Help de vogels zich te vestigen?

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Help de vogels zich te vestigen?




par Paul72 » 23/02/20, 14:31

Hallo,

Het is minstens twee of drie jaar geleden dat de zwaluwen die vroeger nestelden in een van mijn gebouwen (onder een balkenplafond) het opgaven om terug te keren naar de nesten, naar mijn mening vanwege de katten die regelmatig hun enige toegangspad blokkeren ( een klein "raam") of doe zelfs acrobatiek om te proberen de kuikens te pakken te krijgen (ze moeten minstens één keer geslaagd zijn...). Elk jaar bezoeken ze de site, maar daar gaan ze elders nestelen. Ik zou ze dus de mogelijkheid willen bieden om te schuilen voor vervelende harige dieren door plaatsen te voorzien die buiten bereik zijn (bijvoorbeeld 3 of 4 m hoog) of door hun nest te maken. Maak zelfs kunstmatige nesten (misschien beide om de mogelijkheden te vergroten)

Wat vind je hiervan: https://www.18h39.fr/articles/diy-const ... elles.html

kan hetzelfde principe worden toegepast op andere tuin- en buitenvogels?


Tweede punt, als ik het dak van het gebouw opnieuw doe, zal een stevig onderdak (dat luchtdichtheid geeft) de komst van vleermuizen of uilen bevorderen, wetende dat er altijd een dakraam zal zijn zoals dodelijk op 8 meter hoogte?
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Vogels helpen zich te vestigen




par Janic » 23/02/20, 14:42

laat ze gewoon de kerncentrales zoals ze zijn, ze zullen genoeg hebben om millennia lang te nestelen! : Cry:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Vogels helpen zich te vestigen




par Paul72 » 23/02/20, 15:01

Janic schreef:laat ze gewoon de kerncentrales zoals ze zijn, ze zullen genoeg hebben om millennia lang te nestelen! : Cry:


te ver van huis : Cheesy:
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par sicetaitsimple » 23/02/20, 15:17

Paul72 schreef:Het is minstens twee of drie jaar geleden dat de zwaluwen die vroeger nestelden in een van mijn gebouwen (onder een balkenplafond) het opgaven om terug te keren naar de nesten, naar mijn mening vanwege de katten die regelmatig hun enige toegangspad blokkeren ( een klein "venster") ......


Ik ken dezelfde situatie (zwaluwen plus katten) maar het levert geen bijzonder probleem op als de zwaluwen een voldoende grote toegang hebben (hoewel ze zelfs op volle snelheid heel goed mikken) en niet toegankelijk zijn voor katten!

In mijn geval is het een stal, een "grote" opening open laten tijdens het seizoen als er zwaluwen aanwezig zijn is geen probleem. Dit is misschien niet jouw geval.

Er zal altijd een babyvogeltje zijn dat uit het nest valt en wordt opgegeten, maar zo is het leven...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par Janic » 23/02/20, 15:18

te ver van huis
pech voor je vogels!
hebben de terugkeer naar de nesten opgegeven, naar mijn mening vanwege de katten die regelmatig hun enige toegangspad (een klein "raampje") blokkeren......
Alleen als er te veel katten zijn. Gierzwaluwen smelten nesten in mijn kelder en als het koud is, laat ik ze geen bovenlicht om te passeren en op een dag zag ik een kat voor dit bovenlicht op hen wachten, maar beide ouders begonnen op de chat te duiken en hij was het die het veld verlaten. maar het is al een tijdje geleden dat er nog meer zijn en de gierzwaluwen die vertrekken naar warmere landen verzamelden zich op de elektriciteitsdraden aan de overkant, het is voorbij, meer niet. En lang leve alle soorten cides die de insecten doden waarmee deze vogels zich voeden. : Cry: Omdat velen hebben gemerkt dat er bijna geen insecten meer op de voorruit worden geplet en dat is niet de CO2 die in het geding is en de elektrische voertuigen zullen ze niet terugbrengen! :onheil:
Dernière édition par Janic de 23 / 02 / 20, 15: 30, 2 keer bewerkt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par GuyGadebois » 23/02/20, 15:20

Bij een vriend die biologische geitenkaas maakt:
2000: 54 bewoonde nesten onder het biscuitgebak van zijn boerderij.
2020: 2 nesten bewoond.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par Paul72 » 23/02/20, 15:35

GuyGadebois schreef:Bij een vriend die biologische geitenkaas maakt:
2000: 54 bewoonde nesten onder het biscuitgebak van zijn boerderij.
2020: 2 nesten bewoond.


het is hier nog niet zo extreem dat... vorig jaar was de eerste keer dat ik de cijfers zag dalen. en toch zijn het niet de vliegen die ontbreken! Ik ben elk jaar bang dat hij helemaal niet terugkomt. :(
Daarom wil ik ze graag helpen om zo veilig mogelijk te nestelen. Een paar jaar geleden zag ik wel 7-8 kuikens in een nest, het jaar daarna nog maar drie en sindsdien... altijd dezelfde drie die terugkomen maar als ze niet bevallen is het slecht gekruist voor het vervolg. Tenzij ze naar de buren gingen.
een ander idee: maak een "marquise" boven een opening, bijna 4 meter hoog. ze konden zich beneden verschuilen, beschut tegen wind en katten, met directe toegang tot het jachtgebied.

Met de andere vogels gaat het wat beter, stabiel of in opkomst (vooral de vinken!!) en zelfs nieuwe (winterkoninkje en distelvink)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par Janic » 23/02/20, 16:01

Gierzwaluwen keren meestal terug naar het vorige nest. Behalve dat er op hun heen- en terugreis breuk is en niet iedereen daarin slaagt, maar hun afname is toch een teken dat er iets mis is en zelfs gunstig is :? hun nest als er niemand is voor deze reproductie, wordt het toch gerapt!
Let op: zwaluwen zijn niet alleen mondeters, net zo min als we gemaakt zijn om alleen aardappelen te eten. : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par Ahmed » 23/02/20, 20:09

Weet je zeker dat het gierzwaluwen zijn en geen zwaluwen, Janic?
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Vogels helpen zich te vestigen?




par Paul72 » 23/02/20, 21:37

Janic schreef:Gierzwaluwen keren meestal terug naar het vorige nest. Behalve dat er op hun heen- en terugreis breuk is en niet iedereen daarin slaagt, maar hun afname is toch een teken dat er iets mis is en zelfs gunstig is :? hun nest als er niemand is voor deze reproductie, wordt het toch gerapt!
Let op: zwaluwen zijn niet alleen mondeters, net zo min als we gemaakt zijn om alleen aardappelen te eten. : Cheesy:


het is alleen om erop te wijzen dat a priori het voedsel niet ontbreekt in het gebied en waarschijnlijk niet de beperkende factor is (er zijn ook veel dwergvleermuizen die aangeven dat er insecten in hoeveelheid zijn)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten