt.

Wees voorzichtig, als u gemakkelijk uw moreel verliest, laat dit rapport dan vallen :/

Verslag van François Ruffin
“Te veel kosten, te veel regels”? Dit is de stem van MEDEF. Maar achter Laurence Parisot hebben honderden kleine bazen nog een andere boodschap: stop met de financiering die banen ondermijnt! stop de pensioenfondsen die de sector vernietigen!


de rapportpagina

Om het rapport te beluisteren

om het rapport te downloaden
061129.mp3

Het begin kun je overslaan, het begint op 9m40s.

Wat mij hier vooral opvalt, is dat het niet vakbondsleden of anti-globaliseringsactivisten zijn die deze toespraak houden, maar ondernemers en MKB-eigenaren. Dit lijkt mij een vrij nieuw fenomeen.
0 x
--
Geduld is een boom waarvan de wortel is bitter, waarvan de vruchten zijn erg lief.
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 05/12/06, 09:22

Targol schreef:Helaas kan ik geen van uw vragen beantwoorden zonder in het puurste trollisme te vervallen!!!

Je kent mijn ideeën over economen en groei : Cheesy:
Voor wie ze niet kent, zie mijn handtekening 8)


Nou,

groei, het is waar dat het een bijzonder begrip is in een eindige wereld.
Tenzij we ontdekkingsreizigers naar de maan of Mars sturen en daar interessante dingen ontwikkelen.

Dan is eco, ook al is het moeilijk te slikken, de wetenschap van uitwisseling. Uitwisselingen zijn altijd aanwezig geweest. Uiteindelijk beslis jij.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 06/12/06, 00:12

Ik heb vorige week een interessante kleine berekening gemaakt... Ik vat samen:

Ik vergeleek de situatie van een gezin, vader, moeder, 2 kinderen.
provinciestad in België tussen 1986 en 2006

dit aardige gezinnetje heeft hele redelijke dromen:

een klein huis kopen (een zogenaamde "rij"), bewoonbaar maar aan renovatie toe (enkele beglazing), het verwarmen (4000 liter brandstof), een dieselauto van 2.0 liter bezitten en 30.000 km/jaar rijden
(Ik vraag niemand om te oordelen, alleen om wiskunde te doen)

we betalen maandelijks alle bedragen: hypothecaire lening voor het huis, lening met een looptijd van 4 jaar voor de auto

we corrigeren de som van 1986 met de consumentenprijsindex om deze te kunnen vergelijken met die van 2006. (in België worden de lonen automatisch aangepast aan deze consumentenprijsindex)

Nou, het is simpel:

in 2006 is dat 4 tot 5000 euro + duur per jaar!: 4 maanden salaris!

Men zou mij kunnen vertellen dat een cd-speler uit 1986 200 euro kostte (aangepaste prijs) en dat een dvd-speler nu 39 euro kost, maar toch kostten tomaten in augustus 75 cent!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 06/12/06, 00:24

elephant schreef:J
Er wordt mij misschien verteld dat een cd-speler uit 1986 200 euro kostte (aangepaste prijs) en dat een dvd-speler nu 39 euro kost,


welkom

zie mijn deelvraag 3 : Mrgreen:

de prijs van motorjachten is ook gedaald, maar met 10 miljoen euro per stuk kopen we ze niet elke dag, aan de andere kant zijn de sigaretten verdrievoudigd en dat is elke dag.

inflatie is alleen voor de armen, zoals in alle goed beheerde ‘samenlevingen’.

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 06/12/06, 08:07

zak zei:

de prijs van motorjachten is ook gedaald, maar met 10 miljoen euro per stuk kopen we ze niet elke dag, aan de andere kant zijn de sigaretten verdrievoudigd en dat is elke dag.


Opluchting! Eindelijk goed nieuws!
(dat gezegd hebbende, hoe zit het met het netto-inkomen van jachtfabrikanten? in het licht van verhuizingen, enz.)

zoals ik al meerdere keren heb gezegd in de forums van deze site:
Het kost minder om rijk te zijn!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 264-gasten