Hulp bij opstarten en configuratie van easypell

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Karmeliet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 08/03/20, 13:18

Hulp bij opstarten en configuratie van easypell




par Karmeliet » 08/03/20, 13:24

Hallo iedereen,
Ik heb een easypell-ketel van 16 kW gekocht
Voor het verwarmen van 12 gietijzeren radiatoren Vorige week, basisversie, een thermostaat in mijn gang die een instructie geeft en voor de instelling moet ik de ketel met de hand instellen.
Probleem Ik ken het onderwerp niet Ik dacht dat ik de hulp van de installateur had, maar ik zag dat hij het onderwerp niet kent en eigenlijk moet ik het doen...

Hier is een foto van de instelling die veel verbruikt. mijn driestemmige klep, 3 graden rode mano die in de radiatoren gaat. Na de rust.... Moet de terugkeer naar blue mano dichter bij rond de 50 40 komen? Omdat het 45 is...moet ik de Wilo-circulator aanraken (stroomaanpassing als ik het goed begrepen heb?)

Alvast bedankt voor uw hulp

3Q7qr.jpg
3Q7qr.jpg (125.34 KiB) 14230 keer bekeken
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par sicetaitsimple » 08/03/20, 13:43

U zegt niet of u het te warm of te koud had, wat zou nog steeds het eerste stukje informatie zijn?

Dat gezegd hebbende, met 16kW voor 12 gietijzeren radiatoren is het niet per se abnormaal dat je cv-ketel redelijk stabiel werkt.
0 x
Karmeliet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 08/03/20, 13:18

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par Karmeliet » 08/03/20, 14:04

De temperatuur is correct maar het duurt lang om het setpoint te bereiken en daarom verbruik ik denk ik meer dan reden omdat ik niet weet hoe ik de machine moet afstellen.. dat is vooral het probleem.
Ik probeer erachter te komen hoe ik mijn machine kan aanpassen om snel genoeg het setpoint te bereiken en zo min mogelijk te verbruiken, zoals iedereen denk ik.

Ik zocht de verschillende forum en ik las dat de blauwe temperatuur zo dicht mogelijk bij de rode temperatuur moet liggen om condensvorming in de verwarmingskern te voorkomen. , En om het instelpunt sneller te bereiken, toch?

Gisteren heb ik een nieuwe instelling gemaakt, ik heb mijn 3-stemmige klep iets meer geopend en de circulator verhoogd. De ingestelde temperatuur wordt sneller bereikt

IMG_20200306_174432.jpg
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par Christophe » 08/03/20, 14:12

Uh water van slechts 20°C in een boiler stoppen is volledig gecontra-indiceerd! En in een houtketel kan nog meer... Hierdoor gaat het flink dichtslibben (kans op condensatie en deeltjes = slib)... Wat zegt de handleiding over de minimale retourtemperatuur?

De 3-wegklep is precies zo gemaakt dat de ketellus hoger is (ook al vermindert dit onvermijdelijk het rendement... maar verstopping verlaagt het rendement sterker...)

Bovendien moeten gietijzeren radiatoren werken bij meer dan 50°C om effectief te zijn.

Hun nominaal vermogen, uit het geheugen, wordt gegeven voor een bereik van 90°C ingang, 70°C retour... Wat is het nominale vermogen van elk van uw radiatoren omdat, zoals sicetaitsimple zegt, het een beetje hoog lijkt (een gietijzeren radiator is 2.5 tot 3kW mini...maar bij 90°C input...). Enkele foto's toegevoegd van de radiatoren (grootste, kleinste)

Ja, je kunt op de circulator spelen, maar het zal het algehele verwarmingsvermogen niet verbeteren (het zal het zelfs verminderen, zelfs als het de gelezen temperaturen verhoogt)...

Je moet de juiste instelling vinden voor de 3-wegklep en logischerwijs is het de ketel die dit moet regelen... wat staat er in de handleiding?

Begin met slechts een paar radiatoren te werken om te zien wat er gebeurt. Je hebt thermostatische kranen neem ik aan?
0 x
Karmeliet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 08/03/20, 13:18

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par Karmeliet » 08/03/20, 15:39

Geen info over het vermogen van de radiatoren, het is een oude boerderij die ik aan het overtypen ben.Hier is een foto van de grootste radiator L 1m10, B 95cm, P15cm.De kleinste is de helft.
IMG_20200308_152753.jpg



Voor de ketel:
- De ketel stijgt maximaal bij 76 graden.
- aankomst bij 60 graden start de circulatiepomp, onder de 60 schakelt hij uit om op te warmen.

Lijkt de laatste configuratie je goed?

60 graden verlaten 50 terugkeren?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par Christophe » 08/03/20, 15:49

Karmeliet schreef:Geen info over het vermogen van de radiatoren, het is een oude boerderij die ik aan het overtypen ben.Hier is een foto van de grootste radiator L 1m10, B 95cm, P15cm.De kleinste is de helft.


Het is minimaal 3 kW bij 90/70°C...

Bij 50-60°C zal het minder dan de helft produceren (ongeveer met een grote pollepel)

Karmeliet schreef:- aankomst bij 60 graden start de circulatiepomp, onder de 60 schakelt hij uit om op te warmen.


Uh dat kan niet... je hebt vast verkeerd getypt?

60/50 bedoel je?

Karmeliet schreef:Lijkt de laatste configuratie je goed?

60 graden verlaten 50 terugkeren?


Ja probeer... door wat radiatoren dicht te doen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par Christophe » 08/03/20, 15:51

ps: ik had je 2e post niet gezien verwarming-isolatie/hulp-starten-en-instellen-easypell-t16337.html#p383324 Ik was tegelijkertijd mijn antwoord aan het schrijven!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par sicetaitsimple » 08/03/20, 15:59

Karmeliet schreef:De temperatuur is correct, maar het duurt lang om het setpoint te bereiken en daarom consumeer ik denk ik meer dan reden


Als de temperatuurstijging van het huis een probleem voor u was (onderbroken bezetting?), is het een goed idee om het debiet van de circulatiepomp te verhogen, uw radiatoren zullen gedurende deze periode een hogere gemiddelde temperatuur hebben. Maar je gaat er niet minder van eten...
0 x
Karmeliet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 08/03/20, 13:18

Re: opstarthulp en configuratie van easypell




par Karmeliet » 08/03/20, 16:17

Dank je voor je hulp. Ik blijf in deze configuratie en zie mijn verbruik de volgende keer dat ik de pellettank moet vullen.

Anders bevestig ik dat de circulatiepomp start wanneer het water in de ketel 60 graden bereikt. Zodra de temperatuur onder de 60 graden zakt door de koudere retour van de radiatoren, stopt de circulatiepomp ..... dan warmt hij op tot 60 graden, hij start de circulatiepomp opnieuw op en zo op tijd om stabiel te zijn.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 330 gasten